• Laatste update:
  • Plaatsingsdatum:

'Zijn netwerkorganisaties serieus te nemen als bedrijfstak?'

Er zijn vele (in de zoekgids hebben wij er 2.100 verzameld) prachtige netwerkinitiatieven in Nederland. Hoe komt het toch dat je er zo weinig over leest in de landelijke en regionale media?  Zowel het Centraal Bureau voor de Statistiek als de Kamer van Koophandel zien de netwerkorganisatie niet als volwaardige branche, als je probeert marktinformatie te verzamelen. En dat terwijl onze economie op zowel kennis- als omzetniveau niet zonder deze tak van sport kan draaien!

Er zijn vele (in de zoekgids hebben wij er 2.100 verzameld) prachtige netwerkinitiatieven in Nederland. Hoe komt het toch dat je er zo weinig over leest in de landelijke en regionale media?  Zowel het Centraal Bureau voor de Statistiek als de Kamer van Koophandel zien de netwerkorganisatie niet als volwaardige branche, als je probeert marktinformatie te verzamelen. En dat terwijl onze economie op zowel kennis- als omzetniveau niet zonder deze tak van sport kan draaien!

Netwerken Wellicht ligt het aan de houding van de netwerkorganisaties zelf. Investeren netwerken als professionele organisaties in marketing of zijn ze volledig afhankelijk van mond tot mond reclame en giften van de leden en lokale media? Hoe goed wordt er gekeken naar de wensen en behoeften van de leden zelf? Is de organisatie in staat om op dynamische wijze deze vraag te beantwoorden? Hoeveel tijd investeert men in concurrentieanalyses? Hoe blijft je onderscheidend van andere netwerkorganisaties? Kortom, in hoeverre vindt er marktwerking plaats. Of blijven we als veredelde feestcommissie gezellige borrels en presentaties organiseren en zien we wel wat er van komt.

Zijn de bezoekers hier debet aan? Ik zie dat veel ondernemers die businessclubs en ondernemersverengingen bezoeken, vaak slecht voorbereiden (doelstelling / keuze netwerk) en het meer zien als een schot hagel wat potentieel kan opleveren. De ontspanningsfactor is in ieder geval gegarandeerd. Ondanks de vele inspanningen van de organisatoren ten spijt, komen veel werkgevers en werknemers thuis met een leeg gevoel. De oorzaak wordt dan vaak neergelegd bij het netwerk. En niet bij zichzelf.

Of ligt het aan beide kampen. Veel ondernemers zijn lid van een branche- of beroepsorganisatie. Waarom? Omdat het moet, als het lid überhaupt zijn professie wilt uitoefenen.

Nu zijn de bovenstaande alinea's natuurlijk wel extreem en zwart-wit. Gelukkig zijn er vele uitzonderingen op de regel. En gezien de economie is de noodzaak ook wel aanwezig. Maar toch zit in bovenstaande uitspraken een kern van waarheid. Daarom ben ik gestart met Netwerkgids Nederland, om het vak netwerken en de bijbehorende organisaties de aandacht te geven die zij verdienen. Als intermediair tussen de bezoeker en organisator hoop ik  te stimuleren en te promoten zodat deze fantastische branche op een nog hoger niveau komt te staan. De komende jaren ga ik graag de discussie, maar vooral de samenwerking aan om deze doelen te behalen.

Door: Rens Tanis

Blogs

ZZP Agenda

Terug naar overzicht

Rens Tanis

Rens Tanis is de oprichter van Netwerk Gids Nederland en zet zich in om het vak Netwerken te innoveren en stimuleren. 

Lees hieronder meer blogs van Rens: