-
- Laatste update:
- Plaatsingsdatum:
- Update datum:
Net gestart als zzp’er? Met een boekhoudprogramma richt je je boekhouding vanaf dag één goed in
Heb je de stap gemaakt om voor jezelf te beginnen? Gefeliciteerd, een leuke stap waarbij je van veel voordelen kan profiteren. Maar het ondernemerschap kan ook spannend zijn, want er komt tegelijkertijd ook veel bij kijken. Denk bijvoorbeeld aan het bijhouden van de administratie. Dit klinkt misschien saai, maar het is wel belangrijk dat je het meteen vanaf het begin goed bijhoudt en dat je ook hier tijd voor vrijmaakt. Dit kan je namelijk later veel gedoe besparen. In de onderstaande blog lees je hoe je je boekhouding slim en simpel opzet vanaf dag een.

Geschreven door:
1. Schrijf je netjes in bij de Kamer van Koophandel
De eerste stap als zzp’er is natuurlijk jezelf inschrijven bij de Kamer van Koophandel. Dit is namelijk verplicht als je een eigen onderneming wil starten. Bij de inschrijving bij de KvK krijg je een btw-nummer en natuurlijk ook het KvK-nummer. Bij het inschrijven is het belangrijk dat je let op de juiste bedrijfsomschrijving en de rechtsvorm.
2. Open een zakelijke bankrekening
Daarnaast is het belangrijk om als ondernemer een zakelijke bankrekening te openen. Het is namelijk wel belangrijk dat je privé en zakelijk gescheiden houdt als het aankomt op het financiële plaatje. Dit brengt natuurlijk ook weer een aantal voordelen met zich mee, zoals het behouden van het overzicht, het makkelijker maken van de boekhouding en je creëert hier natuurlijk ook een professionele uitstraling mee richting jouw klanten. En wist je dat sommige boekhoudprogramma’s ook een koppeling kunnen maken met jouw bank? hiermee kun je weer een boel gedoe voorkomen, en wordt het tegelijkertijd een stuk makkelijker.
3. Kies een boekhoudprogramma dat bij jou past
In het ondernemerschap speelt het bijhouden van de administratie en dus de boekhouding een grote rol. Een boekhoudprogramma kan hierbij een handige tool zijn: boekhouden in bijvoorbeeld Excel kan, maar is vaak niet genoeg. Een goed boekhoudprogramma heeft namelijk verschillende functies, zoals factureren, het doen van de btw-aangifte, het bijhouden van rapportages en het opstellen van de jaarrekening. Zorg er ook voor dat het boekhoudprogramma waar je mee gaat werken, gebruiksvriendelijk is en ook goed te gebruiken is voor starters die misschien nog niet zo veel van boekhouding af weten.
Dit boekhoudprogramma is overigens niet alleen maar geschikt voor zzp’ers. Het boekhoudprogramma is voor veel ondernemers te gebruiken. Zo kun je als zzp’er dit boekhoudprogramma gebruiken, maar is het ook voor accountants, webshops of zelfs een penningmeester van een vereniging, club of stichting ideaal. Je kunt het programma namelijk ook koppelen met de leden. Lees er alles over als je zoekt op ‘penningmeester kasboek’.
''Zorg ervoor dat je meteen gestructureerd te werk gaat. Bedenk voor jezelf een vast systeem wat het beste voor jou werkt, zodat je chaos achteraf kunt voorkomen.''
4. Regel je administratie meteen goed
Het is belangrijk om vanaf dag een de administratie goed te regelen. Houd het bijvoorbeeld meteen overzichtelijk: in plaats van dat je alles door elkaar hebt staan, is het slim om vaste mappen aan te maken. Denk bijvoorbeeld aan een map voor inkomend, uitgaand, btw en de bonnetjes. Het is belangrijk om dit fysiek te bewaren, maar digitaal archiveren is ook erg slim. Zo heb je alles op een plek en is de kans dat je het kwijtraakt, een stuk minder groot. Je kunt namelijk back-ups maken in de cloud.
Zorg ervoor dat je meteen gestructureerd te werk gaat. Bedenk voor jezelf een vast systeem wat het beste voor jou werkt, zodat je chaos achteraf kunt voorkomen. Het is namelijk frustrerend als je in de war raakt in de administratie.
5. Stel een simpele factuursjabloon in
Staat de eerste factuur op het punt om de deur uit te gaan? Misschien een spannend moment, maar ook een moment waar je eens goed bij stil moet staan. Zo moet je namelijk van tevoren jouw factuursjabloon goed instellen. Er zijn een aantal zaken die hier verplicht op moeten staan. Denk aan de NAW, KvK-nummer, btw-nummer, de datum, de omschrijving van de factuur, het totaalbedrag en of er wel of geen btw bij in zit begrepen. Je boekhoudprogramma kan dit natuurlijk ook automatisch voor je doen, maar check wel altijd even of dit er ook op komt te staan. Je kunt in de factuur ook nog jouw logo plaatsen voor herkenbaarheid. Zo weet de ontvanger van de factuur binnen een oogopslag om welk bedrijf het gaat. Nog een laatste tip: vergeet ook niet de betaaltermijn te vermelden, dus binnen welke termijn de andere partij jouw factuur moet betalen.
6. Houd belangrijke deadlines in de gaten
Het bijhouden van de boekhouding gaat ook gepaard met een aantal belangrijke deadlines. Zo moet je namelijk ook de btw-aangifte doen. Meestal vindt deze aangifte in ieder kwartaal plaats. Zet deze deadlines dan ook zeker in je agenda en zorg ervoor dat je al op tijd hiermee begint. Ook moet je de inkomstenbelasting doen, dit is vaak voor 1 mei. Zet ook deze belangrijke datum in de agenda en zorg er ook voor dat je weet hoe je dit moet doen. Je kunt hiervoor natuurlijk ook altijd hulp inschakelen.