• Laatste update:
  • Plaatsingsdatum:

Focus is alles

Dat het hebben van focus goed is, daar zijn de meesten het wel over eens. Maar hoe stel je een goede focus? Een focus die je richting geeft, je motiveert en maakt dat je de juiste dingen doet, zodat je klanten aantrekt en veel omzet behaalt. Ik ontmoet veel ondernemers die moeite hebben met het bepalen van hun focus. Ondernemers willen wel focus maar worden geleefd door de waan van de dag.

Bovendien stuit het kiezen van focus op weerstand. Want stel dat je de verkeerde kiest, dan mis je misschien opdrachten. En zo modder je lekker aan en pak je nooit door om echt te groeien.

Wat zou er gebeuren als je durft te kiezen

'Een waterstraal geeft meer kracht dan een sproeier'. Hoe zou het zijn een waterstraal te zijn. Jij bepaalt je richting, vol passie en gedrevenheid. Omdat de focus voor jou klopt, omdat je weet in welke richting jij wilt bijdragen en aan wie. Je bent overtuigd dat jouw doelgroep ook echt baat heeft bij jouw aanbod en weet dat je zo de meeste omzet zult genereren. Hoe mooi klinkt dit? Want wil je veel effect teweeg brengen, moet je keuzes maken. Richt je je immers op meerdere dingen tegelijk, dan moet je je tijd en inspanningen verdelen over al die activiteiten. Focus je je op één activiteit of doel, dan krijgt dat de volle aandacht en creëer je de meeste groei. Voor jezelf wel zo effectief, maar nog belangrijker: alleen dan zullen klanten je herkennen en  onthouden. Je bent duidelijk. Klanten vinden dat fijn. En mocht hun vraag iets afwijken van wat jij biedt, maken zij wel die vertaalslag of je ook voor hen wat kunt betekenen.

Hoe word je nou die waterstraal?

Door je focus juist te stellen. En daar komt de clou: Het geheim van een goede focus ligt besloten in het abstractieniveau waarop jij je focus stelt. Want stel jij een resultaat als doel dan is de kans groot dat je of niets doet, of heel hard gaat hollen zonder effectief te zijn. Zo richten veel ondernemers zich op meer winst. Maar dat is nooit je echte doel. Ga maar eens na: meer winst, inspireert dat? Word je daar 's ochtend blij wakker van? En denk je 's avonds: zo ik heb lekker gewerkt en dat gaat zoveel winst opleveren. Elk kwantitatief doel dat je stelt blokkeert je. Je richt je op een gevolg. Hier heb je geen invloed op. Je mist daardoor kansen.

Een goede focus helpt je keuzes maken, motiveert je en inspireert je

Zo kun je het beste focussen op iets wat je wilt doen en waar je meerwaarde mee wilt en kunt leveren. Hiervan heb jij het heft in handen. Jij kunt jouw richting bepalen hoe je dit doet. Als voorbeeld: mijn focus is ondernemers helpen zakelijk te groeien. Hier kan ik mij dagelijks op richten, daar word ik blij van. Ik doe dan waar ik het allerbest in ben en ik richt me op waar ik de meeste bijdrage in kan leveren. Natuurlijk wil ik daar veel geld mee verdienen. Maar geld is het gevolg van alles wat ik doe om mijn hoofddoel te dienen: zakelijke groei creëren voor ondernemers. Met deze focus komen allerlei kansen op mijn pad: zo heb ik een boek uitgebracht, geef ik lezingen, er is een vraag naar workshops ontstaan en andere coaches vragen nu hoe ze mijn groeimethodiek kunnen toepassen. Met name deze laatste kansen had ik in eerste instantie niet bedacht, maar zijn op mijn pad gekomen.

Blogs

ZZP Agenda

maart
08
Online | 19.00 uur

Succesvol starten als zzp'er

maart
23
Online | 16.00 uur

Belastingaangifte voor zzp'ers

Terug naar overzicht
Madelon Dik

Madelon Dik

Madelon Dik is groeicoach en spreker. Met haar bedrijf Groei helpt Madelon je meer resultaat te behalen met een strategie die bij je past. Haar motto: In het midden van de trampoline spring je het makkelijkst, het lekkerst en het hoogst.

In 2012 kwam haar boek Groei doe-het-zelf uit. Daarin ontdek je als zzp'er in zeven stappen wat je echt wilt en wat je talent is. En hoe je dit vertaalt naar je bedrijf en een strategie waarmee je maximaal winst behaalt.

Volg haar op Twitter: @madelondik en bekijk haar website: www.madelondik.nl