gasten online
Registreer en profiteer!
Ik wil starten
Stappenplan
 

De kracht van de referentie

21 mei 2014

Met kinderen kom je nog eens ergens… dus bevind ik me op een fraaie zondagmiddag op de open dag van de manege. Het binnenkomen is voor ons wat onwennig, want we zijn hier niet eerder geweest. Maar we duiken de stallen in en vinden daar een vrolijke dame met een trui, waar groot het embleem van de manege op staat. ‘Die zal wel van hier zijn’.

Enthousiast ontvangt ze ons en begint hele verhalen te vertellen. Over de manege, de paarden, de zadelkamer en het belang van veiligheid voor mijn twee dochters, die met de tong op de knietjes naar de paarden blijven staren.

Ik ga er vanuit dat ik hier te maken heb met de eigenaresse van het geheel, gezien het feit dat ze zoveel weet te vertellen. En door die trui natuurlijk… Maar haar verhalen klinken allemaal zo fantastisch en fijn dat ik merk dat er bij mezelf enige scepsis ontstaat. Ik krijg het idee dat het allemaal wel erg rooskleurig wordt voorgesteld. Dat wringt een beetje en mijn aandacht verslapt. Maar dan ineens vertelt de vrouw een verhaal over de eigenaresse zelf. Wat schetst mijn verbazing: we hebben te maken met een enthousiaste moeder, die haar twee kinderen hier zeven jaar geleden op les heeft gedaan en daarna zelf met het “paardrij-virus is besmet”.

Mijn dochters mogen vervolgens rijden op een pony en worden hierbij begeleid door twee enthousiaste meiden, die zelf ook les krijgen op de manage. Ze houden mijn dochters goed in de gaten houden, dus dat verhaal over veiligheid klopt in ieder geval. Als laatste worden nog op sleeptouw genomen door een kleine wijsneus van een jaar of 9, die hier zo kind aan huis is dat het lijkt alsof zij de eigenaresse zelf is. Mijn dochters helemaal vol van de paarden, ik vol van een goed verhaal, verlaten we opgetogen de manage. Drie keer raden naar welke manage ik mijn kinderen straks zal gaan brengen…

Moraal van dit verhaal

Jouw beste verhaal vertelt een ander! Zorg ervoor dat je klanten enthousiast zijn. Dat begint bij een fantastisch product of dienst en uitstekende service. Maar vergeet niet: geef je klanten een geschikt podium om hun verhaal te vertellen! Zoals deze eigenaresse, die haar open dag voor een groot deel overliet aan haar enthousiaste leden. Dat vergt vertrouwen, maar het betaalt zich dubbel en dwars terug!

De volgende keer in dit blog: communicatie als ‘vlotte babbel’.

Terug naar overzicht

Karen van der Vorst

Dit artikel is geschreven door Karen van der Vorst, freelance communicatieadviseur van Vorstelijk Werk. Het is afkomstig uit het e-zine. Meer informatie: http://vorstelijkwerk.nl/gratis-communicatietips. Volg haar op Twitter via @vorstelijkwerk

Lees hieronder nog meer blogs van Karen:

Meer blogs van Karen van der Vorst

17 juni 2014

Een vlotte babbel

18 februari 2014

Waarom eigenlijk een kernboodschap?

23 januari 2014

Welke communicatiemiddelen voor jou het beste werken..

3 december 2013

Communicatie of manipulatie? That’s the question

30 september 2013

Kernwaarden als basis van je communicatie

Toon alles...

 
   

x

Bedankt voor je interesse in deze download. Wij hebben deze download beschikbaar gesteld via zzpmodelovereenkomsten.nl, je kunt jezelf daar gratis aanmelden, online het model invullen, online ondertekenen en bewaren. Klik hier om jezelf gratis aan te melden.
Volg deze link om het door jouw opgevraagde item in te kunnen zien.

Om een bestand te kunnen downloaden of in te kunnen zien, moet je ingelogd zijn. Login of registreer jezelf gratis!
Log in om de download te openen.
Vul onderstaand jouw mailadres in en ga akkoord met de voorwaarden om jouw download te kunnen openen.