• Laatste update:
  • Plaatsingsdatum:

Tips voor netwerkbijeenkomsten

Als ondernemer is het natuurlijk belangrijk dat je jezelf onder de aandacht brengt en een goed netwerk opbouwt. In de afgelopen maanden heb ik al vaker nagedacht over de zin en onzin van netwerkbijeenkomsten. Inmiddels heb ik enkele kennissessies bijgewoond en veel gesprekken met ondernemers gehad over dit onderwerp. En dankzij de kennis en ervaring heb ik mijzelf een beter beeld gevormd over de do’s en don’ts. En natuurlijk deel ik deze lessen graag met je, aan de hand van 5 tips. 

1. Bepaal van tevoren je doel.

Ik merk dat veel ondernemers naar een netwerkbijeenkomst (of klantafspraak) gaan, zonder op voorhand even stil te staan wat het doel is wat zij willen bereiken met die bijeenkomst. Zo veel mogelijk visitekaartjes verzamelen? Aan zoveel mogelijk mensen vertellen wat jij precies doet? Of wil je je netwerk uitbreiden met goede relaties? Bedenk wat je wil en evalueer achteraf. Heb je het doel bereikt? Waardoor? Waarom niet?

2. Zorg dat je een goede salespitch klaar hebt.

De kans is vrij groot dat mensen de vraag gaan stellen: “En wat doe jij?”. Zorg dat je daar een kort en bondig antwoord op hebt. Wat doe je, voor wie en waarom? De ander moet met jouw salespitch kunnen bedenken wat hij/zij voor jou zou kunnen doen. Alleen als hij een duidelijk beeld heeft wat jij zoekt (aan opdrachten of klanten) dan kan hij specifiek door zijn netwerk heen bladeren. Misschien kent hij (nu of later) potentiële klanten.

3. Je hebt 2 oren en 1 mond, gebruik ze in die verhouding.

Vaak zie ik dat mensen op een bijeenkomst of verkoopgesprek 80% zelf aan het woord zijn. Daarmee leer je dus bijna niets over de ander. Zonde! Wat doe hij/zij? Wat drijft deze ondernemer? Hoe kan jij hem helpen (niet iets aan hem verkopen, maar helpen)? Ken jij iemand die een potentiële klant is voor hem? Zorg dus dat je veel luistert en precies genoeg vertelt. Verkoop is gunning, en als jij hem aan nieuwe klanten helpt, dan zit het met de gunning daarna vaak wel goed.

4.Neem je visitekaartjes mee!

Het klinkt als een open deur, maar je zal de eerste niet zijn die ze vergeet. Gemiste kans!

5.Denk aan je imago.

Veel ondernemers vertellen mij dat ze opzien tegen netwerkbijeenkomsten. Jezelf verkopen is het idee wat zij er bij hebben. Ten eerste: als je tip 3 in acht neemt ga je daarheen om informatie te halen en een beetje te brengen. En interesse in een ander tonen kost niet zo veel moeite, toch? Ten tweede is iedereen daar met dezelfde reden, dus je hoeft je niet ongemakkelijk te voelen. Zorg dat je goed gekleed, goed gemutst en goed voorbereid naar binnen stapt en je zult zien: er gaat een nieuwe wereld voor je open.

Ik wens jullie veel succes met het netwerken.

En als je assistentie wilt bij het realiseren van je doelstellingen, denk dan eens aan mij.

Groetjes,

Karin Peeters

Heb je vragen of wil je advies? Laat dan een bericht achter!

Blogs

ZZP Agenda

Terug naar overzicht
Karin Peeters

Karin Peeters

Karin Peeters is verkoop- en marketing specialist en coach via ZZP Coaches. Bezoek haar site om erachter te komen wat ze voor jou kan betekenen als ondernemer www.karinpeeters.nl