• Laatste update:
  • Plaatsingsdatum:

Blatend zelfvertrouwen

Soms ben ik onder de indruk van ondernemers die vol passie en trots achter hun eigen product of dienst staan. Ik ben dan snel geneigd om de dienst af te nemen of het aangeboden product met veel plezier aan te schaffen. Deze ondernemers hebben les 1 uit het leerboek commercie dan ook erg goed begrepen.

Soms ben ik onder de indruk van ondernemers die vol passie en trots achter hun eigen product of dienst staan. Ik ben dan snel geneigd om de dienst af te nemen of het aangeboden product met veel plezier aan te schaffen. Deze ondernemers hebben les 1 uit het leerboek commercie dan ook erg goed begrepen.

Deze eerste les vertelt je dat het uitgaan van eigen kracht gekoppeld aan enthousiasme en authenticiteit de grootste succeskans oplevert.
In de tweede les staat beschreven dat je het in het commerciële traject nooit over je concurrenten zou moeten praten en al helemaal niet in negatieve zin. Dat leidt alleen maar af van je eigen verhaal. Het zou er zelfs toe kunnen leiden dat de potentiële klant toch maar even gaat buurten bij die concurrent. Met als uiterst vervelend resultaat dat de zaak aan je neus voorbij gaat. Dus straal altijd zelfvertrouwen uit en sta achter je eigen verhaal. Vele ondernemers, en dus ook veel ZZP-ers, begrijpen dit voorgaande dan ook heel goed en varen er wel bij.

Ik ben dan ook elke keer met stomheid geslagen als er weer verkiezingen in aantocht zijn. Terwijl in de commercie iedereen wel weet dat zelfvertrouwen en authenticiteit succesfactoren zijn, hebben de politici het leerboek nog steeds niet gevonden. Ik vrees dat het boek verdwenen is onder een dikke laag eigenwijs Haags stof. In plaats daarvan hebben de meesten de cursus Zwartepieten met veel succes afgerond. De campagnes staan bol van verwijten aan anderen, en dat natuurlijk over en weer. En dan ook nog met teksten die het niveau basisschoolplein nauwelijks overstijgen.

Zou nou nooit een partijstrateeg op het idee komen om eens van eigen kracht uit te gaan? En mij als argeloze kiezer eens voor te spiegelen hoe de staat van het land er uit zal zien als die partij de baas werd? En als dat nou met dezelfde passie en overtuigingskracht zou gebeuren die ondernemers eigen is zou ik misschien de politieke schermutselingen wat geloofwaardiger vinden. Helaas komen de partijleiders niet veel verder dan het voortdurend over de concurrentie te hebben in plaats van over zichzelf en dus heb ik volgens het leerboek commercie niet overdreven veel vertrouwen in hun producten.

En dan nog de strijd om de ZZP-er. Die begint zo langzamerhand steeds belachelijker te worden. Van ruim rechts tot strak links dingt men naar de ZZP hand. De ene partij roept nog harder dan de andere dat ze voor de belangen van deze uiterst interessante doelgroep gaan opkomen. Wat men volstrekt uit het oog verliest is dat de ZZP-er helemaal niet bestaat. Er is geen enkele groep zo heterogeen als deze groep.

Het bewijst voor mij weer eens des te meer dat politieke partijen zich volstrekt onvoldoende bewust zijn van de problemen en geneugten van de zelfstandig ondernemer. Ik durf dit te zeggen omdat ik de verkiezingsprogramma’s er maar eens op nageslagen heb.

De conclusie is ten eerste dat je flink moet zoeken voor je ZZP relevante teksten hebt gevonden, en ten tweede als je ze al gevonden hebt ze zo uiteenlopend zijn dat ik er geen chocola van kan maken. Het is dus logisch geredeneerd onmogelijk om iedereen uit de doelgroep te vertegenwoordigen. Ik geloof dus niet erg in deze zelfbenoemde belangenbehartigers. Sterker nog, het is veel geblaat maar weinig wol.
 
Natuurlijk ga ik stemmen. Dat hoort in een democratie. Maar deze keer doe ik dat met het eerder genoemde leerboek in gedachten. Zelfvertrouwen en passie over het eigen verhaal gaan voor mij dit keer de doorslag geven. Zoals het een ondernemer betaamt.
 

Blogs

ZZP Agenda

Terug naar overzicht
Luuk Blom

Luuk Blom

Luuk Blom is oud 2e Kamerlid van de PVDA. Sinds september 2011 is hij werkzaam bij Uniforce Group.

Lees hieronder meer blogs van Luuk: