• Laatste update:
  • Plaatsingsdatum:
  • Update datum:
  • Leestijd: 4 min

Kan ik als zzp'er zelf online boekhouden?

Een boekhouding bijhouden is op zich niet zo moeilijk. Het fysiek aanleveren van een administratie is tegenwoordig niet meer nodig. Facturen en bonnen kan je inscannen en door een koppeling te maken met je bank heb je ook al je bankafschriften binnen handbereik. Het enige wat je nodig hebt, is een goed softwarepakket dat voldoet aan je wensen.

Door gestructureerd te werken en zaken op een eenduidige manier vast te leggen, kom je al een heel eind. Maar dan hebben we het puur over het “ordenen” van de boekstukken. Een heel ander belangrijk aspect van boekhouden is het toepassen van de juiste fiscale regels. Wat mag je als kosten aftrekken en wat niet? Wanneer is iets een investering? Is omzetbelasting in elke situatie terug te vorderen bij de Belastingdienst? Dat vraagt best kennis van zaken en bij veel zzp'ers ontbreekt die specialistische kennis.

Advies 1: Vraag hulp van een administratiekantoor

Ons eerste advies is dan ook: neem een administratiekantoor in de arm. Omdat de administratie online staat is de locatie van dat kantoor niet belangrijk. Ben je tamelijk zeker van je zaak, dan vraag je of de boekhouder alleen een 'quick scan' wil doen. Kijk ik naar mijn eigen praktijk, dan is € 250 per jaar genoeg om de belangrijkste zaken te controleren en kun je met een paar algemene adviezen het volgend jaar verbeteren.

Omdat de administratie online staat, is de locatie van het administratiekantoor niet belangrijk.

Gerrit van der Scheer

Ben je boekhoudkundige of fiscaal technisch minder onderlegd, leg dan een groter deel van het werk in handen van het administratiekantoor. Dat kan variëren van het controleren van berekeningen en uitvoeren van aanpassingen tot en met het geheel overnemen van de boekhouding. Hoe dan ook, laat een kantoor op de een of andere manier meekijken en bepaal zorgvuldig wat de optimale samenwerking is. Zo voorkom je dat je aftrekposten over het hoofd ziet, of uitgaven opneemt als kosten die later tot forse boetes leiden.

Voorbeelden van online boekhoudpakketten

Wil jij zelf je boekhouding doen met een online softwarepakket, dan zijn er veel mogelijkheden. We hebben alvast een aantal boekhoudprogramma's voor je op een rijtje gezet.

 

Er zijn nog veel meer mogelijkheden. Wil je weten welk pakket het beste bij je past? Hier kun je alle pakketten met elkaar vergelijken.

Boekhoud pakketten vergelijken?

Boekhoud pakketten vergelijken?

Ben jij op zoek naar een geschikt online boekhoud programma om jouw administratie (deels) zelf te doen? We hebben voor jou een aantal gangbare aanbieders op een rijtje gezet.

Advies 2: Vergaar kennis

Het tweede belangrijke advies is: dwing jezelf om op een prettige, laagdrempelige manier kennis te vergaren. Probeer dus niet “zware” boeken te lezen, maar neem de tijd om regelmatig blogberichten te lezen of updates op LinkedIn te volgen. Berichten die je extra bagage geven om steeds beter je eigen boekhouding te verzorgen.

Je kijkt waarschijnlijk al vaker op de blogs van ikwordzzper.nl. Misschien ben je ook lid van de nieuwsbrief of gelinkt aan mij via LinkedIn. Ik krijg regelmatig connectieverzoeken die ik natuurlijk graag accepteer. Regelmatig krijg ik zo vragen over waar mensen in de praktijk tegen aan lopen. Dan help ik ze graag uit de brand. En er zijn natuurlijk ook andere webportals, denk aan de Kamer van Koophandel. Door wie je je laat inspireren is niet zo belangrijk, maar probeer daar regelmatig wat energie in te steken.

Tot slot kunnen de softwareleveranciers zelf je natuurlijk prima helpen met “technische” vragen rond het gebruik van de software. Dus wat houdt je tegen? Veel succes met de online boekhoudsoftware van je keuze!

Keer hier terug naar het dossier "Boekhouding"

Onze partners

Blogs

Op zoek naar hulp in jouw regio?

Op zoek naar hulp in jouw regio?

Onze aangesloten specialisten staan klaar om jou te helpen met jouw vragen als (startende) ondernemer. Wil je advies of meer informatie? Zoek hulp in jouw regio!

Terug naar overzicht
Gerrit van der Scheer

Gerrit van der Scheer

Gerrit van der Scheer is directeur bij Buro Freecon. (partner van ikwordzzper.nl) Bij Buro Freecon wordt uitgebreid aandacht besteed aan de betrouwbaarheid van je administratie. Daarbij letten de specialisten vooral op juiste toepassing van de fiscale wetgeving, volledigheid van de administratie en consistentie met eerdere jaren. Aangevuld met fiscaal en juridisch advies zorgen ze voor een zo laag mogelijke belastingdruk.

Gerrit zou het leuk vinden als je met hem linkt via zijn LinkedIn-profiel.

Geen antwoord op jouw vraag gevonden?

Zoek hieronder in de 1600 artikelen die wij beschikbaar hebben naar het antwoord op jouw vraag.