• Laatste update:
  • Plaatsingsdatum:
  • Update datum:
  • Leestijd: 4 min

Je eigennaam gebruiken als bedrijfsnaam: Een verstandige keuze?

Na maanden van voorbereiding gaat het dan eindelijk gebeuren. Je gaat aan de slag als zzp'er. Alleen nog even langs bij de Kamer van Koophandel om je bedrijf te registreren en je kunt beginnen. Maar... weet je ook al welke bedrijfsnaam je gaat gebruiken? Nogal wat startende ondernemers kiezen ervoor om hun eigennaam als hun bedrijfsnaam te gebruiken. Maar of dat altijd verstandig is?

Spannend, die eerste stappen op het ondernemerspad. Er kom veel op je af. Naast het uitvoeren van de werkzaamheden voor je klanten, moet je nu zelf zorgen voor zaken die voorheen voor je geregeld waren. Je moet je verdiepen in zaken als verzekeringen en belastingen, misschien wel op zoek naar een bedrijfspand. En uiteraard heb je bedacht hoe jij jezelf in de markt gaat zetten. Je hebt studie gedaan naar je doelgroep en de concurrentie in de markt waarin je actief wordt en je weet hoe jij je van de anderen gaat onderscheiden.

Zie ook: Stappenplan: onderzoek de behoeften van je doelgroep

Snel even inschrijven onder eigennaam

Allemaal erg belangrijk; ik zal de laatste zijn om dit te ontkennen. Maar… heb je ook al nagedacht over je bedrijfsnaam? Je zou verwachten dat de meeste startende ondernemers die vraag positief beantwoorden. Een goede bedrijfsnaam is mede bepalend is voor het succes van een onderneming. Je bedrijfsnaam is per slot van rekening het eerste wat (nieuwe) klanten onder ogen krijgen. Het loont dus de moeite om hier goed over na te denken. Toch is dit vaak niet wat ik in de praktijk zie gebeuren.

Veel startende zzp’ers hebben de handen vol aan zaken die komen kijken bij het opzetten van een eigen bedrijf en schuiven het bedenken van een bedrijfsnaam voor zich uit. Vaak draait het er op uit dat zij zich op het laatste moment snel inschrijven onder hun eigennaam bij de Kamer van Koophandel.

Benut je persoonlijke geloofwaardigheid

Dat is makkelijk en zeker in het begin zitten er ook voordelen aan. Door je eigennaam te gebruiken in je bedrijfsnaam laat je zien dat je niet bang bent om jezelf in je bedrijf kenbaar te maken. Als zzp’er verkoop je als het ware jouw persoonlijke kennis en expertise. Door gebruik te maken van je eigennaam benut je optimaal je persoonlijke geloofwaardigheid als een gerespecteerde expert in jouw sector.

Omdat de naam van je bedrijf is verbonden met jouw reputatie, laat je als ondernemer ook zien dat je veel van jezelf in het bedrijf legt. Hierbij sluit  aan dat je klanten je eerder zullen vertrouwen omdat ze het idee hebben je beter te kennen dan andere bedrijven. Klanten vinden het vaak prettig om te weten dat er ‘echte’ mensen in een bedrijf zitten die rechtstreeks bij de voornaam aangesproken kunnen worden.

Hoe zit het met de herkenbaarheid?

Tot zover de voordelen. Zeker, die zijn interessant, maar wacht nog even met inschrijven, want nadelen zijn er ook. Het belangrijkste nadeel is wel is de herkenbaarheid van de diensten of producten die jij levert. Of beter gezegd, het gebrek aan herkenbaarheid. Het hanteren van je eigennaam als bedrijfsnaam zorgt er namelijk niet meteen voor dat potentiële klanten weten binnen welke sector je actief bent.

In de groeifase levert het gebruik van je eigennaam geen voordeel op. Integendeel.

Roel Masselink, Crowdsite

Nu is dit in de startfase nog niet zo'n punt. Waarschijnlijk begin je jouw bedrijf met opdrachten uit de kring van vrienden en familie. In deze fase werk je voornamelijk voor klanten die weten wat je kunt en wat jouw kwaliteiten zijn. Maar als het goed is en je onderneming groeit, dan is dit niet genoeg. Je zult op zoek moeten naar nieuwe opdrachtgevers. En hierbij levert jouw naam geen voordeel op.

Overweeg je groei over de grens?

Integendeel; dat jouw bedrijf zijn identiteit ontleent aan jouw naam kan zich nu tegen je richten. Grote bedrijven willen zekerheid en vinden het vaak ‘eng’ om in zee te gaan met een bedrijf dat ogenschijnlijk drijft op één persoon. Ook als jij inmiddels bent gegroeid en meer dan genoeg specialisten in huis hebt om dit soort grote bedrijven optimaal van dienst te zijn, zal het gebruik van een eigennaam als bedrijfsnaam een andere boodschap afgeven.

Het is belangrijk om daar al bij het begin bij stil te staan. Denk dan ook alvast na over een eventuele expansie naar het buitenland. Ben je bijvoorbeeld van plan om je met je bedrijf ook te richten op de Spaanstalige markt? Dan is het wel zo handig als je bedrijfsnaam uitspreekbaar is. Zo niet, dan moet je voor de internationale expansie een andere naam gebruiken. Of de oorspronkelijke naam van je bedrijf moet aangepast worden. Het is onnodig om te zeggen dat beide situaties verre van ideaal zijn.

Een bedrijfsnaam met toekomst

Resumerend komt het erop neer dat je als ondernemer ervoor kunt kiezen om je eigennaam te gebruiken. Maar besef wel dat de bruikbaarheid van de eigennaam beperkt is. Wil jij je op kleine klanten richten, profiteer dan gerust van het vertrouwen dat jouw naam wekt bij opdrachtgevers. Reiken je ambities daarentegen verder en is het jouw droom om voor grote klanten te werken? Dan heeft een ‘echte’ bedrijfsnaam absoluut de voorkeur.

Het bedenken van een goede bedrijfsnaam kan best ingewikkeld zijn. Soms loop je vast en heb je behoefte aan hulp van buiten om de creativiteit los te maken. Heb je er al eens aan gedacht om een wedstrijd uit te schrijven bij Crowdsite? Bij dit platform zijn meer dan 100.000 creatieven aangesloten die jou kunnen helpen. Dikke kans dat je hier de inspiratie vindt waar jij als ondernemer naar op zoek bent.

Terug naar overzicht
Roel Masselink

Roel Masselink

Roel Masselink is als oprichter al meer dan 10 jaar actief met Crowdsite (voorheen 'ontwerpen voor geld'). Met 100.000 ontwerpers is het platform inmiddels uitgegroeid tot de grootste in zijn soort van Europa. Crowdsite helpt (kleine) ondernemers met een professionele uitstraling door ontwerpwedstrijden te organiseren. Benieuwd hoe dit werkt? Neem dan een kijkje op crowdsite.nl