• Laatste update:
  • Plaatsingsdatum:

Drie goede redenen om meer aandacht te besteden aan jouw verpakking

Ben je zzp’er en heb je een webshop? Dan verstuur je waarschijnlijk regelmatig pakketjes. Belangrijk is natuurlijk dat de verpakking de inhoud goed beschermd. Maar steeds meer is de verpakking ook een middel om je als webshop mee te onderscheiden.

We kopen meer en meer via het internet en dit vertaalt zich in een aanhoudend sterke groei van de e-commerce sector in ons land. In 2019 realiseerden alle webshops een omzet van bijna 26 miljard euro; de hoogste omzet ooit. In 2020 zal dat record alweer worden verbroken. Dat gebeurt tenminste als de cijfers van het ING Economisch Bureau waarheid worden.

De groei van de omzet van webshops wordt geschreven met dubbele cijfers en bedraagt in 2020 ongeveer 12 procent. In categorieën als elektronica, speelgoed en fashion is online goed voor een marktaandeel van 30 tot 40 procent. Met de groei van de online bestedingen nemen ook de uitdagingen toe, niet in de laatste plaats als het gaat om marketing.

Veel webshops spenderen inmiddels al tot 80% van het marketingbudget aan digitale platformen als Google, Facebook en Instagram. De kosten die deze platformen in rekening brengen voor reclame, stijgen bovendien jaar na jaar. Daardoor wordt het alsmaar duurder om nieuwe klanten online te bereiken.  Als webwinkelier is het daarom zaak om je te onderscheiden op andere vlakken.

Heb je daarbij al eens gedacht aan iets uit de fysieke wereld, zoals verpakkingen? Met onderscheidend verpakkingsmateriaal val je op en verbeter je je concurrentiekracht.

Hoe verpakkingen jouw webshop een voorsprong kunnen geven

Een verpakking heeft invloed op verschillende factoren die relevant zijn voor een webshop, namelijk productbescherming, klantenbinding en (lagere) verzendkosten.

1. Beschermen van jouw product. Eén van de belangrijkste redenen om producten te verpakken is voor bescherming. Tijdens opslag, tijdens transport en bij uitlevering zorgt de verpakking voor de juiste bescherming. Jammer genoeg ontbreekt het hieraan nogal eens. Een beschadigde levering is van invloed op het vertrouwen van de consument, zo blijkt uit onderzoek van Kieskeurig. Een derde van de Nederlandse consumenten stapt na een slechte bezorg ervaring over na een andere webwinkel.

Om dit te voorkomen, kies je best voor een doos met een aangepaste kartondikte. Een sterke doos vermindert aanzienlijk de risico’s op schade.

2. Steel de show op Instagram. Ongetwijfeld ben je bekend met Coolblue. Zodra je aan deze webwinkel denkt, zie je de blauwe dozen met grappige teksten voor je waarin ze hun producten versturen. Dat doet Coolblue natuurlijk niet zomaar. Natuurlijk, de consument heeft een vrolijk moment bij het openen. Maar daar houdt het niet op. Consumenten delen hun hele leven op social media… en daar horen ook hun ervaringen bij met hun favoriete e-shop.

Voor online shoppers is een verpakking vaak het enige fysieke contact dat ze hebben met een webshop. Om een blijvende indruk achter te laten bij de klant, is het daarom belangrijk om te gaan voor een persoonlijke aanpak. De doorsnee consument hecht hier veel waarde aan en zal na een positieve ervaring geneigd zijn om sneller opnieuw te bestellen.

Een gepersonaliseerde verpakking maakt het makkelijker om bestaande klanten aan je merk te binden. Als die klanten hun unboxing ervaringen dan ook nog eens delen op social media is dat leuk meegenomen.

3. Verlaag transportkosten. Vaak is het mogelijk om met een paar simpele ingrepen je transportkosten te verlagen – zonder dat dit ten koste gaat van de kwaliteit van je doos.  Zo kun je besparen op verzendkosten door lichter opvulmateriaal te gebruiken, zoals luchtkussens of noppenfolie. Die bestaan voor maar liefst 99% uit pure lucht. En wat is er nu lichter dan lucht?

Een andere manier om te besparen op verzendkosten, is de omvang van je pakket aanpassen. Het maakt nogal wat uit of jouw pakket door de brievenbus past of niet. Optimale flexibiliteit bereik je door te kiezen voor een doos met variabele hoogte. Bij Rajapack kun je kiezen uit 1250 formaten dozen, op maat voor jouw product. Wedden dat er voor jou wat bij zit? Gebruik dan deze Rajapack actiecode.

Blogs

ZZP Agenda

Terug naar overzicht