gasten online
Registreer en profiteer!
 

De ideale lengte van webteksten

23 november 2016

“Ik heb ff wat teksten nodig voor mijn website. Lekker kort. Want niemand leest toch.”
Zo komen klanten vaak bij mij binnen: met de wens om ‘korte’ webteksten door mij te laten schrijven. En dan zeg ik:
“Daar ga jij helemaal niet over. En ik ook niet, overigens.”

“Ik heb ff wat teksten nodig voor mijn website. Lekker kort. Want niemand leest toch.”
Zo komen klanten vaak bij mij binnen: met de wens om ‘korte’ webteksten door mij te laten schrijven. En dan zeg ik:
“Daar ga jij helemaal niet over. En ik ook niet, overigens.”

Het aantal woorden van je webtekst is totaal onbelangrijk
Of je webteksten gelezen worden? Dat hangt absoluut niet af van de lengte. Er bestaat absoluut geen universeel aantal woorden. Voor iedere tekst moet je je afvragen:

Staat alles erin om mijn bezoeker te overtuigen actie te ondernemen?

  • Beantwoord je (al) zijn vragen?
  • Bevat je verhaal sterke argumenten?
  • Zijn je argumenten sterk (genoeg) onderbouwd?

Oftewel: relevantie. Dáár hangt de lengte van je webteksten vanaf. Dát bepaalt of je tekst gelezen wordt. En of de tekst dan 50 of 5.000 woorden telt maakt geen mieter uit.

Niet hoeveel, maar wat en hóe
Naast het wat (relevantie) is het hoe van levensbelang: de leesbaarheid (stijl) van je webteksten. De lengte van je zinnen en alinea’s. De tone of voice. Etc.
Zorg dat iedere zin aanzet tot verder lezen en/of scrollen. Trek je bezoeker door de pagina heen, en leid ‘m gewillig naar de call to action. Dáár moet het om draaien bij webteksten. Niet om het aantal woorden.

Minimaal 300 woorden voor Google?
Dat zeggen ze als het over Google gaat: dat je tekst minimaal 300 woorden moet tellen om een beetje vindbaar te zijn. Om geïndexeerd te worden. Kortom: om serieus genomen te worden door Google.
Deze mythe is glorieus doorgeprikt door 000.nl. Want Google? Die heeft maar 1 missie: ‘het best mogelijke antwoord op iedere zoekvraag geven’. En dat is precies wat jij moet doen:
Onderzoek de vraag van je potentiële klant. Achterhaal wat ‘ie wil en moet weten over je product of dienst om overtuigd te raken. Verpak dat in ‘het best mogelijke antwoord’. En klaar is je webtekst!

Terug naar overzicht

Arjan Jonker

Arjan Jonker studeerde in 2006 af aan de Universiteit van Amsterdam. Nederlandse taal & cultuur was zijn studie, Moderne Letterkunde zijn major en Tekst & Communicatie zijn minor. Die route bleek uiteindelijk te leiden naar het zelfstandige tekstschrijverschap. Nooit gedacht, maar hij is blij dat het zo is gelopen. Tegenwoordig is hij online copywriter. Hij helpt ondernemers hun webteksten ingrijpend te verbeteren.

Volg Arjan op Twitter via @arjan_jonker of bezoek zijn website: waardevollewebteksten.nl.

Meer blogs van Arjan Jonker

29 september 2017

Wat iedere zzp’er vergeet bij z’n website

24 april 2017

Google vertelt je wie je bent

14 maart 2017

Waarom ook jij SEO-teksten nodig hebt

21 februari 2017

Content marketing móet – ja, moet – in 2017

17 oktober 2016

Hoe kun je webteksten makkelijk leesbaar maken? 5 tips

Toon alles...

 
   

x

Bedankt voor je interesse in deze download. Wij hebben deze download beschikbaar gesteld via zzpmodelovereenkomsten.nl, je kunt jezelf daar gratis aanmelden, online het model invullen, online ondertekenen en bewaren. Klik hier om jezelf gratis aan te melden.
Volg deze link om het door jouw opgevraagde item in te kunnen zien.

Om een bestand te kunnen downloaden of in te kunnen zien, moet je ingelogd zijn. Login of registreer jezelf gratis!
Log in om de download te openen.
Vul onderstaand jouw mailadres in en ga akkoord met de voorwaarden om jouw download te kunnen openen.