• Laatste update:
  • Plaatsingsdatum:

Vakantie! Een mooi moment om de balans op te maken

Wat ging goed en wat ging minder goed de eerste helft van dit jaar. En hoe nu verder groeien de tweede helft van 2013? Het is goed om even afstand te nemen van je onderneming en als toeschouwer te kijken wat je bereikt hebt. En minstens zo belangrijk: hoe je dat bereikt hebt. Want hard werken is niet moeilijk. En nog harder werken is ook zo ingepland. Maar hoe kun je nu een groeistrategie bepalen die voor jou werkt, zodat je zakelijk kunt groeien precies zoals je wenst.

Om een groeistrategie te bepalen die effectief is, is het goed je af te vragen wat je echte doel is? Wat is je verlangen? Waar ben jij nou echt goed in en kun je het meeste in betekenen voor je klanten? Want natuurlijk wil je groeien in omzet. Maar waarom wil je dat? Als je dat ontdekt, vind je een doel wat dicht bij je ligt, wat je motiveert en wat je tot actie aanzet waardoor je werkelijk kunt groeien.


Een valkuil waar veel ondernemers zich niet bewust van zijn, is dat ze veel energie stoppen in een doel dat niet het echte doel is. Dat gebeurt als je je richt op het resultaat. Zo richt je je bijvoorbeeld op het creëren van meer omzet of een groot bedrijf. Je bent hier zo druk mee (en hard aan het werk), dat je voorbij gaat aan je onderliggende doel wat je echt raakt. Vraag jezelf af: welke bijdragen wil je leveren? Waar ben jij nou echt goed in en kun je meeste waarde voor klanten creëren?  je persoonlijke doelen zetten aan  tot acties waar het je echt om gaat. Dat je hiermee meer omzet wilt behalen staat buiten kijf. Dat mag ook je doel zijn, maar wel als gevolg van je persoonlijke doel.

Blijven vasthouden aan je doel vraagt discipline en onderhoud. Ook ik vind het een hele uitdaging om mij te blijven richten op mijn persoonlijke doel. Mijn doel is tot mijn recht komen en dat gebeurt als ik anderen inspireer en zakelijk help groeien. Dan ben ik helemaal in mijn element.  Dan ben ik waardevol voor mijzelf én voeg maximaal waarde toe aan anderen. En dan bereik ik niet alleen de meeste voldoening, maar ook het meest optimale resultaat. Helaas door alle drukte en vragen die op mijn pad komen, schiet ook ik regelmatig door in hard werken en ben dan toe aan vakantie om even afstand te nemen en terug te gaan naar mijn basis.

Op vakantie kom ik tot rust en zie ik weer duidelijk voor ogen wat ik echt belangrijk vind. Hoe heerlijk om die rust weer in mijn lijf te voelen en haarscherp in te zien wat ik wil bereiken en vooral waarom ik dit wil. Het is dat ‘kwalitatieve’ doel wat mij echt in beweging brengt en mijn groei in gang zet. Dit geeft mij weer de energie en inspiratie hoe ik verder wil en kan groeien en welke acties ik ga nemen. En met dit vertrouwen kan ik nu echt genieten van een heerlijk vakantie.

Blogs

ZZP Agenda

november
29
Terug naar overzicht
Madelon Dik

Madelon Dik

Madelon Dik is groeicoach en spreker. Met haar bedrijf Groei helpt Madelon je meer resultaat te behalen met een strategie die bij je past. Haar motto: In het midden van de trampoline spring je het makkelijkst, het lekkerst en het hoogst.

In 2012 kwam haar boek Groei doe-het-zelf uit. Daarin ontdek je als zzp'er in zeven stappen wat je echt wilt en wat je talent is. En hoe je dit vertaalt naar je bedrijf en een strategie waarmee je maximaal winst behaalt.

Volg haar op Twitter: @madelondik en bekijk haar website: www.madelondik.nl