Blijf jezelf onderscheiden

Jezelf onderscheiden van de rest. Niet iedereen vindt dat even makkelijk. Om je enigszins op weg te helpen, geven we hieronder een aantal tips om als zzp’er het verschil te kunnen blijven maken. 

Blijf (jezelf) vernieuwen

Stilstand is achteruitgang! Vernieuwen is dus een belangrijk onderdeel om bestaansrecht te houden en om van waarde te kunnen blijven voor je klanten en je omgeving. Ontwikkelingen volgen elkaar steeds sneller op. Als ondernemer is het dus belangrijk om goed bij de tijd te blijven of zelfs de tijd voor te zijn. Dit vraagt om een duidelijke visie en de wil om te blijven leren en verbeteren. Alleen dan hou je een voorsprong op je concurrenten. Vernieuwen kan op vele manieren. Dat kun je bijvoorbeeld doen door je aanbod te vernieuwen (zie ook Stap 6, Groeifase). Maar je kunt ook denken aan het vernieuwen van je bedrijfsnaam, logo en/of huisstijl. Een frisse wind door je bedrijf houdt je scherp en het zet je weer even op de kaart. Zo laat je ook aan je klanten zien dat je werkt aan vernieuwing en verbetering.

Als ondernemer ben je nooit uitgeleerd. Er is altijd wel een onderwerp waarin je je nog meer kunt verdiepen.

Volg meer (gratis) trainingen en cursussen

Als ondernemer ben je nooit uitgeleerd. Er is altijd wel een onderwerp waarin je je nog meer kunt verdiepen. Door workshops, trainingen of webinars te volgen, blijft je kennis up-to-date. Misschien kom je er gaandeweg achter dat je meer wilt leren over online marketing, Google Analytics, timemanagement, acquisitie of juist meer vakinhoudelijke kennis wilt opdoen. Dit hoeft en kan niet altijd gratis zijn. Door te investeren in kennis en vaardigheden kan je jezelf blijven onderscheiden van de rest.

Vraag feedback

Zorg ervoor dat je qua presentatie met de tijd mee gaat. Niet alleen qua uiterlijk maar ook met de juiste boodschap. Dit geldt voor al je communicatie uitingen! Van je visitekaartje, brochure tot LinkedIn en je website. Zorg ervoor dat jouw klant je begrijpt. Door teksten te vernieuwen en aan te passen, laat je niet alleen zien dat je actueel bent, maar geef je je autoriteit als professional een boost. Als je teksten op je website ook SEO-proof zijn geschreven, word je ook nog eens sneller gevonden. Meer weten over hoe jouw website hoog in Google komt? Lees dit artikel.

Schrijf je je eigen teksten? Laat je teksten dan altijd controleren door iemand die taalkundig is onderlegd: een website met grammaticale fouten is een afknapper. Ben je niet zo’n taalwonder? Vraag dan een tekstschrijver om je teksten te schrijven. Via deze link kun je contact opnemen met professionals uit het schrijversvak.

Onze partners

Terug naar stappenplan