gasten online
Registreer en profiteer!
 

Hoe heurt het eigenlijk op LinkedIn?

4 juli 2013

Natuurlijk heb jij ook een LinkedIn-profiel met een flitsende foto, een up-to-date cv en een paar mooie aanbevelingen. LinkedIn is immers het grootste online adressenboek van Nederland. En dus voegt heel Nederland iedereen die maar wil toe aan zijn of haar netwerk, en vraagt het zonder schroom om aanbevelingen. De Tiburgse ondernemer Richard Engelfriet vindt dat maar niets en geeft een stoomcursus LinkedIn-etiquette. Oftewel: hoe heurt het eigenlijk op LinkedIn?

Zo heurt het: uitnodigen doe je persoonlijk

Als je iemand wilt toevoegen aan je netwerk op LinkedIn, moet je die persoon daarvoor uitnodigen. Gek genoeg doen de meeste LinkedIn-gebruikers dat met de standaardtekst: ‘I’d like to add you to my network’. Ik vind dat altijd erg onbeleefd en onpersoonlijk. Als je naar een borrel gaat om nu eindelijk eens meneer Jansen te ontmoeten, dan mag ik toch hopen dat je het gesprek toch ook niet opent met ‘I’d like to add you to my network’? Dan stel je jezelf toch ook even netjes voor, en geef je aan waarom je zo graag met meneer Jansen wilt praten?

En daarom tikt een fatsoenlijke LinkedIn-gebruiker altijd een klein kattebelletje bij zijn uitnodigingen op LinkedIn: ‘Dag mijnheer Jansen. Wij spraken elkaar op het congres afgelopen woensdag, en ik zou u graag toevoegen aan mijn netwerk. Als u wilt, stuur ik u ook die link nog op naar die website waar we over spraken’. Dat is toch een kleine moeite? Deze manier van netwerken maakt het allemaal net even wat persoonlijker, en daarmee vergroot het de effectiviteit van het netwerken.

Zo heurt het: weiger anonieme uitnodigingen

Als je tip 1 toepast, kun je met tip 2 gelijk goed doorpakken. Als je zelf een invite ontvangt met de standaardtekst ‘I’d like to add you to my network’, negeer deze dan. Of stuur eerst een klein berichtje terug waarin je vraagt wie er aan de andere kant van de lijn zit, en waarom deze met jou wil linken. Ik doe dit al jaren en opmerkelijk genoeg krijg ik van ongeveer 80% geen enkele reactie terug. Als iemand zo weinig in mij wil investeren door niet eens een normale vraag te beantwoorden, waarom zou ik zo’n persoon dan toevoegen aan mijn netwerk? Ik vermoed dat dit dezelfde categorie mensen zijn die op borrels ook alleen maar op zoek zijn naar een zo groot mogelijke stapel visitekaartjes, in plaats van een fatsoenlijk gesprek.

Zo heurt het niet: Henk beveelt Marieke aan en Marieke beveelt Henk aan

Sommige mensen zijn zo hartstochtelijk op zoek naar aanbevelingen, dat ze een deal sluiten met mensen uit hun netwerk: ‘Als ik nou wat fraais over jou schrijf, schrijf jij dan ook wat leuks over mij?’. En vervolgens zien anderen dan in hun LinkedIn Update dat Henk Marieke aanbeveelt als een ‘resultaatgerichte teamplayer met lef’, en Marieke natuurlijk Henk een ‘buitengewoon prettige collega’ vindt. Hecht je dan nog enige waarde aan die woorden? Ik niet. We zijn toch geen apen die elkaars rug hoeven te vlooien?

Zo heurt het: aanbevelingen schrijf je voor leveranciers

Een aanbeveling schrijf je als je iemand hebt ingehuurd die jouw verwachtingen ruimschoots heeft overtroffen. Of als iemand iets heeft gedaan waarvan je diep onder de indruk bent. Beperk je daarbij wel tot mensen die voor een andere organisatie werken dan de jouwe. Anders krijgen je aanbevelingen zo’n ‘wij van WC-eend adviseren WC-eend’-geurtje. Tot slot is natuurlijk een absolute no-go dat je je baas of klant gaat lopen aanprijzen. Ik noem dat altijd een Camieltje doen, naar CDA’er Camiel Eurlings die op het beroemde ‘als u voor samenwerking met de PVV bent, bent u dus tegen de motie en steekt u de groene kaart met de blauwe kant naar voren op’-CDA-congres met tranen in zijn ogen Maxime Verhagen de lucht in prees. Alsjeblieft Camiel, we zijn toch niet in Noord-Korea? Als je zo verlegen zit om werk, plaats dan gewoon gewoon je cv op Monsterboard.

Zo heurt het: Aanbevelingen ontvang je – als je wilt hengelen ga je maar naar een visvijver

Een tijdje geleden ontving ik na afloop van een presentatie die ik had gegeven een spontane aanbeveling op LinkedIn. Ik stuurde de afzender een vriendelijk mailtje met een bedankje. Maar dat bleek niet te bedoeling. Het was voor de verzender de bedoeling dat ik hem weer een aanbeveling terug zou schrijven. Toen ik deze jongen mailde dat ik hem helemaal niet ken, kreeg ik een onthutsende reactie: ‘wat maakt dat nou uit?’.
 
Beste LinkedIn-vrinden, zo heurt het natuurlijk niet. Doe gewoon goed je best, en bedank mensen die een aanbeveling voor je schrijven. Als dat te weinig spontaan gebeurt, is het wellicht eens tijd voor een carrièreswitch.

Terug naar overzicht

Richard Engelfriet

Richard Engelfriet is dagvoorzitter, spreker, columnist, trainer, coach en mediator. In zijn vrije tijd zingt hij in coverband Rizotto. Volg hem op Twitter of bezoek zijn website voor meer over Richard.

Meer blogs van Richard Engelfriet

4 februari 2015

Ik vul geen enquête meer in!

17 november 2014

Start jouw eigen bedrijf voor minder dan 100 euro

18 augustus 2014

Zo belangrijk is jouw onderscheidend vermogen helemaal niet

14 juli 2014

Netwerken met passie

8 april 2014

Nee, ik wil geen verplicht pensioen!

Toon alles...

 
   

x

Bedankt voor je interesse in deze download. Wij hebben deze download beschikbaar gesteld via zzpmodelovereenkomsten.nl, je kunt jezelf daar gratis aanmelden, online het model invullen, online ondertekenen en bewaren. Klik hier om jezelf gratis aan te melden.
Volg deze link om het door jouw opgevraagde item in te kunnen zien.

Om een bestand te kunnen downloaden of in te kunnen zien, moet je ingelogd zijn. Login of registreer jezelf gratis!
Log in om de download te openen.
Vul onderstaand jouw mailadres in en ga akkoord met de voorwaarden om jouw download te kunnen openen.