gasten online
Registreer en profiteer!
Ik wil starten
Stappenplan
 

Een vlotte babbel

17 juni 2014

“Als je een vlotte babbel nodig hebt, kun je het advies van een communicatieadviseur inroepen!” roept iemand tijdens een bijeenkomst. Ik sla met mijn vuist op tafel. Ja, ik wil hier graag even een punt maken!

Communicatie anno 2014

Communicatie wordt nog te vaak gezien als een vlotte babbel. Terwijl het anno 2014 zoveel meer inhoudt! De kern van de zaak weten te pakken. Helder voor ogen hebben wat de essentie is van je product of dienst. Keuzes durven maken om focus aan te brengen in je dienstverlening door alleen die zaken aan te bieden die aansluiten bij die kern. Consistent bouwen aan je merk door je positionering helder en duidelijk vorm te geven: in woord, in beeld en -jawel!- in gedrag. De beste communicatie is nog altijd het gedrag van de mensen in je organisatie. Het laten zien dat je klantgericht bent is heel iets anders dat het in koeienletters op je website zetten.

‘Gezellig café’

Het doet me altijd denken aan een café in mijn studentenstad Enschede, waar heel groot op het raam stond: ‘Gezellig café’. Dat zijn nou van die dingen die je in mijn ogen niet heel hard moet roepen. Zorg ervoor dat je er alles aan doet om er een ‘gezellig café’ van te maken: goede muziek, aardige bediening, lekkere stoelen en misschien een goede leestafel (alhoewel ik daar tijdens mijn studententijd niet echt behoefte aan had). En of het dan ‘gezellig’ is, dat is aan je klanten. Zeker in deze tijd waar iedereen beschikt over kanalen als Facebook en Twitter kunnen organisaties zich loze beloften niet meer permitteren. Omdat daar over gepraat zal worden en het afbreukrisico te groot is geworden. Want voor je het weet, is het gedaan met een merkwaarde als betrouwbaarheid of klantgerichtheid, die je zo zorgvuldig in je ivoren toren hebt geformuleerd.

Maak waar wat je vertelt

Een van de belangrijkste rol van een goede communicatieadviseur in 2014 is continue afstemming tussen wat je communiceert en wat de organisatie waarmaakt. Zeg maar een soort ‘morele politieagent’, die ervoor zorgt dat de mensen in de organisatie waarmaken wat er wordt beloofd. Een adviseur die intern op de stoel van de klant gaat zitten, zijn oor overal te luisteren legt en inzicht heeft in gesprekken over je merk op social media. Die al deze informatie gebruikt en koppelt aan de manier waarop je je organisatie het beste kunt neerzetten. En dat vervolgens vertaalt naar een goed verhaal, niet te verwarren dus met een vlotte babbel!

Terug naar overzicht

Karen van der Vorst

Dit artikel is geschreven door Karen van der Vorst, freelance communicatieadviseur van Vorstelijk Werk. Het is afkomstig uit het e-zine. Meer informatie: http://vorstelijkwerk.nl/gratis-communicatietips. Volg haar op Twitter via @vorstelijkwerk

Lees hieronder nog meer blogs van Karen:

Meer blogs van Karen van der Vorst

21 mei 2014

De kracht van de referentie

18 februari 2014

Waarom eigenlijk een kernboodschap?

23 januari 2014

Welke communicatiemiddelen voor jou het beste werken..

3 december 2013

Communicatie of manipulatie? That’s the question

30 september 2013

Kernwaarden als basis van je communicatie

Toon alles...

 
   

x

Bedankt voor je interesse in deze download. Wij hebben deze download beschikbaar gesteld via zzpmodelovereenkomsten.nl, je kunt jezelf daar gratis aanmelden, online het model invullen, online ondertekenen en bewaren. Klik hier om jezelf gratis aan te melden.
Volg deze link om het door jouw opgevraagde item in te kunnen zien.

Om een bestand te kunnen downloaden of in te kunnen zien, moet je ingelogd zijn. Login of registreer jezelf gratis!
Log in om de download te openen.
Vul onderstaand jouw mailadres in en ga akkoord met de voorwaarden om jouw download te kunnen openen.