• Laatste update:
  • Plaatsingsdatum:

3 tips: fris je communicatie op en bereik je doelgroep eindelijk écht

Vraag je je regelmatig af of jouw communicatie met je doelgroep wel effectief is? Denk aan je website, je nieuwsbrief maar ook je elevator pitch of visitekaartje… Lees snel door. Met deze 3 tips ontdek je zelf of jouw communicatie beter kan.

Ik heb de tips geschreven in vraagvorm en niet voor niets. Het is de bedoeling dat je je communicatiemiddelen in gedachten neemt en jezelf deze 3 vragen stelt. Geef je op de vragen 1 of meerdere keren ‘nee’ als antwoord? Dan is het tijd om je communicatie een voorjaars-opfrisbeurt te geven.

  1. Richt jij je met jouw product of dienst op een specifieke, duidelijk afgebakende, doelgroep? (Schrijf JA als antwoord op)
    Of heb jij je doelgroep bewust zo breed mogelijk gehouden, omdat je hoopt daarmee geen klant te missen en zo veel mogelijk omzet binnen te halen? (schrijf NEE als antwoord op)

    Toelichting: hoe meer focus in je doelgroep, hoe beter je ook je communicatie-boodschap kunt afstemmen op die specifieke doelgroep. Dit zorgt er weer voor dat je doelgroep zich écht aangesproken voelt en zal horen wat je te bieden hebt.

  2. Spreek jij in je communicatie-boodschap vooral over jouw doelgroep en het probleem(behoefte) waarmee deze kampt? (Schrijf JA als antwoord op)
    Of ontdek je nu dat jij in je communicatie-boodschap vooral praat over jouw bedrijf, jijzelf als ondernemer en jouw producten of diensten? (Schrijf NEE als antwoord op)

    Toelichting: wanneer je de aandacht wil trekken van je doelgroep (en welke ondernemer wil dat niet?), dan moet je in je communicatie inspelen op diens behoefte of probleem. Omschrijf het en geef aan op welke manier jouw product of dienst dit probleem kan oplossen/behoefte kan invullen. (Praat over voordelen voor de klant: what’s in it for them?)

  3. Houd je je teksten kort en krachtig en zorg je voor pakkende tussenkoppen? (Schrijf JA als antwoord op)
    Of vind je het maar lastig om dat wat je wilt vertellen, ook beknopt en pakkend op te schrijven? Eindig jij altijd met een lange lap tekst en weet je niet hoe je dat goed kunt inkorten? (Schrijf NEE als antwoord op)

    Toelichting: effectieve communicatie betekent helder schrijven. Kort, duidelijk en overtuigend. Het is ook de kunst van het schrappen, zodat de meest belangrijke boodschap overblijft. Makkelijker gezegd dan gedaan…

Kijk nu naar je antwoorden. Heb jij één of meer keren NEE opgeschreven? Geef je communicatie dan nu een voorjaars-opfrisbeurt. En maak je communicatiemiddelen wél effectief. Houd deze weblog in de gaten, de komende weken krijg je meer tips. Je leert welke (vaak GRATIS) communicatiemiddelen je als zzp’er écht nodig hebt en hoe je ze effectief kunt inzetten. Zodat geen klant meer aan je deur voorbij gaat!

Blogs

ZZP Agenda

oktober
04
oktober
07
Terug naar overzicht
Manuella Slof

Manuella Slof

Manuella Slof is communicatiecoach voor zzp’ers. Ze leert hen helder te communiceren met hun doelgroep, waardoor ze geen klanten meer hoeven te missen. Schrijf je in voor haar gratis e-zine met tips voor meer klanten. Kijk op www.studiomooon.nl, volg op Twitter via @studiomooon of word fan van haar Facebook pagina.

StudioMOOON wordt aanbevolen door www.ikwordzzper.nl, dé site voor startende en groeiende zzp’ers in Nederland en België.