gasten online
Registreer en profiteer!
Ik wil starten
Stappenplan
 

Om zakelijk te groeien dien je je blinde vlek te doorbreken

26 mei 2015

Hoe bereik je als ondernemer wat je echt wilt? Dus enerzijds je bedrijfsdoelstellingen zoals omzet, klanten en winst en anderzijds je persoonlijke doelstellingen als plezier, rust en ontspanning? Het wemelt van de goede adviezen, maar welk advies levert nu duurzame groei op? Een oplossing die echt een verschil gaat maken, waarbij je zeker weet dat je op het juiste spoor zit?

Hoe bereik je als ondernemer wat je echt wilt? Dus enerzijds je bedrijfsdoelstellingen zoals omzet, klanten en winst en anderzijds je persoonlijke doelstellingen als plezier, rust en ontspanning? Het wemelt van de goede adviezen, maar welk advies levert nu duurzame groei op? Een oplossing die echt een verschil gaat maken, waarbij je zeker weet dat je op het juiste spoor zit?

Ik weet inmiddels na 13 jaar ondernemen dat het makkelijk adviseren is aan de zijlijn. Een ander ziet precies wat je beter en anders kunt doen. Maar de oplossing zit nooit alleen in meer doen. Het is jouw mindset en onderliggende overtuigingen die bepalend zijn voor de keuzes die je maakt en daarmee de resultaten die je bereikt.

Je houdt zelf je ontwikkeling tegen
Laat ik wat voorbeelden noemen. Je bent al een tijdje op zoek hoe je je omzet verhoogt. Je hebt mooie opdrachten, maar je hebt eigenlijk altijd te weinig tijd om de kwaliteit te leveren die je in je hebt. Omdat je weet dat je altijd net niet het optimale kan leveren, durf je niet meer geld te vragen. Je zit vast in een cyclus van te weinig geld vragen, te weinig tijd nemen, te weinig kwaliteit leveren, niet helemaal tevreden zijn, waardoor je je niet goed genoeg voelt om meer geld te vragen.

Andere cyclus kan zijn dat je graag integer bent en super goed gevonden wordt. Je staat altijd klaar voor je klanten, geeft al veel advies weg in je eerste gesprek en wil ze ook niet te veel geld vragen, zodat ze makkelijk ja zeggen tegen jouw aanbod. Je denkt misschien wel dat als je klanten tevreden zijn, ze jou wel gaan aanraden en dan groei je vanzelf wel naar een hogere omzet. Ook in dit geval is de kans groot dat je het averechtse effect blijft bereiken: nieuwe klanten blijven uit: immers van wie weinig vraagt, wordt ook weinig waarde verwacht.

In beide voorbeelden gaat er niets veranderen als je je eigen blinde vlek niet doorbreekt.

Vind je blinde vlek

Wil je doorgroeien, ga dan op zoek naar wat jij hebt te doorbreken zodat je weer gaat bereiken wat je wilt. Want jij geeft richting en creëert zelf het resultaat. Of je nu persoonlijk wilt groeien naar meer lol in je werk, meer tijd of rust. Of je bedrijfsresultaten wilt verhogen: klanten, omzet en winst. De resultaten die jij nu boekt zijn het gevolg van jouw overtuigingen en kijk op zaken. Dus wil je een ander resultaat, wat echt verschil maakt op de lange termijn, vraag hulp om jouw blinde vlek bloot te leggen. Doe je dat niet, dan blijf je onbewust meer van hetzelfde creëren.

Meer doen van hetzelfde helpt niet

Adviezen en oplossingen om te groeien zijn er genoeg. Zo kun je je marketing boodschap veranderen, meer acquisitie doen, je prijs verhogen, minder uren werken, allemaal goed bedoelde adviezen. Maar als het niet vanuit je tenen komt, dan is het een kunstje dat misschien alleen op de korte termijn helpt. Als jij echter hardnekkig aanloopt tegen dezelfde symptomen en je maar niet bereikt wat je wilt zijn, dan zijn dat tekens dat jouw inzet en keuzes niet kloppen met de uitkomsten die je wilt. Je kunt harder gaan werken, maar beter is het om in te zien dat jij jouw visie moet doorbreken zodat je inziet hoe jij zelf je ontwikkeling tegenhoudt. En eenmaal jouw visie doorbroken dan is het kiezen van de juiste oplossing niet zo spannend meer.

