1 min
-
- Laatste update:
- Plaatsingsdatum:
- Update datum:
Gericht zoeken naar potentiële klanten in 2021 doe je zo

Je hebt besloten om zelfstandig ondernemer te worden. Maar hoe bouw je een klantenkring op? Waar vind je de klanten die mogelijk geïnteresseerd zijn in jouw product of dienst? Het antwoord is sterk afhankelijk van de vraag in welke branche je actief wilt worden. Maar één ding hebben vrijwel alle ondernemers met elkaar gemeen: ze willen graag goed zichtbaar zijn. Niet voor niets voeren concurrenten in bepaalde branches een felle strijd om bovenaan in de zoekresultaten van Google te komen.
Creatief denkwerk
Zichtbaarheid op internet begint bij een goede domeinnaam waarmee je jouw bedrijf op de juiste manier kunt profileren. Rond die domeinnaam kun je vervolgens een goede marketingcampagne gaan opbouwen. Omdat miljoenen domeinnamen inmiddels al geregistreerd zijn, vereist het vinden van een pakkende domeinnaam wel enig creatief denkwerk. Maar wist je dat er ook veel domeinnamen zijn die een sluimerend bestaan leiden?
Wanneer jij je zinnen hebt gezet op een domeinnaam die al wel geregistreerd staat maar niet wordt gebruikt, zou je de huidige houder van dat domein kunnen benaderen om een bod uit te brengen. Je kunt hiervoor de Whois raadplegen, dat is de database waarin je kunt zoeken wie de houder is van een internetdomein. Soms staat de eigenaar ervoor open om de domeinnaam tegen betaling over te dragen. Over de prijs zul je het samen eens moeten worden. Net als bij de verkoop van een auto of huis is de houder van een internetdomein vrij om te vragen wat hij wil.
Je domein promoten
Vervolgens is het zaak om je nieuw aangekochte domein zo snel mogelijk in te richten. Daarna kun je namelijk starten met het promoten ervan. Je kunt bijvoorbeeld gericht adverteren met je website op sociale media of in online magazines. Op die manier trek je potentiële klanten naar je website waar je ze uitgebreid kunt informeren over wat je te bieden hebt.
In veel gevallen is het handig om je niet alleen op de online markt te focussen. Je kunt ook door middel van brochures of visitekaartjes klanten werven. Laat ze achter op plekken waar jouw potentiële klanten vaak komen. Ook hier geldt: creatief denken! Verhuur je bijvoorbeeld feestkleding? Leg dan wat flyers neer bij de plaatselijke slijter! En vergeet vooral de media niet te informeren over wat je doet. Veel succes met ondernemen!