Krijg je boekhouding op orde

Om te zorgen dat je op een goede manier je aangifte omzetbelasting (btw) en je aangifte inkomstenbelasting (IB) kunt doen, is een goede boekhouding essentieel. Veel zzp’ers vinden hun belastingzaken en administratie saai of lastig en schuiven daarom veel zaken voor zich uit. Toch scheelt het je uiteindelijk een hoop frustratie, tijd en geld als je vanaf het begin je administratie goed bijhoudt.

Je kunt daarbij de volgende keuzes maken:

  • Zelf de boekhouding regelen, online of offline;
  • De hele boekhouding uitbesteden aan een boekhouder/accountant;
  • Combinatie van beide.

Zelf de boekhouding doen

Zelf je boekhouding verzorgen is de meest voordelige oplossing. Het kost wel een hoop van je (kostbare) tijd en doe je alles wel goed? Vergeet je geen belangrijke gegevens op te voeren? Er zijn diverse cursussen en boeken voor zzp'ers die je wegwijs maken in de basiskennis van boekhoudingen.

Wanneer je over enige basiskennis boekhouden beschikt, kun je overwegen om je boekhouding zelf te regelen. Je kunt dan gebruik maken van een online boekhoudpakket. Er zijn tegenwoordig meer dan genoeg programma’s en tools die je kunt gebruiken voor het inscannen van bonnetjes of het versturen van facturen. Op deze pagina kun je software voor het factureren en boekhouden met elkaar vergelijken.

Vraag jezelf wel eerst af of je het echt zelf wilt doen. Veel zzp’ers doen hun boekhouding namelijk in de avonduren of in het weekeinde: juist de tijd dat je aan het opladen bent voor de volgende dag. Stel dat je een uurtarief hebt van €75,-, dan is het vaak veel rendabeler om je boekhouding deels uit te besteden, vooral als je de uren declarabel kunt maken.

Stel dat je een boekhouder hebt, dan is deze per kwartaal al snel een uur langer met jouw administratie bezig als je je privé-bankrekening zakelijk gebruikt. Je boekhouder moet alle betalingen sorteren op zakelijke- of privébetalingen. De extra tijd die hij hiermee kwijt is, is duurder dan de kosten van een zakelijke bankrekening.

Een zakelijke bankrekening is eigenlijk onmisbaar voor je bedrijf. Met een zakelijke rekening houd je het geld van jouw bedrijf apart van je eigen geld. Dat maakt het voor jezelf overzichtelijk, maar bijvoorbeeld ook voor je boekhouder. En het is handig voor je belastingaangifte. Een zakelijke rekening hoeft niet duur te zijn. Veel banken hanteren een starterstarief. Zo betaal je bij de Knab Bank het eerste jaar maar € 3 per maand. Deze kosten zijn bovendien ook nog eens aftrekbaar als bedrijfskosten.

Wil je niet voor onverwachte (vervelende) verrassingen komen te staan? Maak op je rekening dan verschillende potjes aan, bijvoorbeeld voor de btw-betaling en andere terugkerende kosten. Met Knab kan dit heel eenvoudig. Je krijgt bij je pakket tot wel 5 betaalrekeningen mét betaalpas en zoveel spaarrekeningen als je wilt. Je kunt elke rekening een eigen naam geven of een spaardoel instellen. Zo heb jij je financiën overzichtelijk geregeld in één pakket.

Via een handige boekhoudtool, zoals Snelstart, kun je je boekhouding koppelen aan je zakelijke rekening. Op die manier hoeft je de boekingen van je rekening niet meer handmatig in te boeken. Snelstart kun je gratis uitproberen via deze link.

Alle voordelen  nog eens op een rij. Een zakelijke rekening:

  • Geeft een professionele zakelijke uitstraling.
  • Betalen en ontvangen met je bedrijfsnaam.
  • Koppeling met je boekhouding.
  • Mogelijkheid van incassocontract, i-deal en andere zakelijke betaalmogelijkheden.
  • Zakelijke en privé betalingen gescheiden houden.
  • Extra zakelijke rekening om belasting op te reserveren mogelijk (gratis bij Knab).
  • Zakelijke creditcard mogelijk.

Ga niet blind voor de goedkoopste aanbieder. Laat je goed informeren en gebruik je netwerk om tot de juiste keuze te komen

Zoek je boekhoudsoftware die niet duur maar wel effectief is? Snelstart is een boekhoudtool waarmee jij administratie gemakkelijk bijhoudt - handig voor jezelf of je boekhouder. Snelstart is gekoppeld aan je zakelijke rekening en ziet dus automatisch welke transacties je doet. Het programma is ook prima te combineren met een lokale boekhouder (zie hieronder). 

Boekhouding uitbesteden

Ben je boekhoudkundig niet zo onderlegd en heb je geen behoefte aan administratieve rompslomp, dan is het verstandig om de boekhouding door een boekhouder of accountant te laten verzorgen. Je kunt je facturen, afschriften en bonnetjes eens per kwartaal inleveren bij jouw boekhouder die alles keurig verwerkt in het boekhoudprogramma. De boekhouder zorgt voor de juiste aangifte van jouw btw en inkomstenbelasting. 

De kosten voor het algeheel uitbesteden van je boekhouden lopen uiteen van € 500,- tot € 2000,- per jaar. Er is een enorm kwaliteitsverschil tussen de boekhouders. Ga niet blind voor de goedkoopste aanbieder. Laat je goed informeren en gebruik je netwerk om tot de juiste keuze te komen.

Combinatie zelf doen en uitbesteden

Wil je de boekhouding volledig en voordelig bij een boekhouder of accountant laten verzorgen en toch de beschikking hebben over de actuele financiële status van je onderneming? Dan is AdministratieBox een interessante oplossing. Het enige wat je moet doen, is je bonnen scannen met de mobiele app en/of facturen doorsturen via de mail. Je boekhouding wordt dan volledig online bijgehouden door gekwalificeerde boekhouders. Abonnementstarieven zijn vanaf € 39,- per maand. En leden van Het Ondernemerscollectief ontvangen ook nog eens 6 maanden €10,- korting. Bepaal hier je maandtarief!

Onze partners

Boekhoud pakketten vergelijken?

Boekhoud pakketten vergelijken?

Ben jij op zoek naar een geschikt online boekhoud programma om jouw administratie (deels) zelf te doen? We hebben voor jou een aantal gangbare aanbieders op een rijtje gezet.

Terug naar stappenplan

Niet gevonden wat je zocht?

Zoek hieronder in de 1600 artikelen die wij beschikbaar hebben naar het antwoord op jouw vraag.