Search Engine Advertising (SEA) is een vak apart. Als je het goed wilt doen, ben je er al gauw veel tijd aan kwijt. Daarom is het ook interessant om dit uit te besteden bij een gespecialiseerd marketingbureau. Wil je je toch zelf een campagne opzetten? Of ben je al begonnen en wil je tips om je SEA te verbeteren? In samenwerking met PPC Mastery – specialisten in SEA - hebben wij 4 quick wins voor Google Ads-beginners voor jou op een rijtje gezet!
Tip 1: Gebruik demografische targeting
We starten direct met de volgens ons belangrijkste tip. Gebruik demografische targeting om te zorgen dat jouw campagne bij de juiste mensen onder ogen komt. Bied je met jouw bedrijf bijvoorbeeld IT-trainingen aan en merk je dat je voornamelijk mannelijke cursisten ontvangt? Dan kun je in Google Ads aangeven dat jouw advertentie alleen te zien is voor mannelijke internetgebruikers. Verkoop je tweedehands studieboeken en richt je je daarmee specifiek op studenten? Kies dan voor vertoning in de leeftijdsgroep 18-24 jaar.
Ook kun je ervoor kiezen om bepaalde doelgroepen juist uit te sluiten. Met demografische targeting zorg je dat jouw SEA campagne de juiste personen bereikt.
Tip 2: Sluit niet-relevante keywords uit
Een snelle en eenvoudige manier om meer resultaat te halen uit je SEA-campagne, is het uitsluiten van niet-relevante keywords. Hiermee voorkom je dat je onnodige kosten maakt omdat je adverteert op verkeerde termen. Ga dus op zoek naar relevante zoekwoorden en sluit niet-relevante zoekwoorden uit. Stel dat je een webwinkel hebt met kleding, gericht op een ouder publiek. Waarschijnlijk is het dan een goed idee om uitsluitingszoekwoorden toe te voegen voor zoektermen als 'kleding voor kleuters' of 'kinderkleding'.
Tip 3: Gebruik advertentie-extensies
Google biedt verschillende mogelijkheden om advertentie uit te breiden met advertentie-extensies. Als je die gebruikt vallen advertenties meer op, klikken er meer mensen en verhoog je de kwaliteitsscore van jouw website. Dit laatste is mooi meegenomen, want een hogere kwaliteitsscore betekent lagere klikprijzen.
De extensies die momenteel onder andere beschikbaar zijn in Nederland zijn:
Highlight-extensies. Deze stellen adverteerders in staat kleine bullets met USP’s toe te voegen aan advertenties. Met highlight-exenties kun je bijvoorbeeld unieke aanbiedingen promoten, zoals gratis verzending of 24-uurs klantenservice.
Sitelinkextensies. Hiermee voeg je extra links toe aan je advertenties, die bezoekers rechtstreeks leiden naar specifieke pagina's (bijvoorbeeld een product of openingstijden). Zo vinden bezoekers sneller wat ze zoeken.
Tip 4: Maak specifieke advertentiegroepen
Bij zoekmachine adverteren draait het allemaal om relevantie. Hoe hoger de relevantie en samenhang tussen het zoekwoord, de advertentie en de landingspagina, hoe meer Google je hiervoor beloont. Een van de manieren om de relevantie te verhogen, is door specifieke advertentiegroepen te maken. Bied je bijvoorbeeld zowel reisverzekeringen, autoverzekeringen als ziektekostenverzekeringen aan, wees er dan zeker van dan deze zoekwoorden niet in één en dezelfde advertentiegroep terecht komen.
Bonustip: Volg een Google Ads cursus!
Wil je het optimale resultaat uit je investeringen in zoekmachine advertising halen, dan zul je veel tijd moeten besteden aan je SEA-campagnes. Wat vandaag werkt, kan morgen zijn effect hebben verloren. Dat maakt het lastig om te weten aan welke knoppen je moet draaien en hoe je winstgevende campagnes opzet om jouw doelstellingen te behalen. De beste formule is dan ook testen, testen, testen. Creëer bijvoorbeeld verschillende varianten van je advertenties en bekijk welke versie de beste CTR, laagste CPC en de meeste conversies heeft.
Daarnaast helpt het natuurlijk enorm, als je weet waar je mee bezig bent. Kennis opdoen van zoekmachine adverteren kan door door een Google ads cursus te volgen. Stop het giswerk, voorkom dat je leergeld betaalt en maak van Google Ads een consistent verkoopkanaal. Klik hier voor meer informatie.