• Laatste update:
  • Update datum:
  • Leestijd: 2 min

Waar moet je aan denken bij het bestellen van drukwerk voor zzp’ers?

Net begonnen als zzp’er en bestel je voor de eerste keer drukwerk? Het laten maken van een brochure of flyer kan ingewikkeld lijken, maar in de praktijk valt het erg mee. Dit artikel helpt je met alles waar je aan moet denken als je voor de eerste keer drukwerk voor jouw onderneming bestelt.

1. Stippel je marketingplan uit

Een van de meest cruciale printtips gaat terug naar je algemene marketingstrategie. Voordat je drukwerk bestelt, is het handig dat je weet welke producten je zullen helpen bij het behalen van je marketingdoelen. Elk printproduct heeft zijn eigen functies en karakteristieken die de effectiviteit van je marketingcampagne kunnen beïnvloeden.

Door zorgvuldig je printproducten uit te kiezen, kan je ook voorkomen dat je jouw budget verspilt. Hoewel de meeste printproducten goedkoop zijn, wil je niet je geld verspillen aan iets waar je uiteindelijk niet je marketingdoelen mee zal behalen.

2. Denk na over het juiste formaat

Denk na over welk formaat jouw ontwerp goed tot zijn recht laat komen. Door het juiste formaat voor je flyers, posters, banners en ander drukwerk te kiezen, kan je de zichtbaarheid van je merk vergroten.

3. Controleer de aanleverspecificaties

Controleer de aanleverspecificaties van het product dat je wilt bestellen voor, tijdens én na het uploaden van jouw ontwerp. Check je ontwerp af en toe om te zien of het de aanleverspecificaties volgt. Elk product heeft andere specificaties om ervoor te zorgen dat je prachtig en foutloos drukwerk ontvangt.

Een van de grootste fouten in het opzetten van een bestand is het achterwege laten van de juiste veiligheidslijnen, met name afloop en marge. Deze lijnen voorkomen dat er eventuele fouten komen tijdens het snijden van je drukwerk. De afloop is de extra ruimte rondom je ontwerp, dat voorkomt dat er witte lijnen komen langs de rand van je ontwerp als het net iets scheef gesneden wordt. De marge voorkomt dat alle belangrijke informatie wordt afgesneden als er iets niet helemaal goed ligt tijdens het snijproces.

Je ontwerp moet ook in CMYK-kleuren worden aangeleverd. Deze kleureninstelling geeft je een beter beeld van hoe de kleuren eruit komen te zien als het eenmaal afgedrukt is.

Leestip: Experttips voor een succesvolle start als zzp'er

Leestip: Experttips voor een succesvolle start als zzp'er

De ervaringen die zzp-expert Martijn Pennekamp in de loop der jaren heeft opgedaan, heeft hij gebundeld in dit boek met 50 waardevolle tips voor een succesvolle start als zzp'er!

4. Werk alles tot in de puntjes uit

Ga nog een keer over je marketingplan heen en bekijk hoe je je printproducten gaat gebruiken. Laat je ze binnen of buiten? Deel je ze uit of laat je ze ergens liggen? Kies aan de hand van de antwoorden op deze vragen het juiste materiaal voor je drukwerk. Het moet uiteindelijk bij je merk en bericht passen én het moet tegen een stootje kunnen.

Dikker papier ziet er luxer en klassieker uit en zorgt er ook voor dat je drukwerk steviger aanvoelt. Het is vergeleken met dunner papier wel duurder.

5. Geef je drukwerk iets extra’s

Hoe kan je jouw drukwerk naar een hoger niveau tillen? Door je drukwerk online te bestellen kan je bepaalde afwerkingen voor je drukwerk kiezen (zoals op je visitekaartjes, banners en panelen) om hun uitstraling te verbeteren. De juiste afwerking kan ook het juiste bericht naar je klanten communiceren.

Kies bijvoorbeeld voor een onbewerkte afwerking om je drukwerk een natuurlijke uitstraling te geven. Het ziet er casual maar toch chic uit. Door voor deze afwerking te kiezen, krijg je beschrijfbaar drukwerk.

6. Bestel de juiste hoeveelheid

Kies de hoeveelheid van je drukwerk als je door het bestelproces gaat. Zorg ervoor dat je de juiste hoeveelheid voor je marketingcampagne bestelt. Je wilt namelijk voorkomen dat je te veel overhoudt en het weg moet gooien. Aan de andere kant wil je ook niet dat je te weinig bestelt.

Hoewel er geen formule is waarmee je de exacte hoeveelheid drukwerk die je nodig hebt kan uitrekenen, zijn er wel factoren waar je rekening mee kan houden om een grove schatting te maken. Die factoren zijn bijvoorbeeld je marketingstrategie, je budget en je distributiemethode.

7. Laatste controle

Ga voordat je de bestelling plaatst nog een keer over de voorkeuren die je hebt ingevuld heen. Zo zorg je ervoor dat je geen fouten maakt tijdens het bestelproces. Het geeft je ook nog een kans om veranderingen te maken in de hoeveelheid of afwerking van je drukwerk.

Mooi drukwerk voor jouw bedrijf kan je marketing naar een hoger niveau brengen. Wij hopen dat deze printtips je helpen bij het bestellen van drukwerk.

Heb je vragen of wil je advies? Laat dan een bericht achter!

Onze partners

Boekhoudpakketten vergelijken?

Boekhoudpakketten vergelijken?

Ben jij op zoek naar een geschikt boekhoudprogramma om jouw administratie (deels) zelf te doen? We hebben voor jou een aantal gangbare aanbieders op een rijtje gezet.