• Laatste update:
  • Plaatsingsdatum:

Waar sta jij over vijf jaar?

Leuk dat je een idee hebt om iets op internet te gaan doen of dat je een product of dienst wilt gaan verkopen. Natuurlijk vraag je je af wat de eerste stappen moeten zijn om van je idee een succesvol zakelijk avontuur te maken. De belangrijkste stap is het in kaart brengen waar je eigenlijk naartoe wilt met je onderneming, wat je wilt bereiken. Zodra je dit duidelijk hebt, is het veel gemakkelijker om antwoorden te vinden op een groot aantal vragen, zoals hoe je de onderneming gaat vormgeven en wat de onderneming in de toekomst voor jou kan betekenen.

Een praktische oefening is proberen voor jouw onderneming een visie vast te leggen. Die oefening is niet moeilijk. Pak een vel papier en denk je in dat je vijf jaar verder bent. Geef een beschrijving van je onderneming. Geef voor het ontwikkelen van je visie antwoord op de volgende vragen. Hoeveel geld ga je verdienen? Wat doe je zelf binnen je onderneming? Wie zijn je klanten of opdrachtgevers en hoe verloopt het contact met hen? Wat voor beeld roep jij op bij mensen? Heb je straks personeel in dienst en zo ja, hoeveel mensen? Wat vindt je personeel van de werksituatie? Hoeveel uur per week werk je zelf?

Beslissingen

Het is hierbij belangrijk dat je niet alleen kijkt naar cijfers (omzet, marges en financiering) die iets zeggen over succes, maar ook naar dingen als het beeld dat je onderneming oproept. Want door ook dat duidelijk te hebben, ben je in staat je activiteiten zo op te lijnen dat je naar dat punt in de toekomst kunt toewerken. Als je weet waar je in 2019 wilt zijn, dan moet je een duidelijk beeld hebben van de richting die je daarvoor moet volgen. Jouw visie is bepalend voor alle belangrijke beslissingen die je binnen je onderneming maakt. Als je bijvoorbeeld weet dat je in een bepaalde richting wilt gaan met je idee en er komt iemand langs die vraagt of je wilt meedoen met een project dat daar helemaal geen raakvlak mee heeft, dan is het gemakkelijk voor je om ‘nee, dankjewel’ te zeggen. Gewoon omdat je het inzicht hebt dat dit nieuwe project je niet dichter bij het realiseren van je visie brengt (in feite zou het je er zelf verder vandaan brengen).

Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar je visie gebruiken bij de beslissingen die je moet nemen, is een goede zet. Want terwijl je bezig bent met het werken aan jouw onderneming, zullen een groot aantal nieuwe, fascinerende kansen en mogelijkheden langskomen. En op zo’n moment moet je je echt scherp focussen op wat voor jou belangrijk is.

Jouw leven, jouw dromen

Bij het opschrijven van je visie dien je authentiek, eerlijk en transparant te zijn. Het moet echt jouw visie zijn en volledig aansluiten bij wie jij bent en wat jij wilt. Wees dapper en noteer wat je echt wilt bereiken. Wees heel duidelijk over waar je wilt zijn. Laat niets achterwege. Dit is jouw leven en dit zijn jouw dromen. Zodra je jouw visie hebt opgeschreven, kun je overwegen deze te delen met je partner, vrienden of mensen die je vertrouwt die je verder kunnen helpen. Je kunt ook besluiten alles voor je te houden, maar wees ook dan niet terughoudend bij het op papier zetten wat je echt wilt bereiken.

Je mag groot dromen en groot denken. Sterker nog, om uit je comfortzone te komen moet je zelfs groot denken. Zo groot dat je iets hebt van ‘geen schijn van kans dat me dat gaat lukken, of toch wel?’ Er moet ergens een kleine overtuiging leven dat het je zou kunnen lukken. Dit is leuk en stimulerend, maar ook wanneer je groot droomt en denkt, moet je nog steeds heel specifiek zijn met je cijfers, activiteiten en de mensen die in jouw droom een rol spelen. Donald Trump heeft in een interview eens geroepen ‘het is gemakkelijk om groot te denken’. En dat is ook zo, het is net zo gemakkelijk om groot te denken als om klein te denken. Gebruik deze oefening voor het opstellen van je visie om groot te denken. Wees kort en bondig en erken dat dit iets heel anders is dan gewoon dagdromen. Dit wordt jouw routekaart naar succes en daar moet je actief mee bezig zijn om koers te houden.

Denken vanuit de toekomst

Wanneer je voor het ontwikkelen van je visie vanuit de toekomst nadenkt en schrijft, denk dan in exacte termen. Niet iets van ‘ik wil op internet verdienen, zodat ik geen ander werk hoef te doen’ of ‘ik wil rijk worden van mijn onderneming’. Denk aan de omzet die je maakt, wat jouw inkomen moet zijn om jouw levensstijl te kunnen betalen. Het is echt belangrijk dat je weet wat je wilt gaan doen en waar je naartoe wilt met je onderneming en met je eigen leven. Je kunt dit doen voor elk belangrijk aspect van je leven: je gezin, relaties, gezondheid, financiën en je talent. Daar mag je heel ver in gaan, bijvoorbeeld het huis waar jullie in 2019 in wonen, de plaats of het land waar jullie wonen, de school voor je kinderen, welke mogelijkheden je jullie kinderen wil kunnen geven. Maar ook dingen als wat voor auto je rijdt, waar je op vakantie gaat, hoe je omgaat met je vrije tijd en gezondheid, welke sport je beoefent.

Routekaart

Je merkt dat deze oefening in het visualiseren van je toekomst een routekaart oplevert. Deze oefening dwingt je niet alleen om na te denken over wat mogelijk is – wat op zich al heel motiverend kan werken – maar ook over wat voor jou werkelijk belangrijk is. Door dit duidelijk te hebben, ben jij in staat je onderneming in de juiste richting te sturen. Een richting die volledig aansluit bij jouw specifieke behoeften en jouw wensen in het leven.

De visie die je op papier zet, kan worden gebruikt om jouw persoonlijke missie te achterhalen. Je hebt ongetwijfeld wel eens ronkende mission statements gelezen die je deden grijnzen, omdat ze zo onoprecht en alleen maar als mooie PR-woorden klonken. Maar laat dat je niet weerhouden. Gebruik jouw visie voor jouw onderneming, voor hoe die onderneming door jouw klanten wordt gezien, voor hoe mensen zich voelen die voor je en samen met je werken, voor het gevoel dat jouw onderneming jou geeft. Probeer die visie te gebruiken voor een persoonlijke missie en een mission statement dat werkelijk iets inhoudt.

Bewaar het vel papier waarop je jouw visie en missie hebt genoteerd. Bekijk regelmatig wat je hebt opgeschreven en gebruik het om je onderneming vorm te geven en op de juiste koers te blijven. De koers die jij hebt gekozen om van jouw visie een realiteit te maken.

Blogs

ZZP Agenda

Terug naar overzicht
Wouter ter Reehorst

Wouter ter Reehorst

Wouter ter Reehorst (1960) is auteur van Succesvol als zzp’er (www.boomnelissen.nl) en Film van jouw leven (www.gvmedia.nl).

Hij helpt (vaak jonge) ondernemers hun talenten te ontwikkelen en iets op te bouwen waar zij trots op kunnen zijn. In de boeken, workshops en columns deelt hij zijn ervaringen als ondernemer en informal investor.

Als bestuurslid van diverse stichtingen heeft cultureel ondernemerschap zijn belangstelling.

In zijn vrije tijd is hij actief als drummer en sportvlieger.