• Laatste update:
  • Plaatsingsdatum:

Geen betere reclame dan mond-tot-mond reclame

Wij zijn de goedkoopste, hier heb je de meeste keuze! Bij ons krijg je de beste service en ga zo maar door. Hoeveel mensen hechten er nog waarde aan dit soort schreeuwerige reclameteksten? Bijna niemand meer toch? Mensen vertrouwen andere mensen, familie, vrienden, blogs en forums op het internet veel meer dan traditionele marketingcommunicatie. Er is nog steeds geen betere reclame dan mond-tot-mond reclame.

Focus op klantgerichtheid

De laatste jaren is er nogal wat veranderd in de manier waarop organisaties zaken doen en marketing bedrijven. Klanten krijgen het steeds meer voor het zeggen. Ze willen het gevoel hebben dat een bedrijf oprechte aandacht, interesse en respect voor hen heeft. Het is voor bedrijven tegenwoordig heel riskant om geen klantgerichte focus te hebben, want als een klant boos is, zal hij dat laten weten ook. Hij heeft alle middelen om dat kracht bij te zetten. Via internet en sociale media verspreidt negatief nieuws zich razendsnel. Maar andersom werkt het ook zo. Als een klant tevreden over je is, verspreidt zich dat vanzelf rond.

Het gevoel dat je als klant overhoudt aan het contact met een bedrijf is bepalend voor wat je ervan vindt en wat je er over zegt. Dat gevoel bepaalt in toenemende mate het succes van jouw bedrijf. Het is belangrijk om je zo goed mogelijk in te leven in je klant. Inlevingsvermogen en oprechte aandacht is de belangrijkste basis voor succesvol zaken doen, duurzaam concurrentievoordeel en winstgevende groei.

Een klant motiveer je door emoties

Klanten laten zich niet langer in de luren leggen door slimme marketingcampagnes. Als de ervaringen van klanten niet stroken met de gecreëerde verwachtingen, haken ze massaal af en de concurrent ontvangt ze met open armen. Beleving en verbondenheid met een merk worden steeds sterker bepaald door wat andere klanten over een bedrijf zeggen, bijvoorbeeld op het internet, via Twitter en andere moderne communicatiemiddelen. De traditionele marketing is in de huidige 2.0 maatschappij niet meer effectief. Alles wordt anders. Het concurrentiespeeldveld schuift op in de richting van voorkeuren, commitment en de loyaliteit van klanten.

Blijf in dialoog met je klant

Door meer aandacht aan je (vaste) klanten te besteden, zorg je er niet alleen voor dat de klanten blijven, maar ook dat ze meer bij je bedrijf willen besteden en ook bereid zijn om jouw bedrijf actief aan te bevelen. Zie de klant als initiator en drijvende kracht. Je kunt hem geen geld betalen om ambassadeur van jouw bedrijf te worden, maar je kunt hem wel een goed gevoel over zichzelf geven. En dat goede gevoel uit een klant weer in hoe hij over je organisatie praat.

Nieuwe marketing sleutelbegrippen

De nieuwe marketing sleutelbegrippen zijn interactie, dialoog, betekenis (zingeving) en emotionele betrokkenheid. Waarneming en belevingen van mensen (klanten en medewerkers) zijn bepalend voor de reputatie van een bedrijf. Door sociale netwerken heeft de klassieke mond-tot-mond reclame tegenwoordig een reikwijdte die onvergelijkbaar is met die van de traditionele marketingmiddelen.

Blogs

ZZP Agenda

Terug naar overzicht
Corrie Heslinga

Corrie Heslinga

De schrijver van dit blog is Corrie Heslinga van Business Steps 4 Ondernemers. Zij is business coach, ondernemersadviseur, trainer en consultant en is gespecialiseerd in Social Media, Branding en Online Marketing. Zij geeft diverse workshops, trainingen en masterclasses binnen haar vakgebied en helpt ondernemers en bedrijven bij het opstarten of optimaliseren van hun business, brand marketing, social media, SEO website optimalisatie en online vindbaarheid.
Meer informatie over het werk van Corrie vind je op haar website www.businesssteps.nl