• Laatste update:
  • Plaatsingsdatum:

Hoera, het is crisis!

Ken je de jaren ’30 woning? Dit type woning is gebouwd in, verrassing, de jaren ’30. Gebouwd in een tijd dat kwaliteit belangrijker was dan kwantiteit. Gebouwd in de tijd van de Grote Depressie. Het is je vast niet ontgaan dat de jaren ’30  woning nog steeds ongekend populair is. Nog steeds wordt bij nieuwbouw veel gekozen voor het type jaren ’30. Een karakteristieke woning met veel stijl en uitstraling, vaak gelegen in mooie stadswijken met veel groen en ruimte. Duurzaamheid, warmte en vertrouwen. Dat zijn eigenschappen, vooral in de snelle en dynamische wereld van nu, waar veel mensen zich graag aan spiegelen. Een prachtig product van de crisis, toch?

Crisis versus kans: de zzp'er als dé motor van de Nieuwe Economie

In 2008 las ik een inspirerend artikel over de kredietcrisis en de jaren’30 woning. De auteur van het artikel had een heel verfrissende en positieve kijk op de crisis. Zijn focus lag niet op de bezuinigingsmaatregelen, de stijgende werkloosheidscijfers, het stijgend aantal faillissementen en/of de toename van het aantal wanbetalers. Nee, hij was vooral nieuwsgierig naar de periode na de crisis. Wat voor mooie dingen gaat de huidige crisis ons brengen?

Hierbij kunnen we wat van de Chinezen leren. Wist je dat het Chinese karakter voor “crisis” twee betekenissen heeft? Niet alleen vormt een crisis een gevaar of bedreiging, maar er zijn ook altijd weer nieuwe kansen. Dat is ook de manier waarop de moderne zzp'er naar de crisis zou moeten kijken. Denken in mogelijkheden.
En mogelijkheden gaan er de komende jaren genoeg komen of zijn er al. Wijzigingen in wet- en regelgeving, toenemende digitalisering, content management, nieuwe technologieën, flexibilisering van de arbeidsmarkt. De wereld verandert in een steeds rapper tempo. Grote organisaties hebben moeite het tempo bij te houden en zullen in toenemende mate gaan reorganiseren om de bedrijfskosten maar zo laag mogelijk te houden en snel in te kunnen springen op wijzigende omstandigheden.

De zzp'er daarentegen kan zich razendsnel aanpassen aan wijzigingen in bijvoorbeeld het klantgedrag door vandaag nog nieuwe producten en diensten te ontwikkelen en te verkopen. Door zijn flexibiliteit en denken in termen van onderscheidend vermogen, is de zzp'er grote organisaties altijd een stap voor. De zzp'er als dé motor van de Nieuwe Economie, het zou zo maar eens kunnen.

Nieuwe industriële revolutie?

Maar wat is de brandstof die de motor kan laten draaien? Het “kaasschaaf” beleid van het huidige kabinet? Gebrek aan visie? Eerder invoeren van Basel III. Kredietverlening MKB? De oproep van Rutte aan consumenten om meer geld uit te geven? Lekker makkelijk. Nee.

Het antwoord is creativiteit, fexibiliteit en ondernemerschap. Dé kernwaarden van de zzp’er om van een crisis een kans te maken. Dé kernwaarden om in te kunnen spelen op nieuwe ontwikkelingen in de economie. Zo is ook de jaren ’30 woning ontstaan.

Ik ben er van overtuigd dat we aan de vooravond staan van een nieuwe industriële revolutie. Technologische innovaties volgen elkaar namelijk in rap tempo op. Nanotechnologie, Google Glass, Domotica, Crowdfunding, Cloudtechnologie, 3D printen. Wat gaat de economie weer een boost geven? Waar staan we over vijf jaar? De wereld zal er heel anders uitzien. We moeten nog even door de huidige crisis heen, maar ik kan niet wachten tot de Nieuwe Economie zich aandient.

Als zzp’er ben ik er klaar voor. Jij ook?

“Verliezers wachten af, winnaars doen iets gebeuren.”

Blogs

ZZP Agenda

Terug naar overzicht
Martin de Bruin

Martin de Bruin

Martin de Bruin is business consultant, onderzoeker en trainer en oprichter van de website www.solliciterenalszzper.nl.
Hij geeft trainingen aan zzp’ers en MKB’ers over o.a. het werven van opdrachten en het gebruik van handige tools voor o.a. personal branding, geldmanagement, e-marketing en webdesign.
Volg hem via de bedrijfspagina Solliciterenalszzper.nl op LinkedIn.