• Laatste update:
  • Plaatsingsdatum:
  • Update datum:
  • Leestijd: 3 min

Je administratie altijd bij de hand. De voordelen van een boekhoudapp

Je bent net onderweg naar een afspraak wanneer je een melding krijgt van je accountant, met wie je online samenwerkt, dat je je btw-aangifte nog moet versturen. Oeps! De deadline nadert en jij moet nog wat bonnetjes inboeken. Gelukkig heb je ze bij de hand. Met een boekhoudapp scan je ze eenvoudig en snel in via je mobiele telefoon. Je administratie is up-to-date en de btw-aangifte op tijd binnen bij de Belastingdienst.

Online administratie

Voorheen – of misschien werk jij nog steeds op deze manier – werden administraties veelal handmatig bijgehouden. Via zelfgemaakte spreadsheets in Excel of via klappers en losse papieren die eens in de zoveel tijd naar het accountantskantoor werden gebracht. Het bijhouden van de administratie was een tijdrovende klus. Tegenwoordig hoeft dit niet meer. Dankzij online administraties (administraties die online zijn opgeslagen in de cloud via boekhoudsoftware) kun je op een snelle, eenvoudige manier je administratie secuur bijhouden.

Online administraties heb je – mits je een mobiel apparaat gebruikt – altijd bij de hand. Daarnaast staan veel accountants en boekhouders open voor online samenwerken, waardoor jouw administratie snel gecontroleerd kan worden en weer up-to-date is. Het bijhouden van je administratie is niet alleen een wettelijke verplichting, het geeft je ook op ieder moment van de dag inzicht in je bedrijf. Je weet 24/7 hoe je ervoor staat.

Boekhoudsoftware app

Diverse boekhoudprogramma’s, zoals Snelstart, bieden ook een handige app aan. Op deze manier kun je, waar je ook bent, checken hoe het met je openstaande verkoopfacturen gaat. Wie moet er nog betalen? Welke factuur verloopt bijna? En wie moet je een herinnering sturen? Dit doe je dan ook direct vanuit de app.

Met de SnelStart App scan je eenvoudig bonnen in. Je maakt een foto, uploadt deze en de gegevens worden automatisch overgenomen. Je voldoet direct aan de bewaarplicht, bespaart veel tijd in het niet meer handmatig overnemen van gegevens en voorkomt daarmee ook fouten. Dit alles zorgt uiteindelijk voor minder stress tijdens de btw-aangifte. Je houdt je gegevens al netjes bij en SnelStart berekent automatisch hoeveel btw je moet betalen of terug ontvangt. Met één klik op de knop verstuur je dit naar de Belastingdienst. Btw-aangifte doen hoeft dus niet lastig en tijdrovend te zijn.

Nog een handig snufje van een boekhoudapp – of eigenlijk het gebruik van online administraties in het algemeen – is de mogelijkheid om je zakelijke bankrekening te koppelen. We vertelden al dat je met de scanoplossing minder handmatig werk hebt. Ook bespaar je tijd op je btw-aangifte en kun je nóg meer tijd winnen door een bankkoppeling te gebruiken. Hiermee worden afschrijvingen automatisch geboekt in je administratie. Dat betekent dat je minder controlewerk hoeft te doen. Facturen (in- en verkoop) worden als 'betaald' herkend en direct bijgewerkt in je administratie.

Veiligheid

Maar wat als je je telefoon kwijtraakt? Geen paniek. De administraties in SnelStart staan opgeslagen in de Microsoft Azure Cloud, de zwaarbeveiligde database van Microsoft. Daarnaast log je in je administratie in met een unieke pincode, gezichtsherkenning of je vingerafdruk. Je hoeft dus niet bang te zijn dat iemand zomaar in je administratie komt.

Meer weten over een online administratie van SnelStart? Lees hier. Meer weten over de SnelStart App? Lees hier.

Terug naar overzicht
Stephanie Rijk

Stephanie Rijk

Boekhouden saai? Welnee, maar een administratie opstarten kán wel een hele onderneming zijn. Stephanie, content marketeer bij SnelStart, zorgt ervoor dat dit ook voor jou een fluitje van een cent is. Complexe onderwerpen legt ze helder uit. Gewoon lekker leesbaar en kort zodat iedereen het snapt, jij dus ook!

Geen antwoord op jouw vraag gevonden?

Zoek hieronder in de 1600 artikelen die wij beschikbaar hebben naar het antwoord op jouw vraag.