-
- Laatste update:
- Plaatsingsdatum:
- Update datum:
Wat zijn de nadelen van particulier internet als zzp'er ten opzichte van zakelijk internet?
Geen ondernemer kan nog zonder een goed werkende internetverbinding. Voor zoveel zaken ben je ervan afhankelijk, dat het ten koste zou gaan van je bedrijfsprocessen als het zou ontbreken. Gelukkig is het meestal niet zo moeilijk om aan een internetabonnement te komen, zeker niet als je gebruikmaakt van een website als Breedbandwinkel. Daar heb je als zzp’er de keuze tussen particulier internet, zoals je voor je huishouden zou nemen, of zakelijk internet. Beide zijn het werkende internetverbindingen, maar er zitten natuurlijk wel verschillen tussen. Het lijkt makkelijk en goedkoper om voor particulier internet te kiezen, maar dat heeft wel een aantal nadelen ten opzichte van zakelijk internet. We bespreken ze hier.

Geen of beperkte servicegaranties bij storingen
Continuïteit is cruciaal voor bedrijven. Als het internet een tijd lang niet werkt, kunnen je activiteiten tot stilstand komen te staan. Tijd is geld, in de eerste plaats, maar daarnaast staat het ook niet goed tegenover je klanten als je niet kunt leveren vanwege een storing. In het geval van particulier internet is het dan gewoon wachten totdat het de provider behaagt om het probleem op te lossen. Bij zakelijk internet is er daarentegen doorgaans spraken van een Service Level Agreement waarin opgenomen staat hoe snel de provider ervoor moet zorgen dat je weer werkend internet hebt. Dat betekent vaak dat je eerder weer online bent en verder kunt je met je bedrijfsactiviteiten.
Beperkte of geen vaste IP-adressen
Voor veel zakelijke diensten, zoals eigen servers, VPN en camerabeveiliging op afstand in het geval van een bedrijfspand, is een vast IP-adres vereist. Zakelijke abonnementen bieden die, vaak zelfs meerdere. Helaas kun je daar niet op rekenen bij particulier internet. Daarbij krijg je meestal een dynamisch IP-adres dat verandert, waardoor je van de eerdergenoemde diensten geen gebruik zou kunnen maken voor zakelijke doeleinden.
Geen prioriteit op het netwerk
Bevindt jouw bedrijf zich in een druk gebied? Daar is de kans het grootst dat het netwerk overbelast raakt door de vele gebruikers die soms veel van hun internetverbinding vragen. Dat levert dan vaak langzamer en haperend internet op. Als particuliere klant heb je dat maar te accepteren, omdat het niet anders is. Zakelijke klanten krijgen daarentegen vaak voorrang op netwerkverkeer, en zullen er daarom minder hinder van ondervinden.
“Natuurlijk kost het wat meer, maar als je ziet wat je er extra voor krijgt, is het dat voor bedrijven over het algemeen wel waard."
Beperkte klantenservice-uren
Als je problemen ervaart met je internetverbinding, of snel wilt kunnen opschalen, is het belangrijk dat je gemakkelijk iemand van de klantenservice van je internetprovider kunt bereiken. Dat is voor particulieren vaak niet weggelegd. Niet alleen sta je vaak lang in de wacht, maar de helpdesk voor particulieren is vaak ook nog eens alleen tijdens kantooruren bereikbaar. Maar als ondernemer ben je eigenlijk altijd wel op een of andere manier aan het werk, of sta je in ieder geval veel ‘aan’. Als zakelijke klant profiteer je er daarom van dat je snel te woord gestaan wordt en over het algemeen 24 uur per dag kunt aankloppen met je vragen.
Ook op het gebied van boekhouding zijn er argumenten om niet voor particulier internet te kiezen, en dat is toch een onderdeel van het ondernemen dat je zeer serieus dient te nemen. De facturen komen hierbij namelijk op je privénaam te staan, wat onhandig is voor een zakelijke boekhouding. Daarnaast is het zo dat zakelijke internetabonnementen fiscaal aftrekbaar zijn, inclusief de btw. Dat is nog eens extra reden om als zzp’er de keuze voor zakelijk internet te maken. Natuurlijk kost het wat meer, maar als je ziet wat je er extra voor krijgt, is het dat voor bedrijven over het algemeen wel waard.