gasten online
Registreer en profiteer!
 

Wat is de beste prijs voor jouw product?

15 oktober 2013

Twijfel jij als startende ondernemers ook vaak over de prijs van je product of dienst? Een potentiële klant haakt af waardoor je denkt ‘Is mijn prijs te hoog?’. Of een andere klant gaat zonder discussie akkoord waardoor je weer denkt ‘Mijn prijs is veel te laag!’.

Er bestaat geen ijzeren formule waarmee je je prijs kunt berekenen. Maar er zijn wel een paar factoren waar je rekening mee kunt houden.

1. Resultaat

Dit ligt natuurlijk het meest voor de hand. Je klant wil een goedwerkend product, een oplossing voor zijn probleem, foto’s voor op de website, of een leuk cadeau voor een jarige vriend(in).

2. Bewondering

Een klant zal sneller en vaker iets van je kopen als hij een soort bewondering voor je voelt. Hij ziet dat je expert bent. Of dat je soms iets extra doet, zonder over geld te praten. Of je hebt idealen die een duidelijk effect hebben op je werken en leven. 

3. Doelgroep

Je prijs is natuurlijk ook afhankelijk van je doelgroep. Welke prijs is voor jouw doelgroep acceptabel en normaal? Dat kun je alleen maar ontdekken door marktonderzoek. Dat kan heel simpel door bestaande klanten een paar vragen te stellen. Hierbij is het wel de kunst om het resultaat duidelijk te communiceren.

4. Kwaliteit

Kwaliteit is zo goed als de klant het ervaart. Eén van mijn kwaliteiten is het provocatief coachen. Een klant die niet zijn eigen denk- en handelwijze wil onderzoeken en veranderen heeft daar echter geen boodschap aan. Het goed communiceren van de kwaliteit die aansluit bij de vraag van je klant maakt het makkelijker je richtprijs te verhogen.

5. Imago

Hoewel een klant in beginsel zo weinig mogelijk wil betalen kan een (te) lage prijs het beeld oproepen dat de kwaliteit slecht is. En dat imago wil natuurlijk geen enkele ondernemer.

6. Concurrentie

Bedenk dat je klant altijd je prijs zal vergelijken met die van de concurrent. Houd zelf dus ook je concurrent in de gaten. Een te hoge prijs schrikt af, tenzij meteen duidelijk is welke extra kwaliteit je levert ten opzichte van de concurrentie.

Wat ik zelf overigens heel spannend vind is werken op basis van ‘waardebepaling achteraf’. Hierbij bepaalt de klant achteraf hoeveel het bereikte resultaat hem waard is.

Terug naar overzicht

Gesuino Poddighe

Gesuino Poddighe helpt (startende) zelfstandige professionals die af willen van onnodige zorgen over geld, tijd, werk of klanten.

Je kunt hem volgen op Twitter via @gespadvies of op Facebook.

Download het gratis E-Book Ontdek de Missie van je Zaak! op de website van Gesp Ondernemersadvies. Dit artikel wordt ook gepubliceerd in Relax! het eZine voor ondernemers die geld willen verdienen zonder stress.

Meer blogs van Gesuino Poddighe

2 juni 2014

Je doel formuleren in vijf vragen

6 mei 2014

De frustratie van je to-do lijst

1 april 2014

Neem eens een Internetvrije dag (of twee)

12 maart 2014

Wat kun jij leren van een Braziliaanse kiloknaller?

6 februari 2014

In acht stappen van Missie naar Resultaatgericht Ondernemen

Toon alles...

 
   

x

Bedankt voor je interesse in deze download. Wij hebben deze download beschikbaar gesteld via zzpmodelovereenkomsten.nl, je kunt jezelf daar gratis aanmelden, online het model invullen, online ondertekenen en bewaren. Klik hier om jezelf gratis aan te melden.
Volg deze link om het door jouw opgevraagde item in te kunnen zien.

Om een bestand te kunnen downloaden of in te kunnen zien, moet je ingelogd zijn. Login of registreer jezelf gratis!
Log in om de download te openen.
Vul onderstaand jouw mailadres in en ga akkoord met de voorwaarden om jouw download te kunnen openen.