• Laatste update:
  • Plaatsingsdatum:

zzp'ers missen omzet en winst door onderschatting mogelijkheden ICT en internet

Kleine ondernemingen tot 50 medewerkers en ZZP’ers besteden geen tijd aan scholing op het gebied van ICT, internet of sociale media. Dit blijkt uit onderzoek van EIM in opdracht van Digivaardig & Digiveilig.

Kleine ondernemingen tot 50 medewerkers en ZZP’ers besteden geen tijd aan scholing op het gebied van ICT, internet of sociale media. Dit blijkt uit onderzoek van EIM in opdracht van Digivaardig & Digiveilig.

Volgens een groot deel van de Nederlandse ondernemers kosten cursussen, trainingen en opleidingen alleen maar tijd en geld, zijn de kosten niet terug te verdienen en is het volgens 68% van de ondernemers vooral onnodig om aan (bij)scholing te doen. Digivaardig & Digiveilig noemt de uitkomsten ‘zonde en riskant’. Marjolijn Bonthuis, programmaverantwoordelijke voor Digivaardig & Digiveilig: “ICT, internet en sociale media bieden kleine ondernemers innovatieve kansen voor extra omzet en winst. Direct toepasbare kennis en vaardigheden zijn daarvoor essentieel.”

Marjolijn Bonthuis: “ICT trainingen leveren MKB ondernemers waardevolle kennis en vaardigheden op, maar kosten ook tijd en geld. In termen van omzet is investeren in ICT kennis en vaardigheden termen toch heel efficiënt. 37% van de ondernemers die sociale media inzetten, genereren daarmee extra omzet, 13% zelfs meer dan 10%. In de huidige economische tijd, lijkt me dit omzet die je niet wilt laten liggen. Heel zonde en onbegrijpelijk dat veel ondernemers dat niet inzien.” Volgens Bonthuis moeten cursussen en trainingen vooral bestaan uit kennis die direct kan worden toegepast: “Kleine ondernemers en ZZP’ers denken per definitie praktisch. Uit ons onderzoek blijkt dat 54% ICT cursussen of opleidingen wil volgen als de kennis die ze opdoen direct toepasbaar kan worden gemaakt. Een absolute voorwaarde dus voor iedere ICT, internet of sociale media cursus.”

Sociale media
Gemiddeld geven kleine ondernemers hun sociale media inzet het rapportcijfer 6.5. Ruim driekwart (77%) van de kleine MKB’ers en ZZP’ers gebruikt Facebook, Linkedin of Twitter niet voor zakelijke doeleinden. 38% van de ondernemers doet dat niet omdat ze al zeggen voldoende klanten te hebben. En een kwart omdat ze hun doelgroep niet geschikt vinden om via sociale media te bereiken. Marjolijn Bonthuis denkt dat ondernemers zich nauwelijks een voorstelling kunnen maken van de kansen die sociale media voor hun onderneming kunnen bieden: “Slechts 1 op de 10 kleine ondernemers overweegt om sociale media in te zetten. Bijna 90% doet dat niet eens, terwijl er talloze voorbeelden zijn van ZZP’ers en kleine ondernemers die razend succesvol zijn geworden met behulp van sociale media. Het kan bijvoorbeeld ook tijdwinst opleveren waardoor bestaande klanten meer aandacht kunnen krijgen. Het is de kunst om deze media, maar ook internet, creatief praktisch in te zetten omdat ze mogelijkheden bieden om direct en interactief met klanten om te gaan, producten te verkopen of diensten aan te bieden.”

Over Digivaardig & Digiveilig
Digivaardig & Digiveilig is een samenwerkingsverband tussen bedrijfsleven, overheid en maatschappelijke organisaties om de digitale vaardigheid van de Nederlandse (beroeps)bevolking te vergroten en tevens om het vertrouwen in ICT en internet te bevorderen door het vergroten van de digitale veiligheid. Het programma wordt gesteund door het ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie, de Europese Commissie en diverse bedrijven (KPN, UPC, NVB, IBM, SIDN en Ziggo). Meer informatie is te vinden op www.digivaardigdigiveilig.nl.

Noot redactie: p.s. bij ons krijg je 5% korting op www.icttrainingen.nl

Blogs

ZZP Agenda