gasten online
Registreer en profiteer!
 

Communicatie of manipulatie? That’s the question

3 december 2013

De laatste tijd ontmoet ik veel mensen met het hart op de juiste plek. Mensen die de wereld mooier, gezonder of duurzamer willen maken. Die hulp nodig hebben om dat verhaal te vertellen. Precies de mensen voor wie ik graag werk, dus tot dusver niets aan de hand.

Maar het wordt lastiger als het woord communicatie valt. De adviseur fluistert me in, dat hij de slogan op zijn kaartje echt meent. Iemand vertelt me dat het niet de bedoeling is te verkopen, maar mensen echt te helpen met zijn product. Ik doe pogingen om uit te leggen dat communicatie onmisbaar is om een succesvol bedrijf op te zetten. Maar voel me net een graaiende bankdirecteur als ik zeg dat er niets mis is met verkopen. Als je met je verdiende geld maar de juiste dingen doet. De schrik zit er goed in. Wat is hier toch aan de hand?

Ik heb het gevoel dat ‘mijn’ communicatievak de aflopen decennia misbruikt is. Misbruikt om dingen goed te praten, die niet goed waren. Om mensen te overtuigen dingen aan te schaffen, die ze misschien niet konden betalen of nodig hadden. Om gedrag van corrupte directeuren goed te praten. Dat gebeurt overigens nog steeds in grote mate en ik vind dat manipulatie. Maar er is ook een nieuwe stroming ingezet: de authentieke communicatie. Omdat er steeds meer bedrijven zijn die maatschappelijk verantwoord ondernemen en daar volledige openheid van zaken over kunnen en willen geven. Omdat mensen het niet meer pikken om maar half geïnformeerd te worden. Omdat mensen best willen luisteren, maar alleen naar dat echte verhaal. Omdat mensen best willen betalen voor een product of dienst, maar dan wel eentje die waarde toevoegt in hun leven.

Dat is waar communicatie in mijn ogen om draait. Het dient er niet voor om mensen te overschreeuwen, maar om te informeren en mensen te faciliteren in hun keuze. Het dient ervoor om het hele, volledige verhaal te vertellen. Zonder dubbele bodem, zonder kleine lettertjes. En dat verhaal, dat moet zeker verteld!

Terug naar overzicht

Karen van der Vorst

Dit artikel is geschreven door Karen van der Vorst, freelance communicatieadviseur van Vorstelijk Werk. Het is afkomstig uit het e-zine. Meer informatie: http://vorstelijkwerk.nl/gratis-communicatietips. Volg haar op Twitter via @vorstelijkwerk

Lees hieronder nog meer blogs van Karen:

Meer blogs van Karen van der Vorst

17 juni 2014

Een vlotte babbel

21 mei 2014

De kracht van de referentie

18 februari 2014

Waarom eigenlijk een kernboodschap?

23 januari 2014

Welke communicatiemiddelen voor jou het beste werken..

30 september 2013

Kernwaarden als basis van je communicatie

Toon alles...

 
   

x

Bedankt voor je interesse in deze download. Wij hebben deze download beschikbaar gesteld via zzpmodelovereenkomsten.nl, je kunt jezelf daar gratis aanmelden, online het model invullen, online ondertekenen en bewaren. Klik hier om jezelf gratis aan te melden.
Volg deze link om het door jouw opgevraagde item in te kunnen zien.

Om een bestand te kunnen downloaden of in te kunnen zien, moet je ingelogd zijn. Login of registreer jezelf gratis!
Log in om de download te openen.
Vul onderstaand jouw mailadres in en ga akkoord met de voorwaarden om jouw download te kunnen openen.