-
- Laatste update:
- Plaatsingsdatum:
- Update datum:
Waarom drukwerk jouw krachtigste troef is in een digitale wereld
Als startende zzp’er is nieuwe klanten bereiken soms een grote uitdaging. Vooral wanneer je te maken hebt met veel gevestigde concurrenten is een digitale aanpak niet altijd voldoende om ertussenuit te springen. Juist de extra moeite en aandacht van een fysiek medium kan je klant over de streep halen, maar ook bestaande klanten laten terugkeren. Tastbaar drukwerk zoals flyers, salontafelboeken of visitekaartjes is zo onmisbaar om je te onderscheiden.
Van kennismaking naar blijvende indruk
Met een salontafelboek kun je het gesprek niet alleen op gang helpen, maar ook ondersteunen. Deze boeken staan bekend als decoratief item voor in de wachtruimte, maar ook daar speelt het een belangrijke rol. Een salontafelboek dat volledig in je eigen stijl is vormgegeven en is gevuld met jouw professionele kundigheid helpt je het vertrouwen van je klant te winnen, nog voordat je elkaar hebt gesproken.
Ben jij een ondernemer die op bezoek gaat bij je klant? Dan is een boek als dit ook een perfecte manier om je klant te inspireren. Door het salontafelboek in te zetten als strak vormgegeven catalogus, kun je jouw werk laten zien, vertrouwen opbouwen en je klant enthousiast maken om met jou samen te werken.
De kracht van inspirerend drukwerk
Salontafelboeken zijn niet de enige manier om op te vallen, ook met een visitekaartje val je al meer op dan iedereen die zichzelf alleen mond-tot-mond promoot. Net als je concurrentie moet jij je klanten overtuigen dat jij de beste keuze bent voor hen. Door indruk te maken met deze tastbare items laat je zien dat je aandacht besteedt aan kwaliteit en een oog voor de details hebt.
Een boek is bovendien een stuk tastbaarder dan een webpagina. Je onderscheidt jezelf niet alleen van de concurrentie, maar je neemt ook je klant mee in jouw verhaal en kundigheid op een manier die online niet mogelijk is. Laat je een eigen boek drukken, dan kun je dit aanvullen met bijpassende flyers of brochures in jouw huisstijl. Zo laat je niet alleen iets tastbaars achter, maar zorg je er ook voor dat jouw merk top of mind blijft bij je klant.
''Met drukwerk geef je iets mee dat blijft hangen, maar dat ook jouw stijl, aandacht en vakmanschap laat zien.''
Een perfecte balans tussen fysiek en digitaal
Uiteindelijk draait het om balans in je uitingen. Klanten komen je bijvoorbeeld steeds vaker voor het eerst tegen via je eigen website of digitale aanwezigheid. Dan blijft een gezonde mix aan drukwerk belangrijk om nieuwe en bestaande klanten te bereiken. Met flyers vul je bijvoorbeeld gemakkelijk de informatie aan die je op je website hebt staan en andersom.
Ga je regelmatig naar bijeenkomsten of events, laat dan ook visitekaartjes maken om alvast een voet in de deur te krijgen. Een visitekaartje hoeft dan echt niet ouderwets te zijn. Met een slimme QR-code leid je de ontvanger gemakkelijk rechtstreeks naar je e-mail, website en/of LinkedIn. Bied je verschillende diensten aan, dan kun je zelfs verschillende kaartjes maken met een QR-code naar specifieke informatie over jouw diensten.
Wat drukwerk zegt over jou als ondernemer
Of je nu net je eerste stappen zet als ondernemer of al een tijdje meedraait, je wilt dat klanten jouw werk niet alleen zien, maar ook onthouden. Met drukwerk geef je iets mee dat blijft hangen, maar dat ook jouw stijl, aandacht en vakmanschap laat zien. Daarmee blijf je ook na afloop van een gesprek of project zichtbaar en laat je jouw professionaliteit spreken.
Alles, van de papierkeuze tot het ontwerp, draagt bij aan de ervaring die je klant heeft met jouw merk. Juist die zorg en dat oog voor detail maken het verschil. Zo vertel je niet alleen wat je doet, maar laat je vooral zien wie je bent als ondernemer op een manier waarmee jij top of mind blijft. Drukwerk is dus meer dan promotie, het is ook een verlengstuk van jouw merk. Laat zien daarom zien wie je bent en onderscheidt jezelf in elke pagina en elke kaart die je uitreikt.