• Laatste update:
  • Plaatsingsdatum:

Wat kun jij leren van een Braziliaanse kiloknaller?

Eén van de verrassende ‘gewone dingen’ die ik in Brazilië tegenkom is lunchen in een restaurante por kilo, een zelfbedieningsrestaurant waar je betaalt per kilo. Ik heb het in Nederland nog niet ontdekt, maar als je het mij vraagt is het een gat in de markt.

Het principe van een restaurante por kilo is dat je zelf je bord vol schept met eten, je bord op het eind wordt gewogen en je betaalt per kilo. Maaltijd op maat dus, met duidelijke voordelen in de beleving van de klant.

Je hebt als klant enorm veel keuzemogelijkheden

Het buffet biedt allerlei lekkere gerechten aan. Vlees, vis, vegetarisch, groenten, salades, aardappelen, rijst, sauzen… Teveel om op te noemen en voor elk wat wils. Als je geen worteltjes lust, neem  je geen salade waar wortel in zit, maar één van de andere mogelijkheden. Eet je vegetarisch dan laat je vlees en vis voor wat het is en heb je nog steeds een breed aanbod vegetarische gerechten.

Je krijgt als klant (onverwacht?) goede kwaliteit

Geef maar toe dat je nu denkt dat het eten niks kan zijn in zo’n restaurant met zelfbedieningsbuffet. Dat dacht ik namelijk ook. Maar juist omdat dit soort restaurant erg populair is (en drukbezocht) zijn de gerechten snel op en worden voortdurend nieuwe verse gerechten van goede kwaliteit opgediend. 

Je hebt als klant zelf in de hand hoeveel je betaalt, en dat is niet veel

Je betaalt immers naar gewicht dus hoe meer je opschept, hoe duurder. Schep je vooral lichtgewicht salade op dan betaal je vrijwel niks voor een gezonde maaltijd. Eet je liever zwaargewicht vlees dan betaal je daar ook meer voor.

Dat wil elke ondernemer zijn klanten bieden: keuzevrijheid, kwaliteit en lage prijs

Het zijn drie sleutelfactoren op basis waarvan de meeste mensen beslissen of ze wel of niet klant worden. Nu leert de ervaring dat een bedrijf niet alle drie tegelijkertijd kan bieden: ultieme keuzevrijheid, beste kwaliteit en laagste prijs. En dat is gelukkig ook niet nodig.

Belangrijk is echter hoe de klant jouw aanbod als geheel beleeft en ervaart

Bij de restaurante por kilo is het juist de beleving van de combinatie van deze drie factoren: de klant kiest zelf, bepaalt daardoor wat en hoeveel hij eet en uiteindelijk valt de prijs altijd mee. En als de prijs tegenvalt dan geef je jezelf de schuld omdat je zelf teveel zware gerechten hebt opgeschept. Je krijgt waar je om vraagt en vaak kwalitatief meer dan je verwacht. Topconcept!

Als startende ondernemer kun je veel leren van deze Braziliaanse kiloknallers

De valkuil voor veel starters, en trouwens ook voor ondernemers die al een tijd bezig zijn, is dat ze bij samenstellen van hun aanbod de keuzes maken op basis van wat ze zelf belangrijk vinden om aan te bieden. Terwijl het effectiever is om in eerste instantie (principiële) keuzes te maken vanuit de beleving van de klant. Ook al zijn jouw rijst, brood en appelmoes geweldig, je klant zal de combinatie ervan niet automatisch als een maaltijd van topkwaliteit ervaren. Of een maaltijd die het geld dat ze moeten betalen waard is.
De kwaliteit van het eten in een restaurante por kilo is meestal verrassend goed, maar natuurlijk niet van topniveau. En toch loop ik na afloop vaker tevreden naar buiten dan na een diner in een restaurant à la carte.

Blogs

ZZP Agenda

Terug naar overzicht
Gesuino Poddighe

Gesuino Poddighe

Gesuino Poddighe helpt (startende) zelfstandige professionals die af willen van onnodige zorgen over geld, tijd, werk of klanten.

Je kunt hem volgen op Twitter via @gespadvies of op Facebook.

Download het gratis E-Book Ontdek de Missie van je Zaak! op de website van Gesp Ondernemersadvies. Dit artikel wordt ook gepubliceerd in Relax! het eZine voor ondernemers die geld willen verdienen zonder stress.