1. Kijk kritisch naar je aanbod
Blijf je productaanbod altijd met een kritische blik bekijken. Is het nodig je meer te specialiseren? Of moet je juist méér assortiment gaan aanbieden? Is het mogelijk om andere merken te leveren? Hoe meer artikelen jij aanbiedt, des te meer verkeer er naar jouw webwinkel komt. En daarmee komen we direct bij de volgende tip.
2. Analyseer je doelgroep en je verkopen
Hoeveel bezoekers trekt jouw website eigenlijk? En haal je wel het meeste uit het (online) gedrag van jouw potentiële doelgroep? Door onderzoek te doen naar wat jouw klanten beweegt, kun je beter op hun behoeftes afstemmen. Zo kun je met behulp van bijvoorbeeld Google Analytics inzichtelijk krijgen wat jouw bezoekers doen. Hoe lang blijven ze op jouw pagina's? Kun je je productinformatie daarop beter afstemmen? Met zulke gegevens kun je vervolgens weer je website en assortiment verbeteren. Hiervoor geldt, net als bij de volgende tip, dat je hier het best een expert voor kunt inschakelen wanneer je hier zelf geen tijd voor hebt.
Om meer omzet te maken, is het dus nodig om je verkopen onder de loep te nemen. Welke producten doen het goed en minder goed? In welke periodes draai je meer omzet? Is het aantal verkopen ten opzichte van een vorige periode gezakt of gestegen?
Handig: als je jouw aanbod via bijvoorbeeld bol.com verkoopt, ontvang je dergelijke adviezen automatisch. Zo krijg je bijvoorbeeld inzicht in welke verbetering mogelijk is met betrekking tot je productinformatie.
3. Optimaliseer je online marketing
Je online vindbaarheid en zichtbaarheid vergroten kan als zzp’er op diverse manieren. Je kunt bijvoorbeeld beginnen met Google AdWords en je SEO verbeteren en ook met promoties of campagnes via Facebook, Instagram of LinkedIn. Dit hoef je niet allemaal alleen te doen: slim ondernemen betekent ook dat je bepaalde zaken beter kunt uitbesteden.
4. Zet aanbiedingen in
Je onderscheiden doe je niet alleen met je producten en je website, je doet het ook met je prijzen. Als je de prijzen van jouw producten niet kunt verlagen, denk dan eens na over andere aanbiedingen. Tijdelijk geen verzendkosten betalen, het tweede product met korting, een waardebon van een bepaald bedrag bij een bestelling boven de vijftig euro et cetera. Dit zijn allemaal voorbeelden van acties die je zo nu en dan kunt inzetten om de kans op meer omzet te vergroten.
5. Overweeg een one stop shop platform
Wel eens van one stop shopping gehoord? Dit betekent dat je je webwinkel als een soort warenhuis gaat zien: een plek waar je een totaalaanbod vindt en de klant niet naar diverse winkels hoeft om zijn producten te vinden. Dit betekent niet dat jij producten in allerlei categorieën moet verkopen, al helpt het om te proberen in ieder geval compleet te zijn in je categorieaanbod. Een one stop shop voor kinderkleding bijvoorbeeld. Of wees nog slimmer en verkoop je producten via een one stop platform, zoals bol.com, omdat klanten daar vanuit gemak en vertrouwen starten met winkelen. Hier wordt een breed assortiment op één plek aangeboden en ben je gegarandeerd goed zichtbaar bij een heel grote doelgroep!
6. Wees servicegericht
Met goede service houd je je klanten vast. Wees klantvriendelijk en houd service hoog in het vaandel. Zorg ervoor dat klanten kunnen rekenen op zaken als snelle levering, een goede bereikbaarheid, de mogelijkheid tot retourzendingen en meer van dat soort services.
7. Houd je vast aan jouw USP's
Jouw unique selling points zijn de eigenschappen die jou uniek maken. Durf je zelf te onderscheiden en te specialiseren. Wees niet simpelweg de goedkoopste - zorg er bijvoorbeeld liever voor dat je degene bent met de beste service of de meeste kennis.
8. Denk groot!
Er is meer mogelijk dan een simpele Wordpress-website. Heb je wel eens overwogen om jouw producten ook op grotere schaal te verkopen? Eerder in deze blog noemde ik bol.com als voorbeeld: hier kun je ook als zzp'er je artikelen aanbieden via een eigen verkoopaccount. Bovendien brengt bol.com je nog een aantal mooie voordelen:
- Bol.com doet de online marketing voor je - dus jouw producten verschijnen bovenaan in Google Shopping resultaten;
- Je bent zichtbaar voor ruim 9 miljoen klanten in Nederland en België die samen goed zijn voor 2 miljoen bezoeken per dag;
- Bol.com kan ook de logistieke zaken zoals verzending en retourafhandeling voor je regelen;
- Een verkoopaccount is gratis; alleen bij het verkopen van producten betaal je een bemiddelingsbijdrage.
Geïnteresseerd of meer weten? Check bol.com/zakelijkverkopen of vraag meer informatie via onderstaand contactformulier.