• Laatste update:
  • Plaatsingsdatum:
  • Update datum:
  • Leestijd: 3 min

Succesvol ondernemen als zzp’er? Leer van je fouten!

Fouten maken, is het echt zo’n ramp? Nou, nee. Vandaag duiken we in ongelukkige misstappen die zo slecht nog niet zijn. Tegeltjeswijsheid of niet: fouten zijn er om van te leren. En ben je zelf een geluksvogel die het voor de wind gaat? Dan kun je als zzp’er vast leren van de fouten van anderen. Die van bekende ondernemers bijvoorbeeld.

Leren van fouten? Ook Oprah doet het!

Ja, ja, zelfs de Amerikaanse televisiepresentatrice, actrice, producer en ondernemer Oprah Winfrey die miljoenen op haar bankrekening heeft staan, maakt fouten. Fouten maken is hard nodig, zo vindt de talkshowkoningin. Oprah geeft wijze raad: “Er bestaat niet zoiets als falen. Falen is gewoon het leven dat ons in een andere richting probeert te bewegen.”

Wie nooit onderuit gaat, kan ook niet ervaren wat niet werkt. Of zoals Thomas Edison (uitvinder van de gloeilamp) ooit zei: “Ik heb niet gefaald. Ik heb gewoon 10.000 manieren gevonden die niet werken.”

Fout 1: niet luisteren naar je klant

Leren van fouten, zelfs de grootste ondernemers doen dit. Journalist Miloe van Beek schreef het boek ‘Yes I screwed up’ over wat jij kunt leren van fouten van grote Nederlandse ondernemers. In het boek komt onder anderen Marc Wesselink aan het woord, een succesvolle serie-ondernemer met 12 bedrijven op zijn naam.

Zijn belangrijkste misser? Te selectief luisteren. Hij geloofde heilig in zijn nieuwe product: blokjes bevroren groenten voor kleine kinderen. Maar in zijn uitvraag onder enthousiaste ouders vergat hij te vragen naar hun mening over de prijs. Toen bleek dat de blokjes vier keer meer kosten dan Olvarit-potjes waren ouders direct minder lovend.

Dus: luister ook naar de minpunten die je klant benoemt voordat je een product lanceert. Zo voorkom je een blinde vlek vanuit je eigen enthousiasme.

Tegeltjeswijsheid of niet: fouten zijn er om van te leren. Gaat het je als zzp'er voor de wind? Leer dan van de fouten van anderen!

Cosmas Blaauw | SharePeople

Fout 2: open eind na een salesgesprek

Nog een les die Van Beek trekt uit de ondernemersverhalen is deze: onbekend maakt onbemind. Hartstikke mooi dat je om tafel zit met een mogelijke nieuwe klant. Maar zorg aan het einde van het salesgesprek altijd voor een vervolg.

Plan een volgende afspraak in, geef aan dat je terugbelt om te bespreken hoe ze naar je voorstel kijken of stuur zelf een aanbod of offerte. Zonde als je als zzp’er klanten misloopt door dat niet te doen!

Fout 3: advies vragen aan de verkeerde mensen

Charlotte van ’t Wout (succesvol ondernemerscoach die meerdere bedrijven opstartte en verkocht) vindt dat leren van fouten nodig is om je bedrijf beter te maken. Een veelgemaakte fout is volgens haar dat je voor advies bij de verkeerde mensen aanklopt.

Over wie ze het dan heeft? Vrienden, familie of anderen die dicht bij je staan. Die mensen willen je vaak beschermen voor fouten, waardoor ze je binnen je comfortzone houden. Bovendien lijken mensen om je heen vaak op jou.

Dat terwijl je soms advies wilt van iemand die meer durft, kritischer is of meer ervaring heeft in jouw vakgebied. Dus, zo denkt Charlotte, vraag liever advies aan mensen die hebben bereikt wat jij wilt bereiken.

Fout 4: te snel uitbreiden

Jop van de Graaf is de man achter saladebar SLA. Zijn grootste blunder is naar eigen zeggen dat hij al wilde uitbreiden voordat zijn bedrijfsstructuur en backoffice helder waren. Zo was het met het grote aantal vestigingen met elk een eigen kok een uitdaging om overal dezelfde recepten door te voeren.

Wat je kunt leren van deze fout? Denk na over hoe je uitbreiden aanpakt en wat je te doen staat voordat je daadwerkelijk je bedrijf laat groeien. De financieringsopties voor uitbreiding helder krijgen bijvoorbeeld. Het kan je veel ellende besparen!

Vergeet ook je arbeidsongeschiktheid niet

Je kunt jezelf niet behoeden voor elke ondernemersfout. Maar je kunt jezelf wel één zekerheid geven: een vangnet bij arbeidsongeschiktheid als het jou in dat opzicht tegenzit. Sluit je aan bij SharePeople, zodat je zorgeloos kunt ondernemen, fouten maken én daarvan kunt leren.

Terug naar overzicht
Cosmas Blaauw

Cosmas Blaauw

Cosmas Blaauw is oprichter van SharePeople en een sociaal ondernemer pur sang. Zijn missie is om verzekeren weer 100% transparant, eerlijk, solidair en vooral betaalbaar te maken.

Cosmas is altijd op zoek naar hoe het anders (en socialer) kan, niet door het aan de overheid over te laten, maar door middel van ondernemerschap. Dat deed hij eerder in ontwikkelingssamenwerking en de zorg en nu dus ook in de manier waarop (zelfstandig) ondernemers risicodelen.