• Laatste update:
  • Plaatsingsdatum:

Communicatie belangrijker dan tarief en opleiding voor zzp’er

12 belangrijkste criteria van goed opdrachtgeverschap onderzocht
De zzp’er vindt communicatie met 8,4 uit 10 het belangrijkste criterium voor goed opdrachtgeverschap en een goede relatie tussen opdrachtgever en opdrachtnemer.

12 belangrijkste criteria van goed opdrachtgeverschap onderzocht
De zzp’er vindt communicatie met 8,4 uit 10 het belangrijkste criterium voor goed opdrachtgeverschap en een goede relatie tussen opdrachtgever en opdrachtnemer. “Deze communicatie omvat argumentatie bij het af- of toewijzen van opdrachten aan (potentiële) kandidaten voordat een opdracht aangegaan wordt, maar ook overleg tijdens de opdracht en evaluatie en feedback na de vervulde opdracht,” aldus Hugo-Jan Ruts, mede-initiatiefnemer van de ZZP Barometer.

De twaalf belangrijkste criteria voor goed opdrachtgeverschap volgens (z)zp’ers, freelancers en interim professionals zeer uiteenlopend zijn: van tarief en opleiding tot collega’s en lunch. Na communicatie is tarief met een 7,9 uit 10 het belangrijkste criterium voor goed opdrachtgeverschap, gevolgd door overeenkomst (7,8), betalingstermijn (7,7), netwerk (7,3) en bedrijfscultuur (7,1). Het is opvallend dat onboarding (5,8) en opleiding (5,5) significant lager scoren, terwijl een grote groep opdrachtgevers en dienstverlenende (tussen)partijen zich juist op dit aspect van de opdracht focust.

Gelijkwaardige relaties en communicaties met externen
61,4% van de zzp’ers vindt dat er sprake is van een gelijkwaardige relatie tussen opdrachtgever en de zzp’er, freelancer of interim professional als opdrachtnemer. Toch zijn er op het gebied van communicatie nog enkele verbeterpunten: 43,8% heeft bij afronding van opdrachten geen evaluatiegesprek met opdrachtgever, 28,4% krijgt onvoldoende feedback over individuele bijdrage aan opdrachten en 19,6% van de klachten van zzp’ers worden door de opdrachtgever serieus genomen.

Tenslotte heeft 47,1% behoefte aan een online community waarmee hij in contact kan blijven met de opdrachtgever, collega-externen en interne medewerkers, ook als hij niet actief is bij de betreffende organisatie. 51,1% heeft behoefte aan een offline community op dit gebied.

Het volledige rapport “Goed opdrachtgeverschap” inclusief de 12 belangrijkste criteria voor goed opdrachtgeverschap vind je hieronder.

 

Blogs

ZZP Agenda