• Laatste update:
  • Plaatsingsdatum:

Hartstocht als businessmodel

Met hart en ziel je bedrijf runnen. Gedreven en vol passie, zinvol bijdragen en plezier hebben in je werk, iedere dag weer. Geen zorgen hebben om klanten, omzet en winst. Hoe meer hartstocht, hoe hoger de omzet. Jouw businessmodel klopt met wie jij bent en wat je toevoegt aan klanten. Meer winst en groei is een logisch gevolg.

Klinkt dit jou wat idealistisch?

Vraag je dan eens af: wat is het doel van werken voor jou? Is dat geld verdienen? Dan is het logisch dat jij je zakelijke keuzes afstemt op wat het meeste omzet genereert. Immers het resultaat is jouw meetlat of je je doel bereikt. Stel nu dat je niet het financiële resultaat, maar jouw kwaliteit van leven het doel is. En je werk een middel is waarin je jezelf ontplooit, zinvol bijdraagt, plezier hebt en hier voldoende geld mee verdient. Hoe zou je dan richting geven aan je activiteiten? Wedden dat je compleet andere keuzes maakt en op je 67e echt niet wil stoppen met werken!

Geloof je hier niet in?

Denk je: dat is een mooie gedachte, maar je hebt wel geld nodig. Vraag je dan eens af hoe jij het meeste waard bent. Of je nu ondernemer of werknemer bent maakt niet uit. Dat is toch zeker als je je talent uitvoert, datgene waar jij het allerbeste in bent. Grote kans dat je dan tevens het gene doet waar je de meeste plezier aan beleeft. Juist als je je werk afstemt op wat je het allerliefste doet, ben je het meeste waard voor anderen en creëer je het meeste plezier voor jezelf.

Stel dat je dan toch geen cent verdient?

De druk op geld is niet fijn. Sterker nog het creëert het gevoel van 'moeten'. Vele van ons zitten gevangen op een rijdende trein en zijn dankbaar dat ze überhaupt geld verdienen. Want we kennen immers allemaal wel mensen die ontslagen thuis zitten. En dan zit je pas echt in de puree. En dit is allemaal waar. Het is zuur als juist jouw baan overtollig is. En tegelijkertijd kun je of je nu geen plezier hebt in je werk, te weinig omzet hebt of ontslagen wordt, dit allemaal als logisch gevolg zien dat je kennelijk niet doet wat je zou moeten doen. Immers het levert geen goed resultaat op. Actie = reactie. Dus wil je een ander resultaat, verander dan de oorzaak: doe je wel waar je echt goed in bent? Onderzoek voor jezelf waar ben je echt goed in en waar kun jij met jouw talent de meeste waarde toevoegen?

Hoe pak je dit aan?

De valkuil is vaak dat we zo gedreven zijn op het behalen van het resultaat, dat we geen tijd en rust nemen voor het proces. Een resultaat is het gevolg van de juiste stappen zetten. Maar we willen het resultaat (die baan, dat succes, het geld) NU hebben. Terwijl de enige grip die je hebt is: wat kun je NU doen om vooruitgang te creëren. Het doel dat je hierbij stelt bepaalt of je nu rust en vertrouwen hebt of dat de angst je om de oren vliegt omdat het resultaat niet snel genoeg volgt.

De crux van groei

De natuur groeit en groeit. En in de winter neemt het rust. Harder trekken aan een grassprietje heeft geen enkele nut. Toch dwingen wij mensen onszelf tot harder groeien dan mogelijk. En dan zeggen we dat we te weinig tijd hebben. Best wel dom eigenlijk. Immers je hebt gewoon te veel verwachtingen en doelen gesteld binnen de tijd die er is. Verwachtingen kun je aanpassen. De tijd niet. Wil je meer tijd, kwaliteit en rust in je leven? Word je dan bewust welke doelen jij najaagt. En bedenk je bij alles wat je doet of het resultaat volgt dat je wenst. Zo niet: dan is er kennelijk een andere actie nodig. Want elke vooruitgang is het gevolg van een actie die klopt.

Meer weten over natuurlijke groei. Niet hard werken maar juist werken. Stap voor stap bereiken wat je werkelijk verlangt. Bel mij gerust, ik help je graag!

Blogs

ZZP Agenda

Terug naar overzicht
Madelon Dik

Madelon Dik

Madelon Dik is groeicoach en spreker. Met haar bedrijf Groei helpt Madelon je meer resultaat te behalen met een strategie die bij je past. Haar motto: In het midden van de trampoline spring je het makkelijkst, het lekkerst en het hoogst.

In 2012 kwam haar boek Groei doe-het-zelf uit. Daarin ontdek je als zzp'er in zeven stappen wat je echt wilt en wat je talent is. En hoe je dit vertaalt naar je bedrijf en een strategie waarmee je maximaal winst behaalt.

Volg haar op Twitter: @madelondik en bekijk haar website: www.madelondik.nl