• Laatste update:
  • Plaatsingsdatum:

Succes is destructief

Fantastisch dat mijn blogs goed gelezen worden! Zo krijg ik regelmatig berichten dat ik bij de top 5 van meeste gelezen blogs behoor op de site van deOndernemer.nl. Het gevolg is dat ik mijn uiterste best doe om weer een super goede blog te schrijven. En hier gaat het dus mis. Want ik zit mijn best te doen, creëer druk en ben zo gericht op het resultaat dat mijn creativiteit verdwijnt.

De blogs die zo goed gelezen werden, vlogen uit mijn pen. Ik was toen niet bezig met het resultaat, maar met de boodschap waarover ik wilde schrijven.

En dat is nou precies de valkuil van succes; ga je lekker, bereik je meer omzet en klanten. Dan wil je dus elke keer weer je behaalde succes evenaren. Want stilstand is achteruitgang. Je wilt toch immers groei. En daar is op zich ook niks mee. Waar het mis gaat is dat veel ondernemers starten met een aanbod waar zij in geloven en waar klanten blij van worden. Eenmaal op weg ebt het oorspronkelijke enthousiasme geleidelijk weg en ontstaat er gelddruk en wordt de focus geleidelijk verlegd naar het behalen van targets. 

Dat succes destructief kan zijn zie je ook terug op de werkvloer. Ben je knettergoed in je vak, word je gepromoveerd. Super natuurlijk, maar stel nou dat je elke keer weer meer moet presteren, dan ben je uiteindelijk slachtoffer van je eigen succes. Dit zie je bijvoorbeeld ook als een specialist gepromoveerd wordt tot manager. Managen vraagt geheel andere vaardigheden. Dan doe je niet meer waar je goed in bent met als gevolg: werkdruk, stress en weinig inspiratie. 

Hoe dan wel? Want geen groei is geen optie. Het verschil van succesvol zijn en blijven zit hem in de manier hoe je je doelen stelt. Bijna alle ondernemers hebben winst als doel. Ook ik help mijn klanten hoe zij meer winst kunnen maken. Mijn aanpak is hierbij paradoxaal: ik help ondernemers zakelijk groeien door zich juist niet te focussen op winst. Je groeit zakelijk beter als je focust op het leveren van waarde aan klanten. Wil je zinvol, leuk werk én een gezond financieel resultaat, ontdek dan welke waarde jij het beste kunt leveren. Met waarde leveren als doel sta je open om te zien waar kansen liggen. Want wie weet kun je wel veel harder groeien en meer omzet en klanten bereiken als je je niet op geld richt maar naar je klanten gaat luisteren.

Blogs

ZZP Agenda

Terug naar overzicht
Madelon Dik

Madelon Dik

Madelon Dik is groeicoach en spreker. Met haar bedrijf Groei helpt Madelon je meer resultaat te behalen met een strategie die bij je past. Haar motto: In het midden van de trampoline spring je het makkelijkst, het lekkerst en het hoogst.

In 2012 kwam haar boek Groei doe-het-zelf uit. Daarin ontdek je als zzp'er in zeven stappen wat je echt wilt en wat je talent is. En hoe je dit vertaalt naar je bedrijf en een strategie waarmee je maximaal winst behaalt.

Volg haar op Twitter: @madelondik en bekijk haar website: www.madelondik.nl