Of je nu als bedrijfsadviseur vanuit je auto werkt of als juwelenmaker in je atelier aan huis: als zzp’er is je netwerk het fundament waarop je je bedrijf bouwt. Toch is dit makkelijker gezegd dan gedaan; als zelfstandige vervul je namelijk meerdere rollen tegelijkertijd. Je bent niet alleen een specialist, maar ook ondernemer én netwerker. Hoe bouw en onderhoud je waardevolle connecties en zorg je voor een constante stroom aan projecten? In dit artikel staan we stil bij praktische tips in het onderhouden van vruchtbare relaties.
Toon oprechte interesse
Natuurlijk weet iedereen dat je een netwerk opbouwt om in je onderhoud te voorzien, maar mensen hebben direct door wanneer je ze benadert, omdat je iets van ze wilt of omdat je ook interesse hebt in wie ze als persoon zijn. Wanneer je investeert in je zakelijke relatie, zul je merken dat ze meer openstaan om jou te benaderen in plaats van andersom. Neem dus de tijd om echt te luisteren naar je gesprekspartner en stel verdiepende vragen. Toon empathie voor hun behoeften en probeer hun uitdagingen te begrijpen. Werk vanuit het perspectief dat je hen wilt helpen en niet alleen om een factuur te declareren. Dit zorgt er ook voor dat je een positieve reputatie opbouwt bij je doelgroep.
Communiceer consistent
Het is niet de bedoeling dat je ze wekelijks een mail stuurt of belt, maar zorg wel voor regelmatig contact. Dit laat zien dat je aan de klant denkt en je ook betrokken bent bij hun behoeften. Dit hoeft niet ingewikkeld te zijn; feliciteer hen bij een verjaardag, mijlpaal of jubileum. Vier ook successen mee die ze op LinkedIn of andere platformen delen. Mocht er een interessante ontwikkeling in je vakgebied spelen die relevant is voor de klant, informeer ze daar dan over. Bovendien is het een goed idee om in ieder geval eens per kwartaal een afspraak te maken om bij te praten. Sluit tijdens deze gesprekken aan bij waar de klant behoefte aan heeft: een gezellig gesprek of een sparringsessie met een specialist.
Wees betrouwbaar
Dit klinkt als een open deur, maar is doorslaggevend in je zakelijke relaties. Wanneer je een afspraak maakt, zorg ervoor dat je deze ook echt nakomt. Noodgevallen en onmacht buiten beschouwing gelaten is het niet te verantwoorden om je klanten in de kou te laten staan. Lever je werk op tijd, binnen budget en volgens de gewenste specificaties aan. Mocht je niet aan een afspraak kunnen voldoen, informeer je klant dan op tijd hierover en blijf professioneel. Schuif de schuld niet af naar een ander en verzin geen smoesjes. Eerlijkheid helpt je verder en je verdient meer vertrouwen van je klant mee. Fouten maken is menselijk, maar je toont aan betrouwbaar te zijn wanneer je je verantwoordelijkheid neemt.
Wees niet bang om jezelf te promoten
Het is logisch dat je jezelf niet te veel wilt aanprijzen, je wilt namelijk geen wandelend visitekaartje zijn. Maar een proactieve houding is belangrijk in het leggen van contacten. Ga naar netwerkbijeenkomsten die relevant zijn voor jouw branche. Begin een gesprek met de aanwezigen en laat je interactie natuurlijk verlopen. LinkedIn is een laagdrempelige manier om waardevolle inzichten te delen en om in contact te komen met andere vakmensen. Onderschat de impact van oud-collega’s en oud-klasgenoten niet; wie weet kennen ze wel iemand die jouw hulp nodig heeft! Je hoeft geen geboren netwerker te zijn om succesvol te zijn, zolang je authentiek blijft. Het is ook niet erg om klein te beginnen, zolang je maar bezig blijft.
Dress for succes
Wanneer je een potentiële klant persoonlijk ontmoet is het van belang om direct de juiste indruk te maken. Zorg ervoor dat je je kleedt volgens de gebruiken van je branche. Je kunt echter nooit verkeerd gaan met een net overhemd en een donkere jeans of chino. Overhemden.nl heeft een goed artikel geschreven over vijf must-have overhemden voor je garderobe. Zorg er daarnaast voor dat je kleding altijd netjes gestreken is, zonder slijtage of vlekken. Je persoonlijke verzorging moet ook tot in de puntjes kloppen. Denk aan een net kapsel, gepoetste tanden en bijgehouden nagels. Het loont dus om die extra paar minuten voor de spiegel door te brengen als je zo laat zien dat je je werk en je relaties serieus neemt. Daarnaast kan het nooit kwaad om een pakje kauwgum mee te nemen!
Zakelijke relaties zijn geen sprint, maar een marathon. Of je nu contact houdt via een verjaardagswens, een kwartaalgesprek of een spontane LinkedIn-reactie: consistentie, oprechte interesse en betrouwbaarheid zijn de pijlers om een sterk netwerk te onderhouden. Durf jezelf zichtbaar te maken, blijf professioneel in je afspraken en zorg dat je eerste indruk klopt met wie je bent. Uiteindelijk draait het niet om glad netwerken, maar om het bouwen van echte, duurzame connecties. Relaties die je niet alleen opdrachten opleveren, maar ook zorgen dat je met plezier onderneemt. Dus investeer in mensen, het is de slimste langetermijnstrategie die je als zzp’er kunt hebben.