• Laatste update:
  • Update datum:
  • Leestijd: 2 min

Het voordeel van social mediadashboards

Het aantal social media platforms breidt steeds meer uit. Het beheren van jouw berichten op al die verschillende kanalen kost veel tijd. Ook is het soms lastig het overzicht te bewaren. Een speciaal beheerprogramma biedt dan uitkomst!

Beheren social media

Er zijn verschillende programma’s die hulp bieden bij het beheren van jouw social media-accounts. Vooral voor zzp’ers en kleine ondernemers bieden deze zogenoemde dashboards uitkomst. In plaats van telkens op verschillende websites in te loggen, staat alle informatie op één plek. Je beheert jouw accounts dus ook vanuit één account.

Met de meeste van deze systemen kun je:

  • Meerdere social media, zoals Facebook en Twitter, koppelen;
  • Berichten (door)plaatsen;
  • Berichten inplannen voor automatisch publiceren op een later tijdstip;
  • Jouw aanwezigheid op sociale media monitoren.

De exacte mogelijkheden verschillen per dashboard. Zo ondersteunen sommige dashboards niet alle social media of de monitormogelijkheden zijn beperkt. Welk systeem het beste is, hangt af van jouw persoonlijke voorkeur. En ook van jouw budget, want de meeste systemen hanteren een abonnementsvorm.

Een aantal jaar was Tweetdeck een veelgebruikt, gratis systeem. Helaas biedt dit systeem nu alleen nog maar de mogelijkheid om Twitter-accounts te beheren. Gelukkig zijn de meeste betaalde systemen wel eerst gratis uit te proberen.

Hieronder bespreken we vier handige social mediamanagement dashboards:

  1. Hootsuite
  2. Sprout Social
  3. Buffer
  4. Coosto

1. Hootsuite

Het meest gebruikte social mediamanagement dashboard is Hootsuite. Het is ook gelijk één van de uitgebreidste systemen. Alle bekende netwerken, zoals Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn en Youtube, werken op Hootsuite. Het programma biedt veel mogelijkheden. Naast het beheren van dashboards, zijn er ook veel extra’s zoals het beheren van contacten.

De vele mogelijkheden van Hootsuite zijn ook gelijk een valkuil. Het programma is niet erg overzichtelijk en het kost wat tijd om de werking goed onder de knie te krijgen. Voor particulieren is er een gratis variant, waaraan maximaal drie social media-accounts gekoppeld kunnen worden. Voor ondernemers is er de Pro-versie waaraan maximaal 50 accounts gekoppeld kunnen worden. Het is natuurlijk maar net wat je als zzp'er nodig hebt...

2. Sprout Social

Sprout Social biedt net als Hootsuite veel mogelijkheden. Met dit dashboard beheer je jouw social media-accounts, plan en plaats je berichten, monitor en houd je zicht op statistieken. Bij Sprout Social komen alle berichten van verschillende sociale media in één inbox, waardoor je niet hoeft te switchen tussen tabbladen.

Ook dit systeem vergt enige tijd om het in de vingers te krijgen. Sprout Social is een stuk duurder dan de andere drie social mediamanagement dashboards. Afhankelijk van welk abonnement je kiest, betaal je tientallen euro’s per maand.

3. Buffer

Buffer is vooral handig voor het inplannen van berichten. Met dit systeem zet je gemakkelijk voor de hele week berichten klaar, die op het gewenste tijdstip worden geplaatst. Buffer kan berichten plaatsen op Twitter, Facebook, LinkedIn en Pinterest; de verdere mogelijkheden van het systeem zijn beperkt. Zo heeft Buffer geen monitor mogelijkheid en zijn de analysemogelijkheden gering.

Daarentegen is het dashboard wel heel overzichtelijk en makkelijk in gebruik. Ook dit dashboard biedt een beperkte gratis variant voor particulieren. Bedrijven betalen een maandelijks bedrag, de hoogte hangt af van jouw wensen.

Leestip: Experttips voor een succesvolle start als zzp'er

Leestip: Experttips voor een succesvolle start als zzp'er

De ervaringen die zzp-expert Martijn Pennekamp in de loop der jaren heeft opgedaan, heeft hij gebundeld in dit boek met 50 waardevolle tips voor een succesvolle start als zzp'er!

4. Coosto

Coosto werkt op een vergelijkbare manier als Buffer. Ook hier heb je verschillende pakketten voor publiceren, reageren en analyseren. Daarnaast biedt Coosto verschillende opties voor wat betreft het aantal accounts, posts en gebruikers. Coosto is te gebruiken voor Facebook, Instagram, Twitter, YouTube en LinkedIn.

Het platform biedt toegang tot veel verschillende statistieken. Zo kan het inzicht geven in zaken als de beste tijd om te posten. Daarnaast biedt Coosto ook upgrades als het verkorten van URL’s, berichtgoedkeuring en campagnelabels.

Meer bezoekers?

Ben jij online nog niet goed zichtbaar of zelfs onvindbaar? Dan is het tijd om met marketing aan de slag te gaan! We leven tegenwoordig in een digitale wereld waar online marketing onmisbaar is geworden. Zowel de verkoop van producten als aanvragen verlopen namelijk steeds vaker via het internet. 

Meer interessante artikelen:

Meer handige whitepapers downloaden? Bezoek dan deze pagina met tientallen gratis downloads.

Gratis downloads

Bekijk alle downloads

Heb je vragen of wil je advies? Laat dan een bericht achter!

Onze partners

Boekhoudpakketten vergelijken?

Boekhoudpakketten vergelijken?

Ben jij op zoek naar een geschikt boekhoudprogramma om jouw administratie (deels) zelf te doen? We hebben voor jou een aantal gangbare aanbieders op een rijtje gezet.