• Laatste update:
  • Plaatsingsdatum:

zzp'ers lopen financieel risico bij zakendoen met grote klanten

Kleine ondernemers zijn het liefst bezig met waar ze het best in zijn: de uitoefening van hun vak. De facturatie en administratie zijn vaak een noodzakelijk kwaad, dat er nou eenmaal bij hoort. Maar wanneer klanten ook nog eens slechte betalers blijken te zijn, kan dat voor veel gedoe en problemen zorgen

Kleine ondernemers zijn het liefst bezig met waar ze het best in zijn: de uitoefening van hun vak. De facturatie en administratie zijn vaak een noodzakelijk kwaad, dat er nou eenmaal bij hoort. Maar wanneer klanten ook nog eens slechte betalers blijken te zijn, kan dat voor veel gedoe en problemen zorgen. Ondernemers zijn zich niet altijd bewust dat ze vooraf veel kunnen regelen om achteraf problemen te voorkomen. Bedrijfsinformatiespecialist OpenCompanies heeft daarom acht handige tips samengesteld, waarmee te laat betalende klanten kunnen worden voorkomen.

Helaas worden zzp'er en freelancers vaker te laat betaald dan ze lief is: uit recent onderzoek van OpenCompanies blijkt dat 86% van de van de kleine ondernemingen regelmatig te maken krijgt met te laat betaalde facturen. In totaal gaat het om een achterstallig bedrag van minimaal 720 miljoen euro en 53% van de kleine ondernemers heeft ook nog eens te maken met facturen die helemaal nooit worden betaald.

Nadelige gevolgen voor kleine ondernemers
Ondernemers zijn veel tijd kwijt aan het aansporen van hun niet-betalende klanten. Zo zegt 20% van de ondervraagden in meer dan een kwart tot driekwart van de gevallen trage betalers actief te moeten aansporen om over te gaan tot betaling. Dit heeft grote nadelige gevolgen voor deze ondernemingen en zelfs voor de Nederlandse economie als geheel, aldus Willemijn Welten, manager van OpenCompanies: “De gevolgen van liquiditeitsproblemen voor ondernemers kunnen verstrekkend zijn. Deze variëren van het bijlenen van geld om operationeel te blijven tot problemen met de aflossing van leningen, betaling van personeel en het moeilijker kunnen verwerken van grote orders. Daarom willen wij ondernemers graag helpen bij het voorkomen van die problemen. Dat is tenslotte beter dan genezen.”

De 8 stappen om betaald te krijgen

1.    Zorg voor de juiste factuurgegevens

Weet exact met wie je zakendoet. Grote klanten hebben vaak verschillende werkmaatschappijen.
TIP: Zorg dat je de juiste naam en facturatiegegevens hebt.

2.    Word niet te afhankelijk van klanten

Uiteraard lijkt een mega deal met een grote partij geweldig, maar waak ervoor dat je financieel niet té afhankelijk bent van een klant. Dat maakt je bij calamiteiten extra kwetsbaar.
TIP: Een debiteurenmatrix geeft inzicht in hoe jouw klantenbestand verdeeld is.

3.    Laat sales goede afspraken maken over de voorwaarden

Bespreek de in- en verkoopvoorwaarden nauwkeurig tijdens het offertestadium en leg de afspraken vast op schrift.
TIP: Zorg dat jouw salesafdeling niet alleen onderhandelt over de prijs en de kwaliteit, maar ook over zaken als betaalcondities en algemene voorwaarden.

4.    Reken betaaltermijnen door in je marges

Houd rekening met betaaltermijnen in jouw marges. Als je met lange betaaltermijnen akkoord gaat, ben je aan het voorfinancieren. En dat kost je geld.
TIP: Maak altijd een berekening of de kosten voldoende opwegen tegen de baten.

5.    Korte lijnen met de betaler

Zorg voor een directe lijn met de financieel verantwoordelijke bij jouw klant. Bouw niet alleen
een relatie op met de inkoper, maar ook met degene die de betalingen verwerkt.
TIP: Bezoek de klant samen met de salesafdeling voor een goede verstandhouding.

6.    Maakt het betalen zo makkelijk mogelijk

Zorg dat je exact weet welke informatie er op de factuur moet staan, zodat er geen vertraging in de betalingen ontstaat. Kortom: maak het betalen zo makkelijk mogelijk en kijk ook kritisch of jouw factuur klantvriendelijk is.
TIP: Bezoek de klant samen met de salesafdeling voor een goede verstandhouding.

7.    Weet wat de betaalmomenten van uw klant zijn

Als je het juiste moment kiest kan een dag eerder factureren betekenen dat je een maand eerder
betaald krijgt!
TIP: Bel vooraf met jouw contactpersoon en achterhaal het betaalmoment van je klant.

8.    Check permanent de kredietwaardigheid

Laat je niet overvallen door slecht betaalgedrag of een faillissement. Door op de hoogte te blijven van de financiële situatie van je klanten, heb je een beter beeld van uw risico’s en kansen. Zo kan je tijdig bijsturen.
TIP: Voorkom onbetaalde facturen en check voordat je met iemand zaken gaat doen de kredietwaardigheid, onze bezoekers profiteren van een gratis Open Profiel t.w.v. € 349,--

Download

Klik hier om een pdf te downloaden met de ‘8 stappen om betaald te krijgen’ van OpenCompanies

Blogs

ZZP Agenda