• Laatste update:
  • Plaatsingsdatum:

Vijf redenen waarom je moet investeren in je klant

Je ziet hem nooit als investering op een balans staan: de klant. Wat is dat eigenlijk gek! Want zo lijkt het alsof je als ondernemer niet hoeft te investeren in je klant. En toch is investeren in je klant superbelangrijk. Zeker als je net bent gestart of wilt groeien met je bedrijf.

Veel ondernemers hebben alleen contact met klanten als het echt nodig is.Maar het spreekwoord ‘geen nieuws is goed nieuws’ is in dit geval niet van toepassing. Klanten binden is, zeker in deze moeilijke tijd, minstens zo belangrijk als klanten vinden. En klanten kun je het beste aan je binden door in ze te investeren. Met aandacht en tijd, en ja soms ook met geld.

Vijf redenen waarom je moet investeren in je klant:

1.    Investeer in je klant als er een klacht is of als hij kritiek heeft

Elke serieuze klacht over jou is er één waar je op moet reageren. Schiet niet meteen in de verdediging of ga de klant niet met zakelijke argumenten proberen te overtuigen van jouw gelijk. Dat werkt in de regel niet. Waar de klacht ook over gaat, of hij terecht is of niet: alleen als je de klant serieus neemt  zal de klant jou serieus blijven nemen. En klant blijven.

2.    Investeer in je klant en vraag wat hij van je verwacht

Niemand kan je beter vertellen wat de klant wil dan de klant zelf! En de meeste klanten willen het je graag vertellen… als je er tenminste zelf om vraagt. Je krijgt de feedback die je nodig hebt om te groeien. En je krijgt het ook nog eens gratis en voor niks. Wanneer heb jij voor het laatst aan je klanten gevraagd wat ze het liefst van je willen?

3.    Investeer in je klant en bouw een band met hem op

Door goed contact met je klant ontstaat er een band. Een persoonlijke band. Als een klant jou als ondernemer kent, en je ook leuk vindt, zal hij niet zo snel naar een ander bedrijf stappen met een probleem dat jij voor hem kunt oplossen.

4.    Investeer in je klant en hij vergeeft je eventuele fouten

De band die je met een klant opbouwt volgt de bekende drie stappen: ontmoeten, leuk vinden, vertrouwen. Het kost tijd en dus investering maar als een klant je leuk vindt en vertrouwt zal hij je fout minder snel kwalijk nemen en ook snel weer vergeten.

5.    Investeer in je klant en hij wordt fan van je bedrijf

Behandel je klant als de belangrijke persoon die hij is. En doe daar liefst nog een schepje bovenop. Je klant voelt dat en waardeert dat. En in de regel zal hij dat ook doorvertellen aan zijn eigen relaties. Je klant wordt je fan en ambassadeur van je bedrijf.

Investeren in je klant is niet in geld uit te drukken. Vandaar dat het niet is terug te vinden op de balans. Maar het kan je uiteindelijk veel opleveren, namelijk een klant die zich met jouw bedrijf verbonden voelt. Mits je investering oprecht is natuurlijk!

Blogs

ZZP Agenda

maart
08
Online | 19.00 uur

Succesvol starten als zzp'er

maart
23
Online | 16.00 uur

Belastingaangifte voor zzp'ers

Terug naar overzicht
Gesuino Poddighe

Gesuino Poddighe

Gesuino Poddighe helpt (startende) zelfstandige professionals die af willen van onnodige zorgen over geld, tijd, werk of klanten.

Je kunt hem volgen op Twitter via @gespadvies of op Facebook.

Download het gratis E-Book Ontdek de Missie van je Zaak! op de website van Gesp Ondernemersadvies. Dit artikel wordt ook gepubliceerd in Relax! het eZine voor ondernemers die geld willen verdienen zonder stress.