• Laatste update:
  • Plaatsingsdatum:

10 SEO tips voor SEO optimalisatie

Natuurlijk wil je met je website hoger in Google komen en SEO is hierbij essentieel van belang om op de juiste manier zoekmachine optimalisatie toe te passen. Deze SEO tips dragen bij aan de SEO van je website.

  1. Bepaal eerst wat je belangrijkste zoektermen en keywords zijn waarop jouw diensten en producten gevonden moeten worden. Gebruik hier voor de Google keywordtool die nuttige informatie en relevante zoekwoorden geeft en de maandelijkse zoekopdrachten hiervoor.

  2. Noteer je belangrijkste zoekwoorden in een Excel overzicht en houdt deze continue bij. (Denk dus met name ook aan de concurrentie en maandelijkse zoekopdrachten.) Een zoekwoord waar maar 150 keer op gezocht wordt, is voor SEO optimalisatie moeilijker dan een zoekwoord waar 850 keer op gezocht wordt met een lage of normale concurrentie. Hierna bepaal je per pagina, dienst of product, welke zoekwoorden in je webpagina's meegenomen moeten worden.

  3. Voor SEO optimalisatie vindt Google het fijn als de zoekterm waarop je gevonden wil worden in die URL staan.

  4. Kies zorgvuldig de paginatitels! De paginatitel is een belangrijke plaats om je zoektermen in te verwerken. Google maakt deze zoekwoorden namelijk vet als deze zoekterm in de paginatitel staat. Hiermee zal je dus sneller opvallen op een Google pagina.

  5. Gebruik H1, H2, H3 en H4 heading tags, of te wel de koppen en tussenkoppen boven de alinea's in je teksten. Je websitebezoekers kunnen daardoor je teksten sneller scannen en de belangrijkste zoektermen hieruit halen. Voor de SEO optimalisatie zijn deze tussenkoppen ook belangrijk en verwerk hier dan ook waar mogelijk (zonder te overdrijven) je belangrijkste zoektermen en keywords in.

  6. Zorg voor korte en krachtige alinea's met de belangrijkste zoekwoorden in de content verwerkt. Hier en daar kun je de belangrijkste zoekwoorden vet of schuin gedrukt maken, zodat zowel Google als je websitebezoeker de teksten snel kunnen indexeren en scannend lezen. Zorg er voor dat je belangrijkste zoekwoorden zo veel mogelijk in de de bovenste 'helft' van je webpagina staan.

  7. Schrijf pakkende en SEO geoptimaliseerde "metatag descriptions' die in de HTML code aan de achterkant van je website komen te staan. Deze vooraf ingestelde metatag description wordt dan letterlijk in Google getoond in de zoekresultaten. Een pakkende en goed bedachte metatag description bevordert tevens de doorklikratio, dus mensen zullen sneller op je link klikken en dat is wat je wilt!

  8. Het toevoegen van 'alt tags' is een detail waarbij je de foto's die je op je website gebruikt een passende (SEO) naam mee kan geven. Als je websitebezoekers met de muis over de foto gaan, komt daar dan het tekstje te staan die jij er aan gekoppeld hebt. Als je dus slim bent, voeg je hier ook weer een belangrijke SEO zoekterm aan toe. Als je een website of webshop hebt met veel foto's, kan Google deze ook meenemen in de beeldresultaten.

  9. Voor een optimale SEO optimalisatie van je website is deze SEO tip ook erg belangrijk! Waak er voor om ellenlange teksten te schrijven, want websitebezoekers houden over het algemeen niet van lange teksten, willen snel weten of jij hem of haar kunt helpen of dat de informatie relevant is voor wat zij zoeken. Verdeel je webteksten dus in korte alinea's van maximaal 6 regels en zet hier passende tussenkopjes boven (zie SEO tip 5) Gebruik afbeeldingen om de nodige variatie in de pagina te brengen, want mensen zijn visueel ingesteld en foto's maken de tekst af.

  10. Linkbuilding is heel goed voor je SEO optimalisatie! Probeer om een link naar je website te krijgen op relevante sites die in meer of mindere mate inherent zijn aan jouw business. Kies voor websites die een vrij hoge pagerank hebben. Hoe meer van deze 'belangrijke' sites naar jouw website verwijzen en linken, hoe beter dit is voor je online vindbaarheid.

Heb je na het lezen van deze 10 SEO tips nog vragen hoe je je eigen website SEO moet optimaliseren? Vraag dan eens een website analyse en SEO check aan, zodat alle verbeterpunten voor de SEO voor jouw website in kaart kunnen worden gebracht.

Blogs

ZZP Agenda

Terug naar overzicht
Corrie Heslinga

Corrie Heslinga

De schrijver van dit blog is Corrie Heslinga van Business Steps 4 Ondernemers. Zij is business coach, ondernemersadviseur, trainer en consultant en is gespecialiseerd in Social Media, Branding en Online Marketing. Zij geeft diverse workshops, trainingen en masterclasses binnen haar vakgebied en helpt ondernemers en bedrijven bij het opstarten of optimaliseren van hun business, brand marketing, social media, SEO website optimalisatie en online vindbaarheid.
Meer informatie over het werk van Corrie vind je op haar website www.businesssteps.nl