Ken jij iemand die géén WhatsApp gebruikt? Die kans is klein, met momenteel meer dan 12,5 miljoen gebruikers van deze mobiele berichtenapp in Nederland. Maar wist je ook dat je WhatsApp zakelijk kunt inzetten om met je klanten in contact te komen en ze persoonlijk te helpen? WhatsApp Business is gratis te downloaden en gebruiken én eenvoudig aan je zakelijke nummer van Rinkel te koppelen. Deze blog wijst je op de vele voordelen van WhatsApp Business voor zzp’ers.
1. Het is gratis en eenvoudig in gebruik
WhatsApp Business is een aparte, gratis app die je snel via de App Store (voor iOS-devices) of Google Play Store (voor Android-apparaten) kunt downloaden. Je bent waarschijnlijk al goed bekend met de reguliere WhatsApp voor privégebruik. WhatsApp Business ziet er vrijwel hetzelfde uit en heeft dezelfde functies. Je kunt berichten sturen en video- en voice calls maken. Dus je weet je weg en je hoeft nergens aan te wennen. Wel zo gemakkelijk!
2. Je scheidt zakelijk en privé
Met het gebruik van WhatsApp Business scheid je je zakelijke en privéactiviteiten. Het is mogelijk om je vaste telefoonnummer van Rinkel eenvoudig aan je zakelijke WhatsApp-account te koppelen. Op deze wijze blijft je eigen mobiele nummer privé en hoef je als zzp’er geen aparte smartphone of simkaart aan te schaffen.
3. Je komt zakelijk en professioneel over
Of je als zzp’er nu een 085-nummer, 010-nummer, 020-nummer of ander (regionaal) netnummer hebt, je kunt met een vast nummer op mobiel van Rinkel gewoon Whatsappen. Door de koppeling van je zakelijke nummer aan WhatsApp Business zien je klanten, zakelijke relaties en leveranciers je vertrouwde vaste nummer in beeld als je met ze aan het chatten bent via je mobiele telefoon, tablet, laptop of desktop computer. Het is alleen niet mogelijk om met een 088-nummer van WhatsApp Business gebruik te maken.
4. Je vergroot je zichtbaarheid en naamsbekendheid
WhatsApp Business biedt je de mogelijkheid om een openbaar bedrijfsprofiel aan te maken, waar je de belangrijkste informatie van je bedrijf met (potentiële) klanten en zakelijke relaties kunt delen. Denk aan een korte bedrijfsbeschrijving met logo en foto, je zakelijke contactgegevens en locatie, website en e-mail. En een link naar je producten of diensten.
5. Stel je openingstijden in op WhatsApp Business
Wil je als zzp’er een goede balans tussen werk en privé behouden? Stel je zakelijke openingstijden in op WhatsApp Business. Jij bepaalt wat er moet gebeuren met berichten die buiten de openingstijden vallen. Je kunt in de zakelijke app aangeven wanneer je wel en niet bereikbaar bent. Je bent natuurlijk als zelfstandig ondernemer ook wel eens offline. En de openingstijden die je in WhatsApp Business hebt ingesteld? Die kun je ook voor je hele zakelijke nummer laten gelden met de openingstijdenfunctie van Rinkel! In te stellen per zakelijk nummer, per week, per dag en per uur met diverse ꞌgeen gehoorꞌ-opties
6. Automatische antwoorden instellen
Met WhatsApp Business ben je in staat om vooraf automatische antwoorden op veelgestelde vragen in te voeren. Bijvoorbeeld een automatisch gegenereerde begroeting als een klant of zakelijke relatie een appbericht stuurt. Een afwezigheidsbericht als je niet bereikbaar of op vakantie bent. Of een antwoord op een zakelijke vraag die regelmatig wordt gesteld. Met een simpele klik verzend je deze berichten, bespaar je veel tijd en verbeter je de klantervaring. Je kunt overigens altijd een uitzondering maken voor klanten of relaties die je liever een persoonlijk bericht stuurt.
7. Berichten organiseren met labels
Ontvang je veel berichten via WhatsApp Business? Geef labels aan je inkomende berichten en chats en behoud zo het overzicht. Denk aan labels als nieuwe klant (groen), wachtend op reactie (geel), actie benodigd (paars), probleem bij bestelling of bezorging (rood) en afgehandeld/gesloten (grijs). Het maakt het managen van je klantrelaties gemakkelijker.
8. Maak gebruik van een digitale catalogus
Gebruik een digitale catalogus en toon je (beste verkopende) producten of diensten direct via WhatsApp Business. Hiermee maak je het nog eenvoudiger voor klanten om je producten te vinden en te kopen. Klanten zien bijvoorbeeld foto’s, omschrijvingen en de prijzen van je producten.
9. WhatsApp Business via je laptop of desktop computer
Gelukkig ben je niet aan je telefoon gebonden. WhatsApp Business is ook via je laptop of desktop computer te gebruiken, net zoals WhatsApp privé. Maak een koppeling in je browser met WhatsApp Web of download de app. Je kunt ook bellen via je laptop of desktop computer met Webphone van Rinkel, volwaardige telefonie zonder dat je daarvoor extra software hoeft te installeren.
WhatsApp Business kan maar op één telefoon worden gebruikt, maar je kunt het koppelen aan vier computers of laptops zonder dat de telefoon daarvoor verbonden moet blijven. Hierdoor kun je met meerdere gebruikers je chats afhandelen via WhatsApp Web.
10. Meer verkopen door WhatsApp Business
Uiteindelijk wil je als ondernemer meer leads en omzet halen. Het gebruik van WhatsApp Business biedt daarvoor een uitstekende ondersteuning. Uit bedrijvenonderzoeken blijkt dat bedrijven ongeveer 20% van de interacties op deze zakelijke app omzetten in verkopen. Bovendien genereren ze circa 10% meer klanten, 15% meer verkopen en hebben ze 40% meer contact met hun (potentiële) klanten.
Betere bedrijfspromotie, meer omzet en betere klantenservice
Klanten vinden het fijn om snel en gemakkelijk contact op te nemen en vragen te stellen. Met WhatsApp Business communiceer je direct met (potentiële) klanten, zakenpartners en leveranciers die vragen, verzoeken of opmerkingen hebben. Het is meer dan een sociaal-mediakanaal. Het is een handig en laagdrempelig hulpmiddel om je bedrijf voor het voetlicht te brengen, meer omzet te genereren én je klantenservice te verbeteren.
Rinkel helpt je met een professionele WhatsApp Business koppeling aan een zakelijk nummer en optimaal gebruik van deze zakelijke berichtenapp.