• Laatste update:
  • Plaatsingsdatum:
  • Update datum:

Succesvol opdrachten werven als zzp’er

Als zzp’er werk je niet op basis van een dienstverband, maar zelfstandig en voor verschillende opdrachtgevers. Dit levert je veel voordelen op. Zo is je werk afwisselend, heb je veel meer regie over je eigen tijd en kun je je eigen netwerk aanzienlijk vergroten. Anderzijds komt het zelfstandig ondernemerschap ook zo met zijn onzekerheden. Het werk ligt niet voor je klaar, maar moet door jou binnengehaald worden; iets wat voor velen een drempel vormt. Uit je comfortzone komen als ondernemer is niet makkelijk. Zeker niet als je pas net als zzp’er begint.

Alle begin is moeilijk

Wanneer je je bij de Kamer van Koophandel hebt geregistreerd en er klaar voor bent om als zzp’er aan de slag te gaan, sta je vast te trappelen van ongeduld. Je zit vol met ambities, maar de hoeveelheid opdrachten die binnenkomen, staat daarmee bij lange na niet in verhouding. Dat levert frustratie en vaak ook een flinke hoeveelheid stress op. Als starter weet je vaak niet helemaal hoe je het werven van klanten moet aanpakken. Daar komt ook nog eens bij dat je daar liever niet al te veel tijd aan kwijt wilt zijn.

Laat anderen zien wat jouw kwaliteiten zijn

Een van de belangrijkste zaken voor jou als zelfstandig ondernemer is het uitstralen van jouw kwaliteiten en sterke punten. Wanneer je weet waar je goed in bent en welke doelgroep je het beste van dienst kunt zijn, kun je deze gerichter en met meer zelfvertrouwen benaderen. Ook dit helpt je als ondernemer wat meer uit je comfortzone te komen. Vergelijk het met het schrijven van een sollicitatiebrief: ook daar probeer je jezelf zo goed mogelijk te ‘verkopen’.

Stilzitten is er niet bij. Zonder beweging zal er geen verandering optreden.

Alles doen voor het verkrijgen van opdrachten

Als zelfstandig professional wil je werkelijk alles doen om opdrachten binnen te halen. Wellicht laat je je eigen website bouwen, bezoek je netwerkbijeenkomsten, zorg je ervoor dat je met je bedrijfsprofiel zichtbaar wordt op sociale media of bezoek je online marktplaatsen om daar te reageren op aangeboden opdrachten. Stilzitten is er niet bij. Zonder beweging zal er geen verandering optreden. Maar hoe zorg je ervoor dat je inspanningen hun vruchten maximaal afwerpen?

Webinar ‘Opdrachten werven als zzp’er 2.0’

Het kan niet vaak genoeg gezegd worden: zonder beweging, geen verandering. Tijdens de gratis webinar ‘Opdrachten werven als zzp’er 2.0’ leer je de fijne kneepjes van het vak. In de praktijk blijkt dat je vaak slechts even dat duwtje in de rug nodig hebt om succesvol aan de slag te gaan met het werven van opdrachten. De tips ontvang je van een zelfstandig ondernemer die zich een echte ervaringsprofessional mag noemen. Meld je aan en zie je inbox binnenkort volstromen met opdrachten!

ZZP Agenda

Doorloop ons zzp stappenplan

Doorloop ons zzp stappenplan

Ga je starten? Doorloop ons zzp stappenplan zodat je niets vergeet!

Terug naar overzicht
Martin de Bruin

Martin de Bruin

Martin de Bruin is business consultant, onderzoeker en trainer en oprichter van de website www.solliciterenalszzper.nl.
Hij geeft trainingen aan zzp’ers en MKB’ers over o.a. het werven van opdrachten en het gebruik van handige tools voor o.a. personal branding, geldmanagement, e-marketing en webdesign.
Volg hem via de bedrijfspagina Solliciterenalszzper.nl op LinkedIn.