• Laatste update:
  • Plaatsingsdatum:

De frustratie van je to-do lijst

Je (her)kent het misschien wel: Je bent de dag begonnen met een handig to-do lijstje (op papier of in je hoofd) en aan het eind van de dag is dat lijstje niet veel kleiner geworden. Je vraagt je af hoe dat kan na een dag hard werken...

Het is natuurlijk ongelooflijk frustrerend als je actielijst maar niet kleiner wordt. Je kunt besluiten om dan maar helemaal geen to-do lijstje meer te maken, maar wat als je iemand bent die zo’n lijstje juist nodig heeft? Frustratie dan maar accepteren? Enkele tips om te zorgen dat je to-do lijst wél kleiner is aan het eind van de dag.

Hou je doel voor ogen bij alles wat je doet

Een doel stel je om (op termijn) te realiseren. En dat gebeurt niet vanzelf helaas. Zorg als ondernemer dat je altijd de scherpe focus houdt op je doel. Vraag je regelmatig af of het werk dat op je to-do lijstje staat bijdraagt aan het realiseren van je doel. Of beter nog: vraag je dat af voordat je er aan begint. En neem dan de beslissing of je het gaat doen of niet.

Voorkom stoorzenders

Het is zo vanzelfsprekend geworden dat je altijd bereikbaar moet zijn. De telefoon staat aan, je krijgt een piep als er mail is en op een dag check je regelmatig je Facebook en Twitter. Als je dat prettig vindt, vooral blijven doen. Maar wist je dat als je ergens mee bezig bent en je concentratie wordt verstoord, dat het dan minstens 15 minuten duurt voordat je weer helemaal terug bent bij waar je mee bezig bent? Echt waar, en echt zonde van je tijd.

Werk met bloktijden

Het werkt een stuk efficiënter als je je tijd indeelt in blokken van 3 uur. Per blok bepaal je waar je mee aan de slag gaat: acquisitie, administratie, onlinemarketing etc. Je to-do lijstje wordt hierdoor een stuk overzichtelijker, en je gebruikt je tijd effectiever door alle marketing taken achter elkaar te doen.

Mijn to-do lijstje is een stuk korter geworden kan ik je vertellen

En ik heb hierdoor weinig frustratie aan het eind van een werkdag, waardoor ik een stuk relaxter onderneem dan een paar jaar geleden. Want ook ik weet uit ervaring hoe het is om kei veel werk te verzetten en toch het gevoel te hebben dat je niet veel bent opgeschoten.

Durf jij te schrappen in je to-do lijstje door te focussen op je doel? Of wil je daar werk van maken? Lees meer over de workshop die je daarbij kan helpen.

Blogs

ZZP Agenda

november
04
Online | 19.00 uur

Succesvol starten als zzp'er

Terug naar overzicht
Gesuino Poddighe

Gesuino Poddighe

Gesuino Poddighe helpt (startende) zelfstandige professionals die af willen van onnodige zorgen over geld, tijd, werk of klanten.

Je kunt hem volgen op Twitter via @gespadvies of op Facebook.

Download het gratis E-Book Ontdek de Missie van je Zaak! op de website van Gesp Ondernemersadvies. Dit artikel wordt ook gepubliceerd in Relax! het eZine voor ondernemers die geld willen verdienen zonder stress.