• Laatste update:
  • Plaatsingsdatum:

Waarom zzp'ers juist sterker tevoorschijn zullen komen uit de coronacrisis

Er wordt zoveel gezegd, gespeculeerd, geklaagd en gedramatiseerd over zzp’ers in coronatijd, dat het me een goed idee leek om alle informatie eens te bundelen en te filteren. Conclusie: de huidige pijn is tijdelijk, na de crisis zullen organisaties nog meer dan daarvoor willen steunen op een flexibele schil van onafhankelijke specialisten.

Disclaimer: Deze bijdrage is geschreven vanuit mijn ervaring in de wereld van marketing en communicatie, maar is waarschijnlijk ook van toepassing op andere markten waarin zzp'ers of freelancers een belangrijke rol spelen.

Bijna elke crisis – en daar lijken we nu wel weer op af te stevenen - volgt dezelfde stapjes.

1. Freelance-stop

Bureaus en organisaties zetten een rem op externe kosten. Het is dan ook geen wonder dat zzp’ers als eerste wat meer vrije dagen hebben.

2. Saneren en fuseren

Om kosten nog verder te drukken gaan bureaus en organisaties daarna snijden in vaste krachten. Zo kondigde de wereldwijde bureaugroep WPP al in maart aan om € 900 miljoen te gaan besparen. IPG liet in april weten dat er ontslagrondes volgen.

3. Spoedjes en piekjes

Door het snijden in personeel kunnen bureaus en organisaties hun communicatie spoedjes en piekjes niet meer op de gebruikelijke manier oplossen. Dus bellen ze de freelancers. En dan vooral de freelancers die al wat langer meedraaien en meteen kunnen leveren.

"We are very protective of our team and won’t hire someone unless we can commit to them for the long haul. So, during these uncertain times hiring freelancers to augment our team makes even more sense.”

4. Communicatiebudget moet op!

Organisaties krijgen elk jaar een communicatiebudget. Dat moeten ze voor 31 december opmaken. Kans is dus groot dat er in Q2 en Q3 een enorme inhaalslag komt. Maar we durven nog geen vaste contacten of vaste bureaus in te schakelen. Dus bellen we de zzp’ers.

5. We gaan weer aannemen!

De recessie loopt op zijn einde. Er stroomt weer meer geld binnen bij bureaus en organisaties. En dan gaan ze altijd weer vast personeel aannemen. Met als gevolg dat de zzp’ers even uit kunnen rusten van stap 3 en 4.

De vraag is echter of stap 5 er deze keer wel gaat komen. Met alle sluimerende trends in de bureauwereld van de laatste jaren - traditionele modellen hebben het moeilijk / freelance wint steeds meer terrein / toename van in-house agencies -  en de voorspellingen van de laatste weken, vermoed ik dat de meeste bureaus en organisaties niet meer massaal kiezen voor vast personeel, maar blijven werken met een flexibele schil van onafhankelijke specialisten.

Een paar artikelen die ik heb gevonden:

Kleine in-house oplossing met externe schil van specialisten: lees hier en hier.

Corona gaat freelance een enorme boost geven: lees hier.

Einde van het traditionele agency model: lees hier en hier

Zelfstandig biedt meer zekerheid dan vast: lees hier.

Werken met onafhankelijke specialisten heeft toekomst: lees hier, hier, hier en hier.

Organisaties staan sneller open voor externe leveranciers: lees hier en hier.

Blogs

ZZP Agenda

Terug naar overzicht
Pascal Boogaert

Pascal Boogaert

Pascal Boogaert (1969) is na een lange loopbaan als zzp copywriter sinds twee jaar actief als bemiddelaar tussen opdrachtgevers en zzp'er in marketing en communicatie met www.pascalsangels.com Pascal is tevens de auteur van het boek www.vogelvrijboek.nl met wijze levenslessen van zzp'ers.