• Laatste update:
  • Plaatsingsdatum:

Ken je doelgroep(en)

Iedereen met een bedrijf, organisatie of instelling heeft te maken met een doelgroep. Om jouw producten en/of diensten op de juiste manier te kunnen verkopen, is het van belang om je doelgroep(en) te kennen. Want hoe kun je anders op de juiste manier datgene wat jij doet aan de man brengen, als je niet eens weet wie ‘de man’ is? Maar waarom is het kennen van je doelgroep(en) dan zo belangrijk?

Jouw klanten bepalen

Je kunt nog zo hard schreeuwen dat je de beste, de goedkoopste, de slimste of de grootste bent, maar wanneer jouw klanten dit anders ervaren, hier anders over denken, dan komt jouw boodschap niet over. Jouw klant bepaalt dus. Daarom is het zo belangrijk om je doelgroep te kennen, zodat je eenvoudiger jouw diensten kunt beschrijven en content kunt maken die hen boeit. Daag jezelf uit om een zo compleet mogelijk profiel van je doelgroep te maken. Doe dit met de middelen die daarvoor beschikbaar zijn. In het artikel ‘Hoe breng ik mijn (online) doelgroep(en) in kaart?’ kun je hier meer over vinden.

Is schieten met een kanon effectief of niet?

We weten allemaal dat de Donald Duck zich richt op kinderen, dat de Viva geschreven is voor jonge vrouwen en dat de Voetbal International gericht is op mannen. Maar wie is dan eigenlijk precies de doelgroep? Wanneer we het bijvoorbeeld over mannen hebben, hebben we het over alle mannen in de leeftijdscategorie van 18 tot 99. Maar je wilt jezelf vast niet richten op al deze mannen. Maar op welke dan wel? Formuleer je doelgroep in plaats van met een kanon te schieten. Je weet dat je iemand raakt, maar je weet niet of de goede mensen geraakt worden. Wanneer je meer inzicht hebt in je doelgroep, weet je hoe je hen kunt raken.

Bespaar tijd en geld

Een heel belangrijk voordeel als je je doelgroep kent, is dat je zowel tijd als geld kunt besparen op je communicatie. Wanneer je weet wie je doelgroep is, waar deze zich bevindt en waarin ze geïnteresseerd zijn, wordt het een stuk eenvoudiger om de juiste communicatiemiddelen in te zetten. Het in kaart brengen van je doelgroep(en) kost even wat tijd, maar daarna bespaar je juist tijd en geld omdat je weet wat deze groep mensen wilt. Zijn ze vooral online te vinden? Probeer dan eerst online je boodschap te communiceren en laat de advertentie in het lokale suffertje achterwege. Is je doelgroep al wat ouder? Dan zou een advertentie juist een goede vorm van communicatie kunnen zijn. Maar om dit te kunnen bepalen, is een goede doelgroepbeschrijving dus erg belangrijk.

Hoe communiceren?

Je kunt als bedrijf nog zo informeel zijn, maar wanneer je doelgroep hier niet van gediend is, kan dit alleen maar tegen je werken. Heb je goed in kaart gebracht wie je doelgroep is, dan weet je ook beter hoe je naar hen toe kunt communiceren. Vinden ze de je-vorm aantrekkelijk of worden ze liever met u aangesproken? Zijn ze van de directe aanpak of mag het wel wat subtieler?

Gemakkelijker verkopen

Nadat je het bovenstaande gelezen hebt, wordt het wel duidelijk dat je wanneer je de doelgroep kent, gemakkelijker kunt verkopen. Je weet namelijk wie je doelgroep is, wat zij willen en hoe ze dit willen. Wanneer je hier als bedrijf op de juiste manier op kunt inspelen, is het verkopen of aanbieden van je diensten een ‘piece of cake’.

Aan de slag? Vind handvatten in het artikel ‘Hoe breng ik mijn (online) doelgroep(en) in kaart?’ of download onderstaande gratis whitepapers.

Blogs

ZZP Agenda

december
10
Terug naar overzicht
Ronald Bruin

Ronald Bruin

Ronald werkt als E-mailmarketing Consultant bij Qamel en is onder meer verantwoordelijk voor advies over e-mail marketing en contentmanagement. Klanten en uitdagende projecten krijgen zijn aandacht en geven hem energie.

Ronald helpt zijn klanten o.a. met:

- (Advies) e-mail marketing
- Contentmanagement
- Analyse van statistieken
- Laad Nurturing
- Marketing Automation
- Inrichten van en werken met Copernica en Mailchimp

Ronald wil zzp ondernemers het volgende meegeven: integreer fysieke marketing met online marketing. Deze elementen versterken elkaar.