gasten online
Registreer en profiteer!
Ik wil starten
Stappenplan
 

Het urencriterium van 1225 uur: wat telt wel en niet mee?

20 maart 2017

1225: dit getal zal niet bij heel veel mensen een belletje doen rinkelen. Bij zzp'ers hopelijk wel, want zoveel uur moet je werken in een jaar om in aanmerking te komen voor bepaalde soorten ondernemersaftrek zoals startersaftrek of zelfstandigenaftrek.

Simpel tellen toch?

Gewoon de uren die je werkt bij elkaar optellen, toch? Inderdaad. En jij bepaalt als ondernemer wat je zelf nuttig vindt, je bepaalt ook zelf het tempo waarin je werkt - daar heeft de Belastingdienst niets over te zeggen.

Je kunt de werkzaamheden in twee categorieën verdelen: directe werkzaamheden en indirecte werkzaamheden. Deze tellen beide mee.

Directe werkzaamheden zijn bijvoorbeeld:

  • Een opdracht voorbereiden
  • Het daadwerkelijke werk dat je voor de opdrachtgever uitvoert
  • Woon-werkverkeer, zowel naar je eigen werkplek als naar de opdrachtgever

Indirecte werkzaamheden zijn bijvoorbeeld:

  • Acquisitie, netwerken, contact met leveranciers en opdrachtnemers
  • (Bij-) scholing: seminars, cursussen, opleiding bijwonen, voorbereiden, ‘huiswerk’, maar ook: vakliteratuur bijhouden;
  • Alle werkzaamheden die te maken hebben met je werkruimte: zoeken, onderhouden, schoonmaken.
  • Onderhoud aan je inventaris zoals printers, PC’s kopieerapparaten etc.

Urenadministratie

Moet je naast je kilometers dus ook nog eens je uren goed bijhouden!? Yep, hoe vervelend dat misschien ook is, maar houd er rekening mee dat je voor de Belastingdienst moet kunnen aantonen jouw uren echt gewerkt zijn. Een A4-tje met: vijf uur acquisitie, vijf uur marketing, vier uur administratie, een uur onderhoud pc, tien uur werken voor opdrachtgever Y, tien uur werk voor opdrachtgever X is in elk geval niet voldoende. Dit blijkt geregeld tijdens rechtszaken. Je bewijst je gewerkte uren aan de hand van je agenda, je facturen aan opdrachtgevers, treinkaartjes,  correspondentie et cetera. Een gratis app hiervoor vind je bijvoorbeeld via Moneymonk.

Opletten geblazen

Stel: je bent loodgieter en je biedt 24-uurs-service in geval van lekkage. Dan zou je kunnen beweren dat je dus 7 x 24 uur per week werkt. Hier gaat de Belastingdienst echter niet mee akkoord, want ook al ben je stand-by, je verricht geen werkzaamheden. De ‘stand-by uren’ tellen dus niet mee voor het urencriterium.

Je moet meer tijd besteden aan je eigen onderneming dan aan andere werkzaamheden, zoals bijvoorbeeld een baan in loondienst. Dit geldt dan weer niet als je in een van de vijf voorafgaande jaren geen ondernemer bent geweest.

Ben je niet het hele jaar ondernemer? Of ben je pas halverwege het jaar gestart? Dan mag je niet jouw gewerkte uren over die periode herrekenen. Je moet toch minimaal 1225 uren aan je onderneming(en) hebben besteed en het jaar loopt van 1 januari tot en met 31 december.

Uitzondering voor zwangerschap en arbeidsongeschiktheid

Als je geen uren hebt gemaakt in verband met zwangerschap, dan tellen de niet gewerkte uren over totaal 16 weken toch mee als gewerkte uren.

Start je als zzp'er vanuit een arbeidsongeschiktheidsuitkering, dan hoef je niet de kaap van 1225 uren te ronden, maar voldoe je al met 800 uur per jaar aan het verlaagd urencriterium.

Alleen voor de Belastingdienst?

Houd je die uren nou alleen bij voor de Belastingdienst? Aan de ene kant wel, want wees eerlijk, je bent het toch met me eens dat je alleen recht hebt op ondernemersaftrek als je gewoon fulltime aan je onderneming hebt gewerkt? Dat is in elk geval de simpele som: 30 actieve weken in een jaar x 40 uur = (bijna) 1225.

Je kunt erom zuchten en steunen, maar je kunt het ook omdraaien. Het geeft je namelijk fantastisch inzicht in je eigen efficiëntie en accountability; hoeveel uur van de gewerkte uren lever je daadwerkelijk iets op? Misschien kom je er wel achter dat je heel veel tijd bezig bent met een bedrijfsonderdeel dat je veel beter en goedkoper kunt uitbesteden. Én als je zelf eerlijk je eigen uren bijhoudt, behoedt het je misschien wel voor een boete indien bij controle blijkt dat je je 1225 uur helemaal niet hebt gehaald.

Terug naar overzicht

Gerrit van der Scheer

Gerrit van der Scheer is directeur bij Buro Freecon. (partner van ikwordzzper.nl) Bij Buro Freecon wordt uitgebreid aandacht besteed aan de betrouwbaarheid van je administratie. Daarbij letten de specialisten vooral op juiste toepassing van de fiscale wetgeving, volledigheid van de administratie en consistentie met eerdere jaren. Aangevuld met fiscaal en juridisch advies zorgen ze voor een zo laag mogelijke belastingdruk.

Gerrit zou het leuk vinden als je met hem linkt via zijn LinkedIn-profiel.

Meer blogs van Gerrit van der Scheer

10 november 2017

Tellow: een waardevolle nieuwe speler in de boekhoudmarkt?

4 augustus 2017

Eens per jaar belastingaangifte doen als zzp'er

16 juni 2017

SBR, kredietrapportages en hoe zit het met je PKI?

23 mei 2017

Kies een administratie-kantoor dat bij je past!

20 april 2017

Ook als zzp'er kun je innoveren

Toon alles...

Heb je vragen over dit onderwerp of wil je advies?

 
   

x

Bedankt voor je interesse in deze download. Wij hebben deze download beschikbaar gesteld via zzpmodelovereenkomsten.nl, je kunt jezelf daar gratis aanmelden, online het model invullen, online ondertekenen en bewaren. Klik hier om jezelf gratis aan te melden.
Volg deze link om het door jouw opgevraagde item in te kunnen zien.

Om een bestand te kunnen downloaden of in te kunnen zien, moet je ingelogd zijn. Login of registreer jezelf gratis!
Log in om de download te openen.
Vul onderstaand jouw mailadres in en ga akkoord met de voorwaarden om jouw download te kunnen openen.