gasten online
Registreer en profiteer!
 

Kernwaarden als basis van je communicatie

30 september 2013

Kernwaarden zijn eigenlijk het DNA van je organisatie. Ze bepalen niet alleen de basis van je producten of diensten, maar ook van je communicatie. Het geeft aan op welke manier je jezelf presenteert aan de wereld en wat je uniek maakt. Het zorgt ervoor dat klanten specifiek voor jouw producten of diensten kiezen en niet voor iets of iemand anders. Door kernwaarden voor je communicatie te formuleren, zorg je voor een helder en consistent verhaal.

Hoe bepaal je je kernwaarden?

Om je communicatie helder en duidelijk neer te zetten, is het belangrijk jouw unieke mix van kernwaarden te bepalen. Deze ontstaat uit een wisselwerking tussen:

  1. jouw organisatie, producten & diensten
  2. je concurrenten
  3. de behoeften van je klanten

Om je kernwaarden te bepalen, kun je dus die drie elementen aan nader onderzoek onderwerpen. Daarnaast is het belangrijk ook te kijken naar de wisselwerking tussen de elementen. Je kunt hiervoor de volgende tips gebruiken:

Je organisatie, producten & diensten

  • Breng de kernwaarden van je organisatie in kaart. Die vind je meestal terug in de missie, visie en organisatiedoelstellingen.
  • Bekijk je producten/dienstenaanbod eens door de bril van deze kernwaarden. Sluiten deze goed aan? Worden de kernwaarden ‘nageleefd’? Is het tijd om het product/dienstenaanbod op bepaalde punten aan te passen?
  • Voor de zzp’er: Maak eens een overzicht van jouw unieke kwaliteiten. Vraag ook je omgeving eens naar sterke punten in je werkwijze.

Je klanten

  • Bekijk wat de behoeften zijn van je klant: gaat het hem primair om kwaliteit, prijs of bijvoorbeeld totale ontzorging? Hoe verhoudt zich dit tot de organisatie-kernwaarden?
  • Vraag bestaande klanten waarom ze graag zaken met jou doen en niet met iemand anders.
  • Bekijk of en op welke manier in communicatie met klanten de kernwaarden op dit moment vertaald worden.

Je concurrenten

Check de websites en andere communicatiemiddelen van je concurrenten. Niet alleen op tekst en beeld, maar kijk bijvoorbeeld ook eens naar hun werkwijze. Want onderscheidend vermogen kan hem ook in service of aanpak zitten.

Wisselwerking

Niet elke kernwaarde kun je direct in je communicatie gebruiken. Bijvoorbeeld omdat de terminologie te abstract is of omdat hij niet naadloos aansluit bij je doelgroep. Juist in de wisselwerking tussen de drie besproken elementen abstraheer je vanuit je organisatiekernwaarden de juiste mix voor in je communicatie.
Kies als basis niet meer dan vijf kernwaarden. Zorg ervoor dat die dienen als basis voor al je communicatie. Dat geeft je doelgroepen helderheid en duidelijkheid. Want dat is in deze informatiesamenleving misschien wel de belangrijkste voorwaarde om je communicatie te laten slagen.

De volgende keer in dit blog: hoe je snel en simpel een digitale nieuwsbrief opzet

Heb je vragen over dit onderwerp of wil je advies?

Terug naar overzicht

Karen van der Vorst

Dit artikel is geschreven door Karen van der Vorst, freelance communicatieadviseur van Vorstelijk Werk. Het is afkomstig uit het e-zine. Meer informatie: http://vorstelijkwerk.nl/gratis-communicatietips. Volg haar op Twitter via @vorstelijkwerk

Lees hieronder nog meer blogs van Karen:

Meer blogs van Karen van der Vorst

17 juni 2014

Een vlotte babbel

21 mei 2014

De kracht van de referentie

18 februari 2014

Waarom eigenlijk een kernboodschap?

23 januari 2014

Welke communicatiemiddelen voor jou het beste werken..

3 december 2013

Communicatie of manipulatie? That’s the question

Toon alles...

 
   

x

Bedankt voor je interesse in deze download. Wij hebben deze download beschikbaar gesteld via zzpmodelovereenkomsten.nl, je kunt jezelf daar gratis aanmelden, online het model invullen, online ondertekenen en bewaren. Klik hier om jezelf gratis aan te melden.
Volg deze link om het door jouw opgevraagde item in te kunnen zien.

Om een bestand te kunnen downloaden of in te kunnen zien, moet je ingelogd zijn. Login of registreer jezelf gratis!
Log in om de download te openen.
Vul onderstaand jouw mailadres in en ga akkoord met de voorwaarden om jouw download te kunnen openen.