gasten online
Registreer en profiteer!
Ik wil starten
Stappenplan
 

Breng je doelgroep in kaart

4 april 2013

Als je je doelstellingen in kaart heb gebracht, is het tijd te gaan kijken naar je doelgroep. Vaak is er binnen een organisatie geen sprake van een doelgroep, maar van een aantal verschillende doelgroepen. De belangrijkste hiervan is waarschijnlijk je klant, ofwel: degene die jouw producten of diensten koopt.

Maar wat dacht je van een leverancier, die in belangrijke mate de kwaliteit van je product bepaalt? Of in het geval van maatschappelijke issues: overheid die verantwoordelijk is voor wetgeving die voor jou van invloed kan zijn?

Het is handig te weten wat je belangrijkste doelgroepen zijn. Dus mijn vraag is: heb jij je verschillende doelgroepen wel eens goed voor jezelf op papier gezet? Zo nee, lees dan snel verder hoe je dit het beste kunt doen.

Doelgroepsegmentatie

Inzicht in je doelgroepen geeft inzicht in je werkveld. Het geeft je ook focus aan welke doelgroepen je het meeste aandacht moet geven om verder te komen. De behoeftes van verschillende doelgroepen in kaart brengen heet met een mooi woord doelgroepsegmentatie. Dit betekent dat je je doelgroep opsplitst in verschillende categorieën, die elk verschillende behoeften hebben. Vaak zijn deze ook op verschillende niveaus aan je bedrijf verbonden.

Communiceer op maat

Idealiter wil je je boodschap voor iedereen zo persoonlijk mogelijk, dus op maat, maken. Ik pleit ook altijd voor een zo persoonlijk mogelijke aanpak. Maar in de praktijk is het vaak lastig tijd te maken om iedereen persoonlijk te woord te staan. En soms is het ook helemaal niet nodig. Om je doelgroepen zo goed mogelijk te bedienen, kun je gebruik maken van deze doelgroepsegmentatie.

Omdat elk doelgroepsegment andere kenmerken en behoeften heeft, kun je binnen die specifieke groep op maat communiceren. Bijvoorbeeld via een doelgroepspecifieke website of e-zine. Op die manier kun je toch aan de (informatie)behoeften van je doelgroep voldoen. En je doelgroep aan je binden.

TIP Als je het lastig vindt je doelgroepen in kaart te brengen, start dan met personen uit je netwerk en abstraheer deze naar een categorie (klant/leverancier/pers/medewerkers/branche-organisatie/gemeente/rijksoverheid etc.). Loop je contacten via LinkedIn of je ouderwetse visitekaartjes eens door om een volledig beeld te krijgen.

Focus

Als je alle doelgroepen in je werkveld in kaart hebt gebracht, is het tijd de belangrijkste doelgroepen te bepalen. Kies er maximaal 3 uit waar je het komende jaar de focus op legt. Bedenk bij het maken van je keuze welke doelgroepen het grootste invloed hebben op jouw werk of waar je het meeste waarde aan hecht.

Terug naar overzicht

Karen van der Vorst

Dit artikel is geschreven door Karen van der Vorst, freelance communicatieadviseur van Vorstelijk Werk. Het is afkomstig uit het e-zine. Meer informatie: http://vorstelijkwerk.nl/gratis-communicatietips. Volg haar op Twitter via @vorstelijkwerk

Lees hieronder nog meer blogs van Karen:

Meer blogs van Karen van der Vorst

17 juni 2014

Een vlotte babbel

21 mei 2014

De kracht van de referentie

18 februari 2014

Waarom eigenlijk een kernboodschap?

23 januari 2014

Welke communicatiemiddelen voor jou het beste werken..

3 december 2013

Communicatie of manipulatie? That’s the question

Toon alles...

 
   

x

Bedankt voor je interesse in deze download. Wij hebben deze download beschikbaar gesteld via zzpmodelovereenkomsten.nl, je kunt jezelf daar gratis aanmelden, online het model invullen, online ondertekenen en bewaren. Klik hier om jezelf gratis aan te melden.
Volg deze link om het door jouw opgevraagde item in te kunnen zien.

Om een bestand te kunnen downloaden of in te kunnen zien, moet je ingelogd zijn. Login of registreer jezelf gratis!
Log in om de download te openen.
Vul onderstaand jouw mailadres in en ga akkoord met de voorwaarden om jouw download te kunnen openen.