• Laatste update:
  • Plaatsingsdatum:

Record aantal jongeren onderneemt

In het bedrijfsleven neemt de vraag naar ondernemende werknemers de laatste jaren enorm toe. Stichting Jong Ondernemen speelt daarop in met ondernemerschapsprogramma's, waaraan afgelopen schooljaar bijna 75.000 jongeren deelnamen.

Een recordaantal jongeren ontwikkelde afgelopen schooljaar een ondernemende houding. Ruim 74.922 jongeren tussen de 7 en 25 jaar namen deel aan één van de ondernemerschapsprogramma's van Stichting Jong Ondernemen. Deden er in 2015 nog een kleine 30.000 jongeren mee aan deze programma’s, zie je nu dat de vraag uit het onderwijs naar programma’s waar ondernemende vaardigheden worden aangeleerd, steeds meer toeneemt. En dat is ook niet zo gek.

Interne start-ups

In het bedrijfsleven neemt de vraag naar ondernemende werknemers de laatste jaren enorm toe. Veel bedrijven creëren interne start-ups om nieuwe product/markt combinaties op te starten, er wordt meer in tijdelijke projectteams gewerkt en met korte arbeidscontracten. Daarnaast willen jongeren graag in een start-up omgeving van bijvoorbeeld Bloomon, Van de Bron, thuisbezorgd.nl en Coolblue werken. Bedrijven waar het er écht anders aan toe gaat dan de traditionele multinationals met hun traineeships en loopbaanplanning.

Het ontwikkelen van een ondernemende houding van jongeren is daarom van groot belang voor hun eigen toekomst op de arbeidsmarkt en de economische groei van Nederland.

Ondernemerschapsonderwijs

Onderwijsinstellingen zijn met toenemende mate opzoek zijn naar een nieuwe, bredere invullingen van de opleidingen die meer vakoverstijgend zijn en meer aandacht hebben voor ondernemerschapsvaardigheden, ook wel de 21st century skills genoemd, zoals probleemoplossend vermogen, kritisch en creatief denken, communiceren en samenwerken.

Recordaantal ondernemende jongeren

Stichting Jong Ondernemen is er dan ook extra trots op dat een recordaantal van 74.922 jongeren dit schooljaar deelnamen aan één van de programma’s en hiermee ondernemerschapsvaardigheden hebben ontwikkeld. De missie is om jaarlijks 250.000 jongeren te bereiken met deze programma’s, want dan bereiken zij elk kind ergens in zijn schoolcarrière met één van de programma’s.

De stichting kan dat alleen bereiken als verschillende Ministeries gaan samenwerken en het bedrijfsleven meer gaan uitdragen dat het huidige niveau van de startende werknemers onder de maat is.

Blogs

ZZP Agenda