Je doet het geweldig

Zijn blinde vlekken erg. Welnee dat heet groei. En groeien gaat in fasen. Waar je de ene periode het gevoel hebt dat je het geweldig doet en blij bent met de resultaten die je boekt, kom je vanzelf in een volgende fase dat je verder wilt. Dan is het tijd om door te groeien. Het moment is daar, wanneer je ontevreden bent over je werk, de resultaten of je omstandigheden. De oorzaak kan zijn dat jij gegroeid bent of dat de omstandigheden zijn veranderd. Wat het ook is, zie het als uitdaging maar blijf trots op wat je tot dusverre hebt gerealiseerd.

Durf te falen

Het zijn juist die strubbelingen en tegenslagen waar je inzichten uit haalt. Zonder falen is er ook geen groei. Als je niets of weinig doet, niets probeert, binnen je comfort zone blijft, zul je minder falen. Maar dus ook minder groeien. Bereik je niet wat je wilt, zit het tegen, wees dan blij want dan heb je weer een aanleiding om een groeistap te zetten. Ga niet harder trekken, zoek niet alleen naar oplossingen, maar zoek het in jouw kijk op zaken als ondernemer. Vraag hulp bij je proces. Want het heet niet voor niets je blinde vlek. Zou je namelijk zelf kunnen zien wat jou remt, dan zou je dit allang opgelost hebben. En als het weer klopt kun je als een tierelier vooruit. Dan weet je wat de juiste keuzes zijn. Dan kun je met je nieuwe inzichten echt een stap maken. Groei volgt als jijzelf weer een stap bent gegroeid.

Wil jij zakelijk groeien?

Vanuit mijn Platform Zakelijke Groei verzorg ik regelmatige programma’s om je te helpen groeien. In juni 2015 zelfs een die helemaal gericht is op het doorbreken van wat jou remt, je blinde vlek. Kijk voor meer informatie op mijn website.

Terug naar overzicht

Madelon Dik

Madelon Dik is groeicoach en spreker. Met haar bedrijf Groei helpt Madelon je meer resultaat te behalen met een strategie die bij je past. Haar motto: In het midden van de trampoline spring je het makkelijkst, het lekkerst en het hoogst.

In 2012 kwam haar boek Groei doe-het-zelf uit. Daarin ontdek je als zzp'er in zeven stappen wat je echt wilt en wat je talent is. En hoe je dit vertaalt naar je bedrijf en een strategie waarmee je maximaal winst behaalt.

Volg haar op Twitter: @madelondik en bekijk haar website: www.madelondik.nl

Meer blogs van Madelon Dik

25 juni 2015

Stap uit de gouden kooi

30 april 2015

Vijf tips om jouw zakelijke sprong te maken

26 maart 2015

Ethische bom

25 februari 2015

Stagnatie is een kans

29 januari 2015

Hoe bereik je waar je naar verlangt?

Toon alles...

 
   

x

Bedankt voor je interesse in deze download. Wij hebben deze download beschikbaar gesteld via zzpmodelovereenkomsten.nl, je kunt jezelf daar gratis aanmelden, online het model invullen, online ondertekenen en bewaren. Klik hier om jezelf gratis aan te melden.
Volg deze link om het door jouw opgevraagde item in te kunnen zien.

Om een bestand te kunnen downloaden of in te kunnen zien, moet je ingelogd zijn. Login of registreer jezelf gratis!
Log in om de download te openen.
Vul onderstaand jouw mailadres in en ga akkoord met de voorwaarden om jouw download te kunnen openen.