• Laatste update:
  • Plaatsingsdatum:

Tips voor betere online vindbaarheid

Een website is de eerste stap, maar online gevonden worden is nog totaal iets anders. In mijn vorige blogartikel heb ik aangekaart welke dingen er allemaal van belang zijn om aan te pakken, wanneer je eenmaal een website hebt. Online vindbaarheid was er daar één van. Maar hoe zorg je nou voor een betere online vindbaarheid?

De basis

Zoals bij alles, moet ook voor de online vindbaarheid van je website de basis goed zijn. De basis van je website bestaan uit de techniek en de menustructuur. Qua techniek is het belangrijk dat Google je website überhaupt kan lezen. Denk hierbij bijvoorbeeld ook aan de mobiele versie van je website. Aangezien het gebruik van mobile devices alsmaar toeneemt, hecht Google waarde aan de leesbaarheid hiervan in de vorm van een responsive (of een aparte mobiele) website.
Nadat de techniek van je website op orde is, is de menustructuur het volgende pijnpunt. Welke producten en/of diensten zijn voor jou van belang? En hebben deze producten/diensten allemaal een eigen pagina die in de menustructuur opgenomen wordt? Nee? Dan is het belangrijk om hier wel voor te zorgen, want de zogenoemde verborgen landingspagina’s zijn een vorm van ‘black hat’ SEO, welke door Google streng worden aangepakt.

Zoekwoorden

Aan de producten/diensten die je online aanbiedt, liggen voor een goede online vindbaarheid zoekwoorden ten grondslag. Voor het achterhalen van deze zoekwoorden is het belangrijk om in de huid van je doelgroep te kruipen. Wat is hun zoekgedrag en naar wat zijn zij precies op zoek? Iets kan in de ogen van jou als ondernemer heel logisch zijn, maar is dit voor jouw doelgroep ook wel zo logisch? Een voorbeeld van een banketbakker ter illustratie. Als banketbakker is het erg belangrijk om op bijvoorbeeld ‘bruidstaart’ gevonden te worden. Maar in heel Nederland zijn er misschien wel duizenden bakkers en banketbakkers die bruidstaarten verkopen en die dus op ‘bruidstaart’ gevonden willen worden. Maar zoekt een consument wel op ‘bruidstaart’ in het algemeen of wordt hier nog wat aan toegevoegd? Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘bruidstaart kopen Amsterdam’ of ‘bruidstaart Amsterdam’. En wanneer jij dan met je (banket)bakkerij in Amsterdam zit, is het de bedoeling om dan tevoorschijn te komen in de zoekresultaten. Voor het vinden van de juiste zoekwoorden is de keyword planner van Google een handig hulpmiddel. Wat voor jou heel logisch lijkt, hoeft voor een potentiële bezoeker namelijk helemaal niet zo logisch te zijn. Het aantal maandelijkse zoekopdrachten en de bijbehorende concurrentie worden hierin heel duidelijk weergegeven.

Goede teksten

Naast techniek en de juiste menustructuur zijn ook goede teksten cruciaal. En een goede webtekst van tegenwoordig is niet per definitie een echte SEO tekst. Het is juist belangrijk om gebruiksvriendelijke webteksten te schrijven, teksten waar de bezoeker echt iets aan heeft, die de informatie biedt waar diegene naar op zoek is. En de zoekmachine dan? Die moet natuurlijk ook niet uit het oog verloren worden. Maak in ieder geval gebruik van de title tags, meta descriptions, H1 en H2 tags en de url voor het plaatsen van je zoekwoorden. Uiteraard moet de tekst zelf ook wel een aantal keer de zoekwoorden bevatten. Het aantal woorden die deze teksten moeten bevatten is discutabel. Waar het ene onderzoek uitwijst dat de teksten minstens 375 woorden moeten bevatten, heeft een andere partij het weer over 250 woorden en weer een andere is overtuigd van korte en krachtige teksten. Ik zou zeggen: probeer dit zelf uit. Begin met een richtlijn van 200 tot 250 woorden en evalueer. Word je gevonden? Prima aantal! Is de online vindbaarheid niet zoals je zou willen? Ga dan spelen met de woordenaantallen.

Zorg voor populariteit

Niet alleen interne, maar ook externe factoren zijn belangrijk voor je online vindbaarheid. Linkpopulariteit is een woord wat je niet mag vergeten. Wanneer Google ziet dat jouw website ook door andere (populaire) partijen belangrijk gevonden wordt, zal dit alleen maar ten goede komen aan jouw positie. Hierbij is het wel van belang dat deze externe populariteit komt van websites die enigszins verband hebben met jouw website. Waar het vroeger ook mogelijk was om met je bakkerij een linkje van een schoenenwebsite te krijgen, ziet Google tegenwoordig of dit wel of niet relevant is aan elkaar. In dit geval dus niet relevant. Ook het kopen van linkpakketten en diverse linkruilacties zijn dingen die ik niet wil aanraden. Het kan zijn dat je een tijdelijke boost in de zoekresultaten ziet, maar deze boost kan net zo snel omdraaien in een extreme daling. Het nadeel? Dat het uitermate moeilijk is om van dit soort linkjes af te komen, omdat het meestal vanuit het buitenland gecoördineerd wordt.

Google Mijn Bedrijf

Google+ en Google Places zijn samengekomen onder de noemer Google Mijn Bedrijf. Als zzp'er is het vaak één van de belangrijkste dingen om lokaal of regionaal gevonden te worden. Een handig hulpmiddel hierbij is Google Mijn Bedrijf. Google My Business zorgt er namelijk voor dat wanneer jij als timmerman in Amsterdam-Noord werkt en iemand in jouw buurt zoekt op timmerman, jij automatisch in de zoekresultaten tevoorschijn komt.

TIP Lees ook het artikel 'Google Mijn Bedrijf: zo ben je beter vindbaar met jouw bedrijfspagina'.

En zo zijn er nog meer zaken waarmee je jouw online vindbaarheid kunt verbeteren. Denk bijvoorbeeld aan het actief delen van jouw kennis en op blogs of social media. Hopelijk heb je voldoende handvaten gekregen om zelf aan de slag te gaan om de online vindbaarheid van jouw website in Google te verbeteren.

Blogs

ZZP Agenda

Terug naar overzicht
Ronald Bruin

Ronald Bruin

Ronald werkt als E-mailmarketing Consultant bij Qamel en is onder meer verantwoordelijk voor advies over e-mail marketing en contentmanagement. Klanten en uitdagende projecten krijgen zijn aandacht en geven hem energie.

Ronald helpt zijn klanten o.a. met:

- (Advies) e-mail marketing
- Contentmanagement
- Analyse van statistieken
- Laad Nurturing
- Marketing Automation
- Inrichten van en werken met Copernica en Mailchimp

Ronald wil zzp ondernemers het volgende meegeven: integreer fysieke marketing met online marketing. Deze elementen versterken elkaar